Den digitale forsyningskæde er stadig i startblokken
13 procent af europæiske virksomheders forsyningskæder scorer 3 på en skala fra 1 til 4, som måler digital modenhed. En ny undersøgelse viser, at digitale forsyningskæder kun er i sin spæde vorden. Der er udfordringer med at integrere og analysere data, mens brugen af kunstig intelligens ser ud til at blive fordoblet de næste fem år.
Flertallet af europæiske producerende virksomheder er nået til et beskedent niveau, hvad angår digitalisering af deres forsyningskæde. Det viser en ny undersøgelse fra Warwick University og JDA Software.
Rapporten ”Delivering the Digital Dividend” har sammenlignet digitale forsyningskæder fra 179 europæiske producenter, hvilket har vist, at kun 13 procent har en såkaldt ”præskriptiv” forsyningskæde. Det er en forsyningskæde, som angiver retningslinjer for regler og adfærd, der vil gavne forsyningskædens mål, og det svarer til niveau 3 på en skala fra 1 til 4, se figur 1.
Rapporten viser dog også, at producenterne er interesseret i at digitalisere deres forsyningskæder, og næsten en tredjedel – helt præcis 31 procent - anslår, at de vil have en præskriptiv forsyningskæde på plads i 2023.
Det med data er ikke så let
Rapporten viser, at størstedelen af producenterne endnu ikke fuldt ud udnytter det digitale potentiale til succesfuldt at konkurrere gennem større kundeintimitet.
Til trods for at producenterne bevæger sig mod en større segmentering og differentiering i forsyningskæden, er det primære strategiske fokus på operationel excellence (39 procent) mere end på produktledelse (31 procent) og kundeintimitet (30 procent).
Data er fortsat hovedingrediensen, når det kommer til at levere både operationel excellence og større kundeintimitet, men producenterne kæmper ifølge undersøgelsen stadig for at integrere og syntetisere det effektivt. Det vidner om, at producenterne kun lige er begyndt på at indsamle data fra nye kilder.
AI har foden på speederen
I betragtning af de dataudfordringer, som producenterne står overfor, fremhæver Warwick University og JDA Software, at det ikke er overraskende, at de undersøger nye måder, hvormed de kan imødekomme og tage vare på den eksponentielle vækst af data, som de oplever.
Indsigter fra rapporten:
- En femtedel (20 procent) af producenterne mener, at deres fabriksplanlægning og skemalægning inden 2023 vil kunne reagere i realtid.
- Næsten to tredjedele (61 procent) af producenterne vil have end-to-end netværksdesign inden 2023, hvilket afspejler det faktum, at kompleksiteten er steget hurtigt i den digitale æra. Men i en digital verden kan netværksdesign ikke løses isoleret: en end-to-end tilgang er påkrævet.
Adopteringen af kunstig intelligens forventes at vokse tre gange hurtigere end investeringer som for eksempel sensornetværk, Internet of Things (IoT) og robotteknik. Trods det har mere end 70 procent endnu ikke implementeret nogen kunstig intelligens i deres forretning.
S&OP – der et stykke vej endnu
Rapporten viser, at når det kommer til sales & operations planning (S&OP) har producenterne underliggende problemer at tage fat på. Undersøgelsen fra Warwick University og JDA Software vurderer, at S&OP har den laveste grad af modenhed (34 procent) ud af de 11 forsyningskædeprocesser, producenterne blev spurgt ind til i undersøgelsen.
Kun 21 procent af producenterne tilkendegiver, at de har ambitioner om at bruge S&OP til at understøtte forretningsoptimering inden 2023, og 22 procent tilkendegiver det samme for optimering af forsyningskæden. Det indikerer, at producenterne fortsat fokuserer på at udvikle sig fra S&OP til Integrated Business Planning (IBP).
Fra one-size-fits-all til segmentering
"Undersøgelsen afslører et grundlæggende problem: Mange producenter er ikke der, hvor de burde eller kunne være, når det kommer til den digitale forsyningskæde. Det betyder, at producenterne stadig ikke fuldt ud er i stand til at udnytte det digitale potentiale, hvormed de kan skabe større kundeintimitet", siger Johan Reventberg, præsident EMEA, JDA Software.
Om undersøgelsens metode
For at gennemføre undersøgelsen blev forsyningskæden opdelt i 11 kerneprocesser, hvorfra der blev udviklet en missionsspecifik modenhed for hver. Deltagerne blev bedt om at identificere deres nuværende modenhedsniveau og deres ambitioner fem år frem, og ud fra de parametre blev der beregnet en samlet score.
Denne metode gjorde det muligt at identificere mønstre i digital modenhed i overensstemmelse med ambition og strategisk ’gap-analyse’.
"Men hvis producenterne bliver i stand til at udnytte deres data bedre, vil de kunne udvikle deres forsyningskæder fra et one-size-fits-all til mere præcist tilpasset markedssegmentering. Virksomheder, der formår at udnytte kunstig intelligens og machine learning for at optimere hele forsyningskæden, vil naturligt blive mere konkurrencedygtige”, tilføjer han.
Han fremhæver desuden, at digital optimering betyder overgang fra en ”node” til en ”netværkstilgang”, periodisk til realtid beslutningsfrekvens og udvikling af forsyningskæder, der går fra one-size-fits-all til et enkelt markedssegment.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden