Danske logistikvirksomheder kæmper stadig med innovationen

Danske logistikvirksomheder er udfordret af den digitale udvikling og ændrede kundeforventninger. Det kræver innovation, men det er en udfordring for danske smv'er på logistikområdet, som typisk laver løbende forbedringer og generelt er forsigtige med mere radikale innovationer. Det viser en undersøgelse fra forsker fra VIA University College, som også advarer om, at den strategi er farlig.

Innovation omkring forsyningskæderne er en udfordring for mange danske smv'er i logistikbranchen. Forstå dit eget DNA eller din kerne og hvordan, du afstemmer DNA’et med alle processer i dit forretningssystem, lyder en af anbefalingerne fra forsker Agnieszka Zulewska.

22.02.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danske logistikvirksomheder, små som store, kan ikke konkurrere med asiatiske eller østeuropæiske konkurrenter på pris, så der skal andre konkurrenceparametre på bordet, hvis de skal klare sig.

”Jeg konstaterer i interviewrunden, at mange logistikvirksomheder kan blive bedre til at lytte dybt og grundigt til deres kunders behov”, siger Agnieszka Zulewska. Foto: Privat.

”Vores undersøgelse viser, at særligt de små og mellemstore danske logistikvirksomheder (SMV’er) generelt er svage i deres ”value proposition” eller værditilbud – altså den værdi de tilbyder kunderne”, siger Agnieszka Zulewska, der er forsker ved VIA University College og underviser på bachelor-uddannelsen Value Chain Management og uddyber:

”Deres værditilbud – med enkelte undtagelser - er mere eller mindre det samme som konkurrenternes, og de satser på den menneskelige relation som såkaldt unique sales point mere end teknologi, processer eller niche-specialisering. SMV’erne erkender generelt, at innovation er vigtigt; men de fleste tøver med at eksekvere på den erkendelse. Det er en risikabel strategi, fordi virksomhederne risikerer at blive overhalet af konkurrenter eller nye aktører – som for eksempel Amazon, der ser ud til at være på vej ind på det danske marked”.

Hun registrerer, at SMV’er inden for logistik er tilbageholdende med at være ”first movers”, at de generelt anser innovation for at være for dyrt, og at de anser logistik, transport og spedition for at være en konservativ branche, hvor nye innovationer ikke truer med at vende op og ned på markedet ”lige om hjørnet”.

Hun noterer sig også, at SMV’erne opfatter innovation som ny teknologi, hvor hun påpeger, at innovation skal opfattes langt bredere og også udmærket kan handle om interne og eksterne processer, serviceydelser, tilgang til kunder etc.

Hun registrerer ligeledes, at nogle SMV’er arbejder med løbende forbedringer, såkaldt inkremental innovation, som er innovation i små skridt i den operationelle dagligdag.

De store logistik- og transportvirksomheder ser ud til at være mere i førersædet, når det handler om at få fuld effekt af innovation. De gør brug af både løbende forbedringer og investerer også i større teknologispring som for eksempel fuldt automatiseret lager.

Mange respondenter i undersøgelsen peger for eksempel på, at kunderne efterspørger CSR-elementer i logistikydelserne fra SMV’erne, men at kunderne ikke er villige til at betale for CSR-dimensionen.

SMV’erne anser det derfor for at være urealistisk at bygge CSR ind i deres værditilbud, og de arbejder derfor ikke aktivt med at forbedre den CSR-værdi, de kan tilbyde kunderne.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen Innovation in the Transport Sector er baseret på kvalitative interviews med 15 små og mellemstore samt fem store danske logistikvirksomheder i perioden august 2017 til januar 2019. Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med Danske Speditører og har modtaget økonomisk støtte fra FDE Fonden.

Reagerer når ønsker bliver til krav
”Helt generelt viser vores undersøgelse, at SMV’erne ikke reagerer på ønsker hos kunderne. De reagerer først, når kunderne decideret kræver nye tiltag. Billedet er lidt anderledes for de store aktører i undersøgelsen. De store aktører er mere seriøse med innovationstiltag, fordi de oplever, at kunderne er blevet mindre loyale, og de derfor er tvunget til at se selvkritisk på deres værditilbud”, fortæller Agnieszka Zulewska.

Hun nævner et eksempel på, hvordan store logistikvirksomheder arbejder med innovation af den måde, de arbejder med kundetilfredshed:

”Flere store aktører opsamler såkaldt ”instant” kunderespons om tilfredshed med logistikvirksomhedens ydelser. De spørger ind til og registrerer kundens respons i mere eller mindre realtid, og det giver dem mulighed for at reagere og justere hurtigere. Det er måske noget, SMV’erne kan tage ved lære af”, siger hun.

Hun fremhæver også, at de store aktører arbejder seriøst med big data og business intelligence for at udvikle deres forretning. Hun registrerer, at undersøgelsen viser, at SMV’erne har en afventende tilgang til nye muligheder som for eksempel big data og dataanalyser, og at de ikke forventer at lancere tiltag, før de oplever et tydeligt krav fra deres kunder.

Bliv klogere den 21. marts

Agnieszka Zulewska præsenterer resultaterne af undersøgelsen på ”Logistik 2019 - Fremtiden til debat”, der er arrangeret af Danske Speditører og bliver afholdt den 21. marts på messen Transport 2019 i MCH Messecenter Herning. Læs mere på www.logistikkonference.dk

Lyt til dine kunder – dybt og inderligt
Agnieszka Zulewska har i undersøgelsen gjort brug af Stephen Coveys berømte syv gode vaner fra bogen ”The 7 habits of highly effective people”; og hun arbejder med, hvordan de syv gode vaner kan skabe værdi for logistikvirksomheder.

Den femte vane hedder ”Seek first to understand, then to be understood”, hvilket oversat til denne kontekst kunne lyde: ”Først skal du forstå – dybt og grundigt - kundens behov, dernæst skal du arbejde på at blive forstået”.

”Jeg konstaterer i interviewrunden, at mange logistikvirksomheder kan blive bedre til at lytte dybt og grundigt til deres kunders behov og anerkende, at kundebehov er en fantastisk platform for proaktivt at udvikle forretningen. Der er en tendens til, at logistikvirksomheder tager udgangspunkt i deres eget verdensbillede og egne produkter samt serviceydelser, når de kommunikerer med kunder”, forklarer Agnieszka Zulewska.

Brug for flere ambitioner
”Som forsker og underviser inden for feltet value chain management mener jeg, at principperne i lean er væsentlige. Et af grundprincipperne i lean er at være stræbsom – at alt altid kan blive bedre, og at målstregen hele tiden flytter sig. Den tilgang mener jeg, mange SMV’er kan blive bedre til”, siger hun og lister et eksempel på en metodisk tilgang, hun mener kan være nyttig for logistikvirksomheder at gøre brug i innovationsarbejdet:

  1. Gransk dit værditilbud til kunderne og markedet – er kniven tilstrækkelig skarp?
  2. Eksekver relevante forbedringer i alle nøgleprocesser i virksomheden.
  3. Udvikl ledernes og medarbejdernes opmærksomhed og kompetencer inden for problemløsning og løbende forbedringer (continuous improvement).

Seks anbefalinger
Agnieszka Zulewska formulerer seks anbefalinger til, hvordan logistikvirksomheder etablerer bæredygtige, robuste og vækstorienterede forretninger. Anbefalingerne er baseret på en kombination af undersøgelsen og generel viden samt forskning inden for value chain management.

  1. Skab mere transparens i hele værdikæden fra leverandører over logistikvirksomhed til kunder.
  2. Brug blandt andet transparensen til en skarpere forståelse af egne cost-drivers, hvad driver omkostningerne og hvor ligger jeres udfordringer?
  3. Brug dernæst transparensen til en skarpere forståelse af kundernes ønsker og behov.
  4. Design personaliserede eller kundetilpassede løsninger og ikke mindst ”mindset” hos jer selv, kunden skal mærke, at I er helt oppe på tæerne for at yde høj service, hver gang og hele tiden. Målet er 110 procents kundetilfredshed.
  5. Find din niche hvor du virkelig kan gøre en forskel, hvor du adskiller dig fra flertallet af logistikudbydere.
  6. Forstå dit eget DNA eller din kerne og hvordan, du afstemmer DNA’et med alle processer i dit forretningssystem. Gå tilbage til trin 1 og start forfra. Du bliver aldrig færdig, du kan altid slibe dine knive endnu mere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle