Der ligger et stort uforløst potentiale i lagerets data
Data er det nye guld. I hvert fald har mange virksomheder fået øjnene op for, at brugen af data kan optimere forretningen og åbne for hidtil usete muligheder.
Lageret er ofte relativt uopdyrket land, selv om der er mulighed for at høste store gevinster.
”Lager og logistik er jo et område, hvor der bliver genereret meget data. Digitaliseringen er slået igennem her - der bliver brugt teknologier som pick-by-voice, og der bliver samlet en masse data op i WMS-systemerne. Indtil videre er de her data mest blevet brugt på operationelt niveau til effektivisere nogle arbejdsgange, og det er jo værdifuldt i sig selv, men der ligger et stort uforløst potentiale i at begynde at bruge det på taktisk og strategisk niveau,” vurderer Jens-Jacob Aarup, CEO i Inspari, som er et af landets førende business intelligence-huse.
Inspari har været Apports samarbejdspartner på udviklingen af Apport Data Analyzer, som basalt set har til formål at hjælpe virksomheder med at træffe bedre beslutninger i forhold til deres lager.
Apport Data Analyzer er det, Jens-Jacob Aarup kalder moderne business intelligence. Her er det ikke alene et spørgsmål om at analysere historiske data og trække indsigt ud af dem, men også om at bruge data til at lave forudsigelser.
Ifølge Jens-Jacob Aarup bliver logistikken et afgørende konkurrenceparameter i fremtiden, fordi en virkelig effektiv logistik virker på to vigtige områder: Det reducerer omkostninger og øger kundetilfredsheden.
Vil du vide mere om Apport, kan du blive klogere her.