Dansk supply chain startup søger yngre ejerteam
Den er designet til at bære varer igennem alle led i forsyningskæden, bygger videre på succesfulde erfaringer fra gartneribranchen og er forberedt til automatisering. Forretningsmodellen er bæredygtig deleøkonomi. Men iværksætterne er oppe i alderen og søger yngre kræfter, der kan udvikle forretningen.
UNI-TROLL M2, M3 og M4. Det er navnene på de nye trolleys, som bygger videre på erfaringer fra Container Centralens store succes med at udleje trolleys til gartneribranchen.
Stort set alle blomster og planter bliver i dag transporteret rundt på rullevogne fra Container Centralen – de såkaldte CC-containere. Og det gælder vel at mærke helt ude fra drivhuset eller gartneriet via transport i last- eller varebiler til grossister og videre ud til butiksleddet – og tilbage igen.
Tre modeller af trolley
4 stk. Trolley M2 eller M3 eller 3 stk. Trolley M4 side om side passer til de fleste lastvognkassers indvendige bredde (4x616 = 2464 mm og 3 x 816 = 2448 mm).
Målene på Trolley modeller:
- Trolley M2 (halv EUR pallemål) mål): Bundrammer 891 x 616mm udvendig og 815 x 606mm indvendig.
- Trolley M3: Bundrammer 1291x616mm udvendig og 1215x606mm indvendig.
- Trolley M4 (hel EUR pallemål): Bundrammer 1291x816mm udvendig og 1215x806mm indvendig.
- Alle bundrammer og hylder passer til modulkasser 600x400 mm; M2 passer til to kasser, M3 til tre kasser og M4 til fire modulkasser.
Navnet på startup-virksomheden er UNI-TROLL EUROPE. En lille gruppe erfarne erhvervs- og fagfolk har designet en trolley og et driftskoncept, der kan fungere som praktisk, sikker og effektiv lastbæreenhed til varegrupper i mange forskellige forsyningskæder.
Alsidig og beskyttet lastbærer
”Vi har taget det bedste fra CC-containeren og designet et nyt koncept, der er forbedret på alle punkter. UNI-TROLL M2 og M4 er særligt velegnet til dagligvarebranchen, hvor trolley’erne kan fungere som lastbærere fra producentleddet gennem transport og lagerled helt ud i butikkerne, hvor de kan rulles direkte ud på butiksgulvet og præsentere varerne for kunderne. M2 har halv EUR-palleformat og M4 hel EUR-palleformat indvendigt”, fortæller Søren Bøgede Andersen, der fungerer som adm. direktør.
Et af CC-containerens store udfordringer er, at den er let at kopiere. Det betyder, at op til 50 procent af de 10.000-vis af containere, der ruller rundt i den europæiske gartnerbranche, er piratkopier. Det belaster selvsagt vedligeholdelsesudgifterne i konceptet tungt.
"Vi har fået vores design patenteret i alle 28 EU-lande, hvilket har været meget krævende og dyrt, og desuden er konstruktionen betydeligt vanskeligere og dyrere at kopiere”, fortæller han. Han fremhæver følgende overordnede fordele ved trolley-konceptet:
- Designet til anvendelse i alle led af forsyningskæden.
- Nem håndtering, der sparer omkostninger og øger salget.
- Minimerer anvendelse af dyr engangsemballage.
- Dobbelt stabling og let håndtering af ISO modulkasser.
- Forberedt for automation, AGV og førerløse lastbiler.
- Kan komprimeres ved returtransport og oplagring.
Nye kræfter til fremtiden
Normalt er stifterne af startups unge mennesker i 20’erne eller 30’erne. Her er der tale om noget så usædvanligt som en gruppe erfarne fagfolk med en høj gennemsnitsalder, som har kastet sig ud i udviklingen af en ny forretning.
”Vi har prototyper, vi med succes har testet i driftssituationer. Vi har varemærkebeskyttelse og patenter på plads. Vi er selvfinansieret uden ekstern gæld. Vi har en professionel bestyrelse. Produktet er forberedt til automatisering, internet of things og Industri 4.0, det forbedrer arbejdsmiljø, løfter effektivitet i hele logistikkæden og forbedrer bæredygtigheden på flere fronter. Vi har også en kunde, der vil teste konceptet”, fortæller han og tilføjer:
”Men vi mangler én ting: Vi mangler en ordrebog med kunder, der engagerer sig i at bruge konceptet og bevise konceptets værd i en egentlig forretning. Og så mangler vi nogle yngre kræfter, der kan udvikle videre på forretningen. Grundet vores alder vil vi gerne overlevere forretningen til nye kræfter, der kan bære det ud på markedet”.