Descartes: ”Sådan kan I mildne effekten af Corona på jeres forsyningskæde”

I den seneste tid har en række af vores kunder inden for transport- og logistiksektoren spurgt os om, hvordan de kan reducere effekten af COVID-19 på deres virksomhed. Den gode nyhed i den problematik, som mange virksomheder oplever nu, er, at der kan gøres meget inden for rammerne af de eksisterende logistikløsninger, der anvendes. Brug af alle de nye og innovative løsninger og værktøjer, der findes, er også en vej at gå for at føle sig lidt mere sikre og mildne den økonomiske påvirkning.

Det mener salgschef for Descartes Norden, Lars Persson, som herunder giver nogle tips, der kan hjælpe virksomheden med at ”udflade kurven”.

  1. Giv mulighed for social distancering

Tilpas logistikprocessen og teknikken til, at ansatte, kunder og leverandører kan holde en rimelig afstand til hinanden i det daglige arbejde, og sørg for, at ingen af dem kommer i kontakt med flader, andre kan have rørt ved. Nedenstående to indsatser kan virksomhederne gennemføre for at sikre social distancering i arbejdet.

  • Fravælg enhedssignering
    Mange af dagens leverancer signeres af modtageren på chaufførens mobile enhed, hvilket går imod den sociale distancering, der nu er nødvendig. Vi er begyndt at se, hvordan flere og flere virksomheder forlader denne metode, men for de virksomheder, der fortsat har brug for en lignende leveringsbekræftelse, anbefaler vi, at man i stedet begynder at anvende fotobekræftelse, hvor personen og pakken er med på samme billede.
     
  • Gå over til papirløst
    Vi ved nu, at COVID-19 i en begrænset tid kan leve videre på nogle materialer, og papir er et af disse materialer. I dag er der er ingen grund til at udskrive papirkvitteringer og dokumenter for at give dem til kunder, chauffører og ansatte. Papirløst arbejde har også gang på gang vist sig at reducere driftsomkostningerne og forkorte betalingscyklusserne. To vigtige effekter i tider, hvor mange virksomheder har brug for penge for at holde virksomheden i gang.
     
  1. Afbalancer jeres flåde

Vi mærker, at den pandemi, vi nu oplever, skaber ekstreme ubalancer blandt transport- og logistikvirksomheder. Nogle virksomheder står over for en alvorlig mangel på leveringskapacitet, mens andre oplever en dramatisk afmatning af efterspørgslen og i stedet står med en overkapacitet. Udfordringen for en del virksomheder ligger med andre ord i at kunne øge deres produktivitet dramatisk og skalere deres totale kapacitet op, og for andre handler det mere om at minimere omkostningerne i forbindelse med transporterne. Mange nuværende ruteplanlægningsløsninger har en funktion til at udføre strategiske modelleringsscenarier, hvor man fx hurtigt kan vurdere og teste nye leveringsmodeller og -metoder. Hvis I har gjort et omhyggeligt grundarbejde med at vedligeholde jeres data i ruteplanlægningsværktøjet, har I sandsynligvis allerede alt, hvad I har brug for til at gennemføre en strategisk modelleringsøvelse.

  1. Fokuser på, hvad I kan gøre her og nu

Når vi tænker på den alvorlige situation, vi er midt i, og de regler og anbefalinger der løbende indføres, må mange transport- og logistikvirksomheder nu begynde at tilpasse deres virksomheder. Og det skal ske hurtigt. Begynd med at kigge på, hvad I har i dag, og afgør, om det kan give jer det, I har størst behov for her og nu. ”Perfekt” og ”hurtig” er modstandere, så vær klar til at gå på kompromis. Hvis I ikke har de rigtige løsninger og værktøjer klar, skal I finde ud af, hvad der kan styrke jer så meget som muligt og med så kort implementeringstid som muligt. Traditionelle evalueringsprocesser for indkøb af nye it-løsninger hjælper jer ikke i denne situation. Når I skal vælge nye løsninger, bør fleksibilitet og et hurtigt resultat efter implementering veje tungt i jeres bedømmelse.

Lars Persson, salgschef Norden hos Descartes.

Forhåbentlig vil landenes foranstaltninger bremse spredningen af COVID-19, men vi i branchen må også fra vores side gøre alt, hvad vi kan for at holde alle sikre og raske, samtidig med at vigtige varer fortsat kan blive flyttet rundt, som de skal. Det her er bare nogle tips til, hvordan virksomheder kan omstille sig i disse hårde tider, og der er meget, vi, der arbejder inden for transport- og logistiksektoren, kan gøre for at hjælpe til.

Lars Persson, salgschef Norden hos Descartes

Mere fra...

27.02.2024Descartes

Sponseret

3 ud af 4 virksomheder inden for logistik oplever den mærkbare mangel på arbejdskraft

10.01.2024Descartes

Sponseret

Fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024

17.10.2023Descartes

Sponseret

Six ways to improve food & beverage distribution to hospitality outlets

17.10.2023Descartes

Sponseret

Why pharmacies are turning to route optimisation

04.09.2023Descartes

Sponseret

Ny forbrugerrapport fra Descartes: 57 procent er interesserede i CO2-neutral hjemmelevering

22.06.2023Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse fra Descartes: 65 % angiver, at det er aktuelt at øge Transport Management-investeringerne