08.04.2020  |  Branchenyt

Danske Rederier indgår aftale om besætningsskift under coronakrise

Danske Rederier, Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime har indgået en aftale, der skal løse udfordringer med at skifte besætning under coronakrisen.

Mange søfolk tager i øjeblikket nogle ekstra lange udeperioder på grund af coronakrisen. 

Læs også: Danske Rederier vil have flere kvinder ind i branchen

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Men de forlængede perioder giver udfordringer for både dem til søs og på sigt for deres kollegaer i land.

Nu har Danske Rederier, Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime indgået en aftale, som skal løse problemerne med besætningsskift og forlængede ude- og hjemmeperioder.

Første punkt i aftalen er, at besætningerne skal sikres afløsning, så snart der er afmønstrings- og hjemrejsemuligheder tilstede.

”Jeg er glad for, at vi har fundet en fælles løsning med Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime for de mange besætningsmedlemmer, som lige nu tager en ekstra tørn til søs. Ingen havde set dette komme, så det har krævet en hurtig og konstruktiv forhandling med parterne, som nu er mundet ud i en fornuftig løsning. Vi har løst et komplekst problem sammen, og det vil vi fra Danske Rederiers side gerne takke for”, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.

Den nye aftale omfatter maskinchefer, maskinmestre, navigatører, cateringofficerer samt menige på dæk og i catering i den overenskomst, der kaldes ”stor tonnage”.

Udfordringer på sigt
For at gøre de forlængede perioder på havet mere tålelige er det også aftalt, at der skal være øget gratis adgang til brug af internet og satellittelefon på grund af den ekstraordinære situation.

Udover praktiske udfordringer som, hvordan man får besætninger til og fra skibene, når verden stort set er lukket ned, gemmer der sig store udfordringer på længere sigt.

For mens besætninger på forlængede udeperioder optjener et stort plus på arbejdskontoen, vil kollegaer i hjemmeperioder optjene et meget stort minus.

”Rederierne står i en svær situation, og det er en meget svær problemstilling. For at sige det, som det er, så er det ikke en gratis omgang at skulle honorere et meget stort overarbejde, men vi har fundet en løsning, hvor alle bidrager med noget”, siger Anne W. Trolle.

Læs også: Rederi tester bæredygtig biobrændsel

Princippet er, at der gives økonomisk kompensation, når ude-tiden er overskredet med 50 procent, mens de, som har været hjemme, maksimalt kan få en næste udetørn med 50 procents overskridelse.

- SMF

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere