16.12.2019  |  Lager & distribution

De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje

Citylogistik og Aarstiderne tager initiativ til en mere CO2-neutral transport og præsenterer de første fuld-elektriske lastbiler i Danmark.

Ved en event i København den 11. december blev nøglerne til en 100 procent elektrisk, CO2-neutral lastbil officielt overrakt af transportminister Benny Engelbrecht (S) til teknologivirksomheden Citylogistik og madleverandøren Aarstiderne.

De har, som de første i Danmark, fået hver deres eksemplar af FUSO eCanter – en lastbil produceret af Daimler-koncernen, der kører helt emissionsfrit og næsten lydløst. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler

Ifølge Thomas Harttung, der er medstifter og bestyrelsesformand for Aarstiderne, er det nyeste medlem i flåden er et vigtigt skridt på vejen mod en grønnere omstilling i virksomheden inden 2020.

”Det er en stor dag for os i dag. Vi får nøglerne til den første elektriske lastbil i Aarstidernes 20-årige historie. Vi har i mere end 10 år arbejdet med CO2-regnskaber og målrettede reduktioner", siger Thomas Harttung og uddyber:

"Men det er i dag stadig sådan, at mere end 50 procent af vores emissioner er transportrelaterede. Derfor er CO2-neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål”.

Hos Citylogistik, der udbyder bæredygtig, elektrisk last-mile delivery, mærker man, hvordan der i høj grad er efterspørgsel på højteknologiske og bæredygtige logistikløsninger.

”Med tilføjelsen af vores nye FUSO eCanter styrker vi positionen som en af de allerførste virksomheder i Danmark og Europa, der sætter strøm til den tunge transport – og det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og ude i virkeligheden”, siger CEO og ejer Casper Svensson.

FUSO eCanter kan laste op til 3,3 ton med en totalvægt på 5,7 ton. Den er udstyret med et batteri på 82,8 kWh, der giver den en rækkevidde på mindst 100 kilometer i bydrift. En fuld opladning på det normale elnet vil tage ni timer, mens en hurtiglader vil kunne lade batteriet op til 80 procent på én time.

Læs også: PostNord tester lastbil på biogas

De første FUSO eCanter blev leveret i 2017, og på nuværende tidspunkt kører der omkring 150 eksemplarer rundt i verden.

- HL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere