Der er et voksende digitalt gab i industrien
Afstanden mellem shippingindustriens digitale firstmovere og de virksomheder, der har ventet med deres indsats, er større end nogensinde. Men alle skal nok komme med, vurderer COO for netværksselskabet Inttra, Inna Kuznetsova. Blockchain er et redskab, der skal udbredes.
Digitaliseringsbølgen skyller i disse år henover industrier og brancher verden over, og den globale shippingsektor er ingen undtagelse. Det er imidlertid en udvikling med visse slagsider, erfarer USA-baserede Inttra, der er etableret i 2001 som et joint venture af blandt andet Maersk Line, CMA-CGM og Hapag-Lloyd for at skabe et fælles elektronisk bookingsystem til den internationale skibsfragt.
Læs også: Forretningen skal styre IT, ikke omvendt
Det fortæller selskabets COO, Inna Kuznetsova, på bagkant af et summit i Hamborg, hvor man samlede en stribe topfolk fra branchen til en dags debat om tendenserne inden for ikke mindst den teknologiske sfære og de muligheder og udfordringer, der følger med.
”Digitaliseringen får industrien til at forandre sig på godt og ondt, og der er en masse forskellige dynamikker i spil i den vækst, der finder sted, ikke mindst i Asien med Kina i spidsen. Effektiviteten øges og virksomhederne er blevet bedre til at bruge redskaber som analyseværktøjer, blockchain og Internet of Things”, forklarer hun.
Netop den forbedrede omkostningseffektivitet, som de fleste virksomheder ifølge Inna Kuznetsova kan se, at teknologien kaster af sig, gør forskellen for de forskellige aktører. Det digitale skifte giver mening for dem, og det forstærker trenden.
”De enkelte teknologier kommer og går, men overordnet set oplever vi, at digitaliseringsgraden i industrien er nået til en kritisk masse. Det gør det nødvendigt, at de næste skridt snart bliver taget. De store mængder data skal udnyttes bedre, vi skal skabe mere connectivity, flere fælles platforme og gøre det hele mere konkret anvendeligt”, siger Inna Kuznetsova.
Blockchain som afgørende for alle industrier
En af de teknologier, der i Inttras øjne bør være central for industrien, er blockchain. Med sine muligheder som sikker distributionskanal til nærmest alle typer digitale transaktioner er blockchain et område, som branchen ”skal lære bedre at kende, for at forstå fordele og ulemper”, som Inna Kuznetsova siger.
”Blockchains proof of concept er den hastighed, den åbner op for i diverse handler, og ikke mindst den sikkerhed, hvor med det sker, fordi ejeren af transaktionen og de relevante data hele tiden kan følge med og definere vilkårene. Det er også derfor, at vi ser det som afgørende, at blockchain bliver en bred løsning på tværs af industrier, og ikke bare bliver isoleret i én branche, hvilket vil være en stor fejl”, siger hun.
Om Inna Kuznetsova
Uddannelse:
Master i matematik og computervidenskab ved Lomonosov Universitet i Moskva. Ph.D. i nonlineære differentialligninger samme sted. MBA fra Columbia Business School.
Erhvervskarriere:
Præsident og COO for Inttra siden februar 2015. Før det blandt andet CCO for Ceva Logistics og næsten 19 år i forskellige stillinger i IBM.
De teknologiske fremskridt rummer dog ikke kun muligheder, men også potentielle problemer for industrien, påpeger Inna Kuznetsova. Shippingbranchen som helhed er nemlig stadig meget manuel, og derfor er der mange virksomheder, der har en del arbejde foran sig for at komme med på vognen.
Læs også: Milliardteknologien blockchain vil snart revolutionere shippingindustrien
”Der er et voksende digitalt gab i industrien mellem de selskaber, der er firstmovere og dem, der har udskudt at sætte gang i deres interne digitalisering. Det er en udfordring for sektoren, og selvsagt i særdeleshed for de aktører, der er bagud. Den gode nyhed er dog, at der er rigtig mange, der prøver at komme efter det, og før eller siden skal alle nok komme med”, understreger hun.