Danske SMVer vinder frem på lukrative fjernmarkeder
Små og mellemstore danske virksomheder klarer sig for alvor godt på både det amerikanske og det kinesiske marked, hvor efterspørgslen på danske varer er steget markant det seneste år, viser nye tal fra DHL Express.
På særligt det amerikanske og kinesiske marked er efterspørgslen efter danske varer steget markant det seneste år. Og det er ikke kun de store virksomheder, men også SMVerne, der har gavn af det. Nye tal fra kurerfirmaet DHL Express viser, at andelen af de mindre virksomheders forsendelser er vokset betragteligt.
Det er tydeligt, at de små virksomheder har fået appetit på at eksportere til de lidt fjernere lande, og især de amerikanske og kinesiske markeder er i den sammenhæng blevet populære blandt SMVerne. De vil ikke længere holde sig tilbage fra så lukrative markeder, der tæller 1,5 milliarder mennesker, siger Claus Lassen, der er administrerende direktør for DHL Express i Danmark.
Læs også: Global e-handel og logistikbranchen vil vokse markant
Fra april måned sidste år til april måned i år er DHL Express omsætning steget med 12 procent for forsendelser til Kina booket af danske SMVere. Også omsætning for forsendelser til det amerikanske marked er steget. Her er stigningen på lidt mere end 13 procent.
Det er rigtig pæne vækstrater for SMVerne. Tendensen er klart opadgående set hen over hele året og lover godt for de mindre virksomheders fortsatte eksport, siger Claus Lassen.
Klar tendens
Tallene afspejles også i den samlede mængde forsendelser, som DHL Express har håndteret i samme periode. I april 2013 udgjorde SMVernes eksport til Kina 32,3 procent af alle forsendelserne dertil. Et år senere var SMVerne oppe på 36,2 procent. De tilsvarende tal for eksporten til USA var i april 2013 34,1 procent og et år senere 38,3 procent.
Læs også: Vækstøkonomier er bedst til udlandshandel
Selvom vores største kunder også har haft fremgang på disse markeder, ser vi en klar tendens til, at SMVernes forsendelser fylder mere og mere hos os. Vi har fået rigtig godt fat i dette marked takket være en målrettet indsats over de sidste par år, siger Claus Lassen.
Tal fra Danmarks Statistik viser den samme opadgående tendens set fra februar sidste år til februar i år. Tallene er endnu ikke opdateret frem til april. Men tendensen er dog klar. Fra februar 2013 til februar 2014 steg danske virksomheders eksport med knapt 17 procent. Eksporten til USA steg med 67 procent.
- JDN