Den digitale forsyningskæde er stadig i startblokken

13 procent af europæiske virksomheders forsyningskæder scorer 3 på en skala fra 1 til 4, som måler digital modenhed. En ny undersøgelse viser, at digitale forsyningskæder kun er i sin spæde vorden. Der er udfordringer med at integrere og analysere data, mens brugen af kunstig intelligens ser ud til at blive fordoblet de næste fem år.

Adopteringen af kunstig intelligens forventes at vokse tre gange hurtigere end investeringer som for eksempel sensornetværk, Internet of Things (IoT) og robotteknik. Trods det har mere end 70 procent endnu ikke implementeret nogen kunstig intelligens i deres forretning..

02.05.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Flertallet af europæiske producerende virksomheder er nået til et beskedent niveau, hvad angår digitalisering af deres forsyningskæde. Det viser en ny undersøgelse fra Warwick University og JDA Software.

Rapporten ”Delivering the Digital Dividend” har sammenlignet digitale forsyningskæder fra 179 europæiske producenter, hvilket har vist, at kun 13 procent har en såkaldt ”præskriptiv” forsyningskæde. Det er en forsyningskæde, som angiver retningslinjer for regler og adfærd, der vil gavne forsyningskædens mål, og det svarer til niveau 3 på en skala fra 1 til 4, se figur 1.

Rapporten viser dog også, at producenterne er interesseret i at digitalisere deres forsyningskæder, og næsten en tredjedel – helt præcis 31 procent - anslår, at de vil have en præskriptiv forsyningskæde på plads i 2023.

Det med data er ikke så let
Rapporten viser, at størstedelen af producenterne endnu ikke fuldt ud udnytter det digitale potentiale til succesfuldt at konkurrere gennem større kundeintimitet.

Til trods for at producenterne bevæger sig mod en større segmentering og differentiering i forsyningskæden, er det primære strategiske fokus på operationel excellence (39 procent) mere end på produktledelse (31 procent) og kundeintimitet (30 procent).

Data er fortsat hovedingrediensen, når det kommer til at levere både operationel excellence og større kundeintimitet, men producenterne kæmper ifølge undersøgelsen stadig for at integrere og syntetisere det effektivt. Det vidner om, at producenterne kun lige er begyndt på at indsamle data fra nye kilder.

AI har foden på speederen
I betragtning af de dataudfordringer, som producenterne står overfor, fremhæver Warwick University og JDA Software, at det ikke er overraskende, at de undersøger nye måder, hvormed de kan imødekomme og tage vare på den eksponentielle vækst af data, som de oplever.

Indsigter fra rapporten:

  • En femtedel (20 procent) af producenterne mener, at deres fabriksplanlægning og skemalægning inden 2023 vil kunne reagere i realtid.
  • Næsten to tredjedele (61 procent) af producenterne vil have end-to-end netværksdesign inden 2023, hvilket afspejler det faktum, at kompleksiteten er steget hurtigt i den digitale æra. Men i en digital verden kan netværksdesign ikke løses isoleret: en end-to-end tilgang er påkrævet.

Hent rapporten her.

Adopteringen af kunstig intelligens forventes at vokse tre gange hurtigere end investeringer som for eksempel sensornetværk, Internet of Things (IoT) og robotteknik. Trods det har mere end 70 procent endnu ikke implementeret nogen kunstig intelligens i deres forretning.

S&OP – der et stykke vej endnu
Rapporten viser, at når det kommer til sales & operations planning (S&OP) har producenterne underliggende problemer at tage fat på. Undersøgelsen fra Warwick University og JDA Software vurderer, at S&OP har den laveste grad af modenhed (34 procent) ud af de 11 forsyningskædeprocesser, producenterne blev spurgt ind til i undersøgelsen.

Kun 21 procent af producenterne tilkendegiver, at de har ambitioner om at bruge S&OP til at understøtte forretningsoptimering inden 2023, og 22 procent tilkendegiver det samme for optimering af forsyningskæden. Det indikerer, at producenterne fortsat fokuserer på at udvikle sig fra S&OP til Integrated Business Planning (IBP).

Fra one-size-fits-all til segmentering
"Undersøgelsen afslører et grundlæggende problem: Mange producenter er ikke der, hvor de burde eller kunne være, når det kommer til den digitale forsyningskæde. Det betyder, at producenterne stadig ikke fuldt ud er i stand til at udnytte det digitale potentiale, hvormed de kan skabe større kundeintimitet", siger Johan Reventberg, præsident EMEA, JDA Software. 

Om undersøgelsens metode

For at gennemføre undersøgelsen blev forsyningskæden opdelt i 11 kerneprocesser, hvorfra der blev udviklet en missionsspecifik modenhed for hver. Deltagerne blev bedt om at identificere deres nuværende modenhedsniveau og deres ambitioner fem år frem, og ud fra de parametre blev der beregnet en samlet score.

Denne metode gjorde det muligt at identificere mønstre i digital modenhed i overensstemmelse med ambition og strategisk ’gap-analyse’.

"Men hvis producenterne bliver i stand til at udnytte deres data bedre, vil de kunne udvikle deres forsyningskæder fra et one-size-fits-all til mere præcist tilpasset markedssegmentering. Virksomheder, der formår at udnytte kunstig intelligens og machine learning for at optimere hele forsyningskæden, vil naturligt blive mere konkurrencedygtige”, tilføjer han.

Han fremhæver desuden, at digital optimering betyder overgang fra en ”node” til en ”netværkstilgang”, periodisk til realtid beslutningsfrekvens og udvikling af forsyningskæder, der går fra one-size-fits-all til et enkelt markedssegment.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025SCM.dk

IT-trusselsbilledet er fortsat på et konstant højt niveau

20.02.2025SCM.dk

Stor donation styrker AU’s forskning i digitale tvillinger

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online