Dansk retursystem for emballage kommer et skridt tættere på
Planetary Impact Ventures investerer markant i RE-ZIP ApS, der tilbyder cirkulær emballage til e-handlen. Millioninvesteringen kan gøre det muligt at skabe et landsdækkende retursystem for emballage.
Elektronik, kaffe, dagligvarer og tøj i stakkevis; Hver uge forlader millioner af pakker danske webshops og finder vej til forbrugerne. Varerne pakkes ind i pap og plastik og de mange tons emballage ender i bedste fald i en genbrugscontainer og i værste fald i husholdningsaffald eller naturen. Affaldsstrømmen for emballage til webshops stiger i samme hastighed som danskernes digitale indkøb, og derfor skal der tænkes i bæredygtige løsninger til pakkeposten, da konventionel emballage er en af de store klimasyndere.
Derfor investerer danske Planetary Impact Ventures markant i RE-ZIP ApS, der tilbyder cirkulær emballage til e-handlen. RE-ZIP emballagen kan cirkuleres 10-30 gange, og derved reducere CO2-udledning med op til 88 procent sammenlignet med almindelig engangsemballage. Derudover mindskes skovning, vand og affald også væsentligt.
Et skridt nærmere retursystem for emballage
RE-ZIPs emballage kan i dag vælges som forsendelse i mange webshops og kan efter modtagelse af pakken returneres via standard postkasser, nationalt og internationalt, hvorefter emballagen genbruges til nye forsendelser. Som belønning modtager kunden en digital gave eller voucher på eksempelvis 100 kroner til næste køb i den pågældende webshop.
Returemballagen har førhen kostet 35 kroner, men med investeringen i ryggen kan RE-ZIP skabe en mere effektiv infrastruktur for returnering, og derved udbyde løsningen for 10 kroner fremadrettet.
Læs også: Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage
”Drømmen om et lettilgængeligt og brugervenligt retursystem for emballage er kommet et skridt tættere på. Udover en billigere pris for kunderne, er målet også at flytte retursystemet fra postkasserne over til opsamlingssteder, hvor vi i forvejen plejer at hente og sende pakkepost”, siger Bo Boddum, der er grundlægger og CEO i RE-ZIP A/S.
Parate til at køre med underskud i to år
RE-ZIP har allerede flere aftaler på plads med pakkeshops og regner med at kunne åbne det første opsamlingspunkt til september i år. Bo Boddum er dog også klar over, at det vil kræve mange ressourcer og hårdt arbejde, at udbrede retursystemet til hele landet.
”Indtil nu har infrastrukturen været den store flaskehals i vores system, men med den nye investering tør vi satse på en underskudsforretning i de kommende år, der fremadrettet vil føre til at vores løsning vil blive markedsdominerende. Vi kan skrue prisen på vores produkt ned for både butikkerne og slutbrugeren og på den måde for alvor få gang i hjulene. I sidste ende er det en fordel for alle – ikke kun for forbrugerne, men også for klimaet og butikkernes CSR-strategier”, siger Bo Boddum.
Læs også: Emballageproducent vil genanvende paprør i ny bæredygtighedsstrategi
Der er i 2021 afsendt cirka 10.000 e-handelspakker med RE-ZIP-emballagen. RE-ZIP forventer, at de med det nye setup kan nå en milepæl på en million forsendelser i 2023.
- KCP