01.11.2019  |  Branchenyt

Danske MiR-robotter optimerer Fords interne logistik

På en Ford-fabrik i Spanien kører tre autonome MiR100-robotter hver dag rundt mellem de ansatte. Brugen af robotterne er hidtil forløbet fejlfrit, og derfor håber Ford nu også, at de kan udbrede teknologien til andre af virksomhedens fabrikker.

På Ford Motor Companys fabrik i Almussafes-Valencia i Spanien producerer bilproducenten en række af sine populære modeller som Kuga, Mondeo og S-Max.

Læs også: Bilindustrien automatiserer produktionen med mobile danske robotter

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

For at optimere den interne logistik i den store produktion, hvor der dagligt fremstilles 2.000 køretøjer, anvender Ford i dag tre autonome og kollaborative mobile robotter fra den danske virksomhed Mobile Industrial Robots (MiR) på fabrikken.

"Vi er stolte af at have en af de mest innovative fabrikker i Europa og af at være first movers i brugen af kollaborative mobile robotter til distribution af materialer. Det gør vores interne logistik mere effektiv", siger Corporate Communications Manager hos Ford España, Pepe Perez.

Før MiR-robotternes ankomst blev de rigtige industri- og svejsematerialer leveret til de forskellige robotstationer manuelt. Det var en ensformig og tidskrævende opgave for medarbejderne.

Derfor købte Ford for halvandet år siden sin første MiR100-robot, som nu leverer delene til de rigtige steder i produktionsanlægget. Den mobile robot kan selv undgå uforudsete forhindringer, er i stand til at ændre sin rute eller stoppe, når det er nødvendigt og fungerer sikkert sammen med mennesker og andre køretøjer i anlægget.

Robotter klarede test fejlfrit
"Af de tre MiR100-robotter, vi bruger i øjeblikket, blev den første døbt Survivor. Det navn fik den, fordi den overlevede i et meget komplekst miljø. I dag transporterer den stadig reservedele fra lageret til produktionslinjerne", siger ingeniør og leder af afdelingen Body & Stamping, Eduardo García Magraner, og fortsætter:

"Vi programmerede robotten med et kort over hele anlægget. Ved hjælp af dette kort og robottens sensorer kan den køre autonomt og sikkert rundt mellem maskiner og mennesker. I begyndelsen stirrede operatørerne på robotten, som om det var en science fiction-film, når den kørte forbi. Nu fortsætter de blot med deres arbejde og ved, at robotten er smart nok til at køre udenom dem”.

Efter at være blevet testet i et stykke tid konkluderede Ford, at robotterne fungerede fejlfrit. Derfor håber Eduardo García Magraner nu, at andre Ford-fabrikker kan have lignende glæde af teknologien.

"Robotten er så godt konfigureret, at den kan bruges af alle, selv om man ikke har tidligere erfaring med programmering. Systemet er meget brugervenligt, og vores tre MiR-robotter har nu sine egne ruter i hele det omfattende fabriksområde”, siger han.

Læs også: Dansk robotproducent vinder international pris

For at tilpasse MiR-robotterne til Fords behov blev de udstyret med et automatiseret reolsystem med 17 rum til materialer af forskellig vægt og størrelse. For at undgå fejl er åbning og lukning af disse rum automatiseret, så operatøren kun har adgang til de materialer, der tilkommer vedkommende.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere