Dansk Supermarked tager shuttle-teknologien i brug
Multishuttle-løsningen gør dagligvaregiganten i stand til at pakke butiksklare paller, der effektiviserer varegenopfyldningen på butikshylderne.
Om automatiserede lagrings- og genfindingssystemer (ASRS eller AS/RS)
AS/RS-løsninger (Automated Storage and Retrieval Systems) består af en række computerkontrollerede metoder til automatisk placering og genfinding af varer til og fra specifikke lagerlokationer. Systemerne er særligt velegnede til mindre varer, der bliver plukket ofte. Her bliver varerne automatisk lagret i højden, og et system af kasser eller lastenheder plukker automatisk varen og transporterer den til lagermedarbejderen, der samler og pakker varerne i en forsendelsesenhed eller måske på en palle til en kunde.
Automatiseringsteknologien er i en rivende udvikling, og et af de seneste skud på stammen finder vi på DS’ nonfood multishuttle-plukkelager i Årslev ved Århus. Multishuttle-teknologien er en del af et automatiseret lagrings- og genfindingssystem, som er udviklet af producenten Dematic. Multishuttlerne er de lasteenheder, der transporterer små og medium kolli mellem plukkelageret og arbejdsstationerne, hvor lagermedarbejderne pakker pallerne. Plukningen sker i et højt tempo – anlæggets 180 multishuttler kan sende op til 6.000 kasser i timen frem og tilbage. DS vurderer, at anlægget sikrer lagerkapaciteten frem til 2019.
Tilpassede paller
Først og fremmest gør multishuttle-teknologien DS i stand til at pakke tilpassede paller til sine forskellige butiksafdelinger, såsom elektronik, isenkram og tekstil. De butiksklare paller skal effektivisere vareopfyldningen i butikkerne, og ambitionen er på sigt, at de butiksansatte skal kunne køre én enkelt tur med en palle tværs gennem forretningen og fylde op fra toppen af pallen undervejs.
Multishuttle-teknologien skal også være med til at sikre DS en lavere omkostning per kolli og skabe en bedre kvalitet i leverancerne til butikkerne ved færre plukfejl. Et yderligere argument for valget af multishuttle skete ud fra, at systemet er nemt at reparere. Ved driftsstop er det kun fem shuttler, der står stille ad gangen, og et eventuelt shuttleskift kan ske på fem minutter.
Om DS multishuttle-system
Dansk Supermarkeds multishuttle-anlæg består af 180 shuttles, har 12 gange med et tilsvarende antal elevatorer med 15 niveauer i hver gang. Anlægget har 108.000 lokationer og har en kapacitet på 6.000 kasser ind/ud per time.
Store udfordringer
Når man er blandt de første til at indføre ny teknologi, foregår alt som bekendt ikke efter planen. Det fortalte DS’ logistik og distributionschef Ole Thomsen om på konferencen Lageroptimering 2012, der fandt sted i midten af marts. Han lagde ikke skjul på, at opførelsen af det højteknologiske plukkelager har været en stor udfordring og bidraget til grå hår på hovedet. Blandt andet fremhævede Ole Thomsen, at man skal huske at involvere brandmyndighederne tidligt i opførelsen, da sikkerhedskrav medførte, at DS måtte ændre på lagerets udformning.
”Når først fundamentet er støbt, er det ikke muntert at skulle ændre på bygningskonstruktionen,” sagde Ole Thomsen.
Han rådede også til en tidlig involvering og grundig uddannelse af serviceteamene, hvilket sparer megen tid senere i forløbet. Tidsstyring var i det hele taget omdrejningspunktet i flere af huskekagerne:
”Husk også at gøre intensivt brug af simulering og især emulering til test af funktionalitet og strategier i WMS for at spare tid i indkøringsfasen,” fortalte Ole Thomsen.
DS’ nonfood-lager består ud over plukkelagerdelen af to højlagre, hvorfra der i alt kan ekspederes 88.000 kolli om dagen.