De fem største supply chain risicitendenser i kølvandet på covid-19
Re-shoring, konkurser, hackerangreb, luftfragtkapacitet og multimodal transport. Sådan lyder ifølge analysehus de fem største supply chain risicitendenser, når verden lige om lidt forhåbentlig genåbner efter pandemien.
Coronapandemien har ramt alverdens forsyningskæder hårdt og brutalt og på mange forskellige måder. Nogen er gået fri, andre har nydt godt af krisen; mens mange har fået en ordentlig en på sinkadusen.
Et almindeligt mønster er, at virksomheder uden varsel først blev ramt på manglende eller udeblevne forsyninger fra leverandører i for eksempel Kina eller Italien og dernæst blev ramt af manglende aftræk fra kunder, der blev ramt af nedlukkede butikker, restauranter, hoteller etc. Siden har mange kæmpet med en række følgevirkninger som mangel på råvarer, containerfragtpriser på himmelflugt, flaskehalse i de globale fragtsystemer, udfordringer med hjemmearbejdende medarbejdere, sygdoms- eller isolationsramte medarbejdere etc.
Analysehuset Everstream Analytics har undersøgt, hvor de største potentielle trusler for forsyningskæder befinder sig i takt med, at verdensøkonomien begynder at åbne op igen efter covid-19 pandemien. Analysehuset har identificeret de fem væsentligste områder, som flertallet af virksomheder med fordel kan være særlig opmærksomme på i arbejdet med at åbne forsyningskæderne op igen på en måde, der reducerer risici mest muligt.
Analysehuset præsenterer de fem risicitendenser i rapporten ”3rd Annual Risk Report 2021”, som kan købes på everstream.ai. De omfatter:
1: Kortere og mere lokale forsyningskæder
Der har længe været meget snak om re-shoring eller at lægge sourcing tættere på lokalområdet og derved skabe kortere forsyningskæder. Den tendens har ifølge Everstreams rapport med pandemien fået et gevaldigt skub i ryggen, og mange virksomheder implementerer eller overvejer seriøst nu at skabe en kortere og mere lokal kæde. Pandemien har for mange synliggjort, at de er for afhængige af leverancer fra ét land – primært Kina, og at det skaber for store sårbare i forsyningskæden. Flytning af produktion af kritiske komponenter til leverandører placeret tættere på og måske på flere leverandører kan reducere risici og sårbarheder.
2: Konkurser og insolvens truer
Pandemien har skabt en stigning i konkurser og insolvens blandt særligt mindre og specialiserede leverandører. Der er ifølge Everstream-rapporten særligt sket en vækst i leverandører med alvorlige likviditetsproblemer i Nordamerika, Central- og Østeuropa, Latinamerika og Vesteuropa, og det udgør naturligvis en stor risiko for kunder, der er afhængige af kritiske komponenter fra de pressede leverandører.
LÆS OGSÅ: Vær klar når lynet slår ned din forsyningskæde
3: Hackerangreb
Tendens nummer tre på listen er en stigning i hackerangreb på produktions- og logistikvirksomheder. Everstream rapporterer om en 216 procent stigning i antal hackerangreb i 2020. Angrebene omfatter datalækager, ransomware og driftsforstyrrelser. Pandemien har synliggjort sårbare forsyningskæder som for eksempel shipping operatører og sundhedsaktører, og de har i særlig grad været genstand for hackerangrebene.
4: Flaskehalse i luftfragtkapacitet
Everstream lister flaskehalse og begrænsninger i luftkargokapacitet som risikotendens nummer fire på listen. Kapaciteten faldt ifølge rapporten på visse områder med mere end 50 procent i den første fase af pandemien, fordi passagerflyene – som også transporterer varer - med ét forsvandt fra radaren. Den manglende kapacitet er siden i begrænset omfang blevet reduceret med dedikerede fragtfly, men efterspørgslen overstiger stadig langt udbuddet af kapacitet. Det har også medført kraftige stigninger i prisen for luftfragt.
LÆS OGSÅ: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed
5: Vækst multimodal transport
Den femte tendens er en vækst i brug af multimodal transport. Både luftfragt og containerfragt er hårdt presset på kapacitet og præget af himmelflugt i priser, og det tvinger mange virksomheder til at undersøge alternative transportkanaler. Det gælder særligt togforbindelser, der kan transportere varer mellem Asien og Europa, hvor væksten lige nu er på cirka 40 procent sammenlignet med 2019. Drivkraften handler ikke så meget om omkostninger, men mere om at etablere pålidelige forsyningslinjer til forsyningskæder baseret på just-in-time principper.