Data, dynamik og digitalisering – det har forsyningskæder lært af coronakrisen

Coronakrisen har rusket op i forsyningskæderne og tvunget virksomheder til at gentænke design samt strategi. Det nye fokus handler om dataindsigt, agilitet og digitalisering i realtid for at reducere risici.

Digitalisering og dataindsamling vil samtidig være afgørende parametre for at blive mere bæredygtige og spare både på omkostninger og på planeten”, siger Kristof Symons, international vicedirektør hos Orange Business Services. Foto: Orange Business Services..

18.02.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En lang række multinationale virksomheder erkender, at den globale sundhedskrise har haft stor indflydelse på deres forsyningskæder. Det viser en ny undersøgelse fra Orange Business Service, der har spurgt 320 virksomheder inden for fremstillings-, transport-, og logistiksektoren om, hvordan de har taklet krisen. 40 procent af virksomhederne oplever, at de ikke har været i stand til at tilpasse deres forsyningskæder under krisen, hvilket har givet anledning til en ændret holdning til risikostyring.

Pandemien får en ende på et tidspunkt, mens fokus på klimaforandringer og bæredygtighed vil fortsætte de næste mange årtier

Erwin Verstraelen, CDO og CIO for Antwerpen Havn.

Hele 83 procent af virksomhederne er blevet mere opmærksomme på de risici, der er ved deres forsyningskæde, herunder råvaremangel, produktionsstop eller transporthindringer, end de var for blot et år siden. Pandemien har fået dem til at indse, at de både har brug for hurtighed, agilitet og innovation for at kunne klare forandringerne. Opbygning af modstands- og bæredygtighed – eller resiliens - i forsyningskæderne via digitalisering og dataindsigt i realtid er blevet en prioritet, da det nu er afgørende for mange virksomheders overlevelse.

Forstærkning af forsyningskæden
Lige knap otte ud af 10 virksomheder fortæller, at de har kastet deres kræfter efter at opbygge en digitaliseret forsyningskædestrategi. Derudover svarer næsten 50 procent, at de vil gennemgå deres strategier for minimering af indkøbsrisici og risikostyring i løbet af de næste to år. Automatisering forventes også at stige, så virksomhederne kan håndtere den hurtigt skiftende efterspørgsel. På nuværende tidspunkt bruger 42 procent automatisering til risikostyring, hvilket forventes at blive fordoblet i løbet af de næste to år.

Læs også: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed

Desuden siger to ud af fem virksomheder, at deres forsyningskæder ikke har kunnet klare toppen af den efterspørgsel, der var under pandemien. Derfor vil ny teknologi, såsom kunstig intelligens (AI), cloud, 5G og big data fremadrettet spille en langt større rolle, så virksomhederne igennem bedre planlægning og udførelse kan styrke forsyningskæderne. Indsamling og deling af data i realtid forbedrer ikke kun effektiviteten og gennemsigtigheden i hele forsyningskæden, men understøtter samtidig også relationerne mellem leverandører samt producenter og giver et bedre beslutningsgrundlag.

”Den globale sundhedskrise har fået organisationer til at indse skrøbeligheden i deres økosystemer. Kritiske huller i systemerne skal lukkes for at sikre end-to-end synlighed på global skala og dermed minimere virksomhedens risici. Digitale teknologier er nøglen til at få virksomheder og deres partnere til at gentænkte deres forsyningskæder på en sikker måde. Digitalisering og dataindsamling vil samtidig være afgørende parametre for at blive mere bæredygtige og spare både på omkostninger og på planeten”, siger Kristof Symons, international vicedirektør hos Orange Business Services.

Om undersøgelsen

Rapporten ”Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains” dækker svar fra 320 ledere af multinationale virksomheder i 18 lande, og er foretaget i august - oktober 2020. Undersøgelsen blev gennemført af analyseinstituttet Longitude, der er ejet af Financial Times, på vegne af Orange Business Services.

Bæredygtighedsprogrammer skal kickstartes igen
Selvom coronakrisen har skubbet bæredygtighed nedad på mange virksomheders dagsorden, så mener 59 procent, at hvis de ikke driver deres virksomhed på en etisk og bæredygtig måde, så vil det risikere at påvirke deres bundlinje negativt. Højt digitaliserede fabrikker, der bruger realtidsdata til optimering af deres forbrug, såkaldte smarte fabrikker, kan for eksempel spare op til 30 procent på deres energiforbrug.

85 procent af virksomhederne svarer da også, at de vil investere mere i bæredygtighed fremover. Dette inkluderer nye dataindsamlingsteknologier, der kan fremme bæredygtighed samt styre og kontrollere forbrug, for eksempel energiforbruget.

”Pandemien får en ende på et tidspunkt, mens fokus på klimaforandringer og bæredygtighed vil fortsætte de næste mange årtier. For eksempel vil EU's grønne pagt om at blive det første klimaneutrale kontinent (The European Green Deal) lægge mere pres på alle interessenter for at identificere oprindelsen af udledninger og minimere deres miljømæssige fodaftryk. Forsyningskæden er et vigtigt element heri”, fortæller Erwin Verstraelen, der er CDO og CIO for Antwerpen Havn.

Hvis virksomheder handler på deres mål og ambitioner, vil datadrevne bæredygtigheds-programmer være så godt som universelle inden for to år. Det konkluderer forfatterne af undersøgelsen fra Orange Business Service.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles