Danskerne køber for færre penge på nettet
Kunderne har i stor stil droppet de store køb på nettet, de bruger færre penge per handel og de har ikke planer om at ændre det. Det viser en ny analyse, som bekymrer Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.
Særligt to ting springer i øjnene på Niels Ralund, når han læser E-handelsanalysen for september 2023. Og ingen af dem er for noget godt. Analysen viser nemlig, at kurvstørrelsen er markant lavere end normalt, og det samme er forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online i de kommende 12 måneder.
”Det er en ganske uheldig kombination, og jeg forstår godt, hvis det bekymrer mange netbutikker, som jo samtidig kæmper med høje omkostninger”, siger Niels Ralund.
Det er anden måned i træk, hvor kundernes forventninger skuffer, og vi har generelt haft flere halvdystre analyser de seneste måneder. Har e-handlen toppet?
”Jeg forstår godt spørgsmålet, for der er ikke meget, som puster optimisme ind i dansk e-handel lige nu. Men jeg er også helt overbevist om, at væksten vil vende tilbage. Det vi ser nu, er ikke et fravalg af netbutikker, men et generelt fravalg af at bruge penge for Hr. og Fru Danmark”.
”Det er svært at sætte præcise tal på, men jeg er enig i, at væksten vil vende tilbage. Når jeg taler med vores medlemmer, så siger mange af dem, at de forventer, at væksten vender tilbage i slutningen af 2024, og det lyder i mine ører ganske plausibelt”.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden var -11,8 i oktober. Det er en anelse bedre end i september, hvor forbrugertilliden var -13. Og det er markant bedre end lavpunktet i oktober sidste år, hvor forbrugertilliden var på -37.
”Det er gode nyheder op til den vigtige Black Friday og julehandel, som årets vigtigste måneder for e-handlen”, siger Niels Ralund.
/ PiB