Den grønne omstilling af transport og gods hænger i håndbremsen
Danmark er et lastbilland. Gods- og varetransport står for 10 procent af Danmarks samlede CO2-udledning, og omstillingen af sektoren er ifølge CONCITO og andre ekspertkilder slet ikke kommet i gang endnu.
Danmark er i dag et lastbilland, hvor 90 procent af den indenlandske godstransport udføres af omkring 42.000 lastbiler. Det er en transport, som næsten udelukkende kører på diesel. De største lastbiler og såkaldte sættevognstrækkere udgør 60 procent af lastbilparken – men hele 85 procent af CO2-udledningen. Derfor er det særlig vigtigt at få de lange tunge transporter med i den grønne omstilling. Det fremgår af tænketanken CONCITOs rapport ’Dekarbonisering af godstransport med lastbiler’.
Behovet bliver kun forstærket af, at vejgodstransportens vækst i disse år kun går én vej, og det er opad - og alt tyder på, at den vækst vil fortsætte de kommende år. Lastbilerne står til at øge sin andel af Danmarks samlede CO2-udledninger med over 20 procent frem mod 2030. Der er godt gang i elektrificeringen af persontransporten; men der sker bemærkelsesværdigt lidt inden for den tunge transport.
Det gælder også EU
Det samme mønster tegner sig i hele EU-området. The International Energy Agency vurderer, at elektrificering af køretøjer er en sjælden solstrålehistorie i den globale grønne omstilling. Det er nemlig en af de få dekarboniserings-teknologier, som the International Energy Agency anser for at være på rette kurs. Men det gælder ikke for den tunge transport som lastbiler, der ellers står for en fjerdedel af udledningen fra transport i EU. Det fremgår af artiklen ’3 veje til at dekarbonisere den tunge vejgodstransport’, som er en del af temaet ’ Grøn transport og CO2-reduktion’.
Læs også: REMA 1000 tager transportførertrøjen på
”Skiftet fra fossil brændstof til elektricitet som drivmiddel kræver en upfront investering i lastbiler og infrastruktur, og det er derfor naturligt nok de større virksomheder med adgang til kredit, der går forrest i skiftet”, fortæller Lauren Pamma i rapporten ’The Route to Decarbonizing Medium- and Heavy-duty Transport in Europe’ udgivet af Reuters Events i 2023.
Hun er program director hos det engelske offentligt-private partnerskab the Green Finance Institute og supplerer: ”Cirka halvdelen af de tunge lastbiler i både England og EU er ejet af små og mellemstore virksomheder (SMV), der for manges vedkommende har svært ved at finansiere investeringen i dekarboniseringen. Det er et problem, fordi profit marginen i denne branche typisk ligger på 1-2 procent”.
”Vi ser ikke den fremdrift i efterspørgsel, som vi gerne vil se. Langt fra. Vi kan heller ikke få øje på regeringer, der på seriøs vis støtter eller regulerer for skiftet til elektrisk tung transport. Der sker meget lidt, og vi er meget frustrerede”, udtaler Andreas Follér til Reuters. Han er chief sustainability officer hos Traton Group, der omfatter mærker som MAN, Navistar og Scania.
Vejen frem er elektrisk
Rapporten fra Reuters fremhæver, at den lave fremdrift på området blandt andet skyldes, at der er betydelig uklarhed over, hvordan parterne bedst reducerer udledninger.
Rapporten konkluderer - helt på linje med CONCITO, DTU og Rådet for Grøn Omstilling - at vejen frem er elektrisk. Sidstnævnte skriver: ”Den mest meningsfulde måde, vi kan undgå at bruge fossil olie og stadig transportere mennesker og gods rundt i verden, er ved at bruge grøn strøm. I modsætning til for eksempel biobrændstoffer kan den grønne strøm skaleres bæredygtigt i de mængder, der er brug for. Konkret arbejder vi for, at vejtransporten elektrificeres, det vil sige så, alle person-, vare-, og lastbiler primært bliver batterielektriske. Elmotoren er desuden markant mere energieffektiv end en forbrændingsmotor, så vi behøver derfor mindre energi til at køre en bil eller lastbil. EU har sat gode rammer for at skifte til el i vejtransporten ved blandt andet at sikre ladeinfrastruktur i hele Europa og stille CO2-krav til nye køretøjer. Men køretøjer holder længe, og derfor må vi i Danmark stoppe med at sælge nye fossile køretøjer så hurtigt som praktisk muligt, så vi kan nå ambitiøse klimamål”.
Læs også: Levering til dørtrin er dyr, tidskrævende og miljøbelastende
En af undtagelserne fra, at danske virksomheder hænger i bremsen på dette område, er den fremstormende dagligvareaktør REMA 1000. ”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller transportchef Kenneth Veng Jespersen og supplerer:
”Det er en stor transformation at skifte diesel ud med el, og det kræver tiltag på mange fronter. Vi er startet med den nemme del, som er vores egen flåde. I 2023 og 2024 har vi investeret i nye ellastbiler, så vi i dag er oppe på 30 ellastbiler. Vores egen flåde dækker under 20 procent af vores nuværende transportbehov, så vi arbejder målrettet på at påvirke vores transportudbydere”.