Dansk IT-værktøj effektiviserer coronaopsporingen

Spitze & Co. har skabt et værktøj, der gør viden om coronaopsporing effektivt og systematisk. Værktøjet virker på tværs af brancher og har vist sig uundværligt under de adskillige smittebølger.

Før har kolleger kunne vidensdele hen over skrivebordet, men nye tider kaldte på nye løsninger, da coronakrisen og lockdown vendte samfundet og de traditionelle arbejdsgange på hovedet. Foto: Spitze & Co..

30.12.2021

SCM.dk

Corona er blevet katalysator for et hidtil uset og akut behov for vidensdeling. I det offentlige er der brug for strømlining af den kollektive viden om virusset, og i både det private og det offentlige har ansatte skulle kunne arbejde lige så effektivt hjemmefra uden deres sædvanlige kilder til viden. Før kunne kolleger vidensdele hen over skrivebordet, men nye tider kaldte på nye løsninger.

Styrelsen for Patientsikkerhed blev sat til at identificere mulige smittekæder og hjælpe de smittede med kontaktopsporing. Behovet for en samlet vidensbank med al tilgængelig og legitim information var derfor alfa og omega for at Styrelsen kunne arbejde effektivt og ensrettet i smittesporingen.

Læs også: Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

”Det var overordentligt vigtigt, at opsporingsenheden arbejdede hurtigt og effektivt, for at skabe en brugbar løsning”, siger Martine Koehler Andersen, som i fællesskab med en enhed af sygeplejersker, læger og andet kvalificeret sundhedspersonale implementerede den danske vidensplatform Responza. På den måde kom der struktur på, hvem der gør hvad hvornår ved hjælp af konstant opdateret information indsamlet fra blandt andet sundhedsmyndighederne, systemleverandører og processansvarlige.

Skabt i frustration

Bag Responza står det dansk iværksætterteam Jimmi Hansen og Martine Koehler Andersen fra Spitze & Co. De skabte systemet efter mange års frustrationer over, at de eksisterende CMS- og videndelingsprogrammer enten var dårligt udnyttede eller dårligt tilpasset det skandinaviske marked.

Målet var at lave et værktøj, der kunne kortlægge virksomheders kollektive vidensbank. Det lyder abstrakt, men ved at skabe en samlet pulje med den akkumulerede viden fra samtlige medarbejdere og faglige kilder, lykkedes det teamet at konstruere et værktøj, der øger produktiviteten og effektiviteten og sørger for, at viden ikke går tabt.

Læs også: Mikrovirksomheder er bedre til at sælge online bedre end små firmaer

”Viden, der ikke er orkestreret og brugt rigtigt, kan føre til misinformation og i værste fald gøre mere skade end gavn. Derfor har vi har skabt et centralnervesystem til den kollektive viden, der imødekommer de stigende krav om ensrettet kommunikation og øget hastighed fra blandt andet borgere, når de henvender sig til det offentlige”, siger Jimmi Hansen i en pressemeddelelse.

Ud fra deres erfaring forudsagde de to konsulenter, at manglerne i og vigtigheden af korrekt vidensforankring og -deling ville skabe problemer, når systemerne for alvor ville komme under pres. Da coronakrisen og lockdown vendte samfundet og de traditionelle arbejdsgange på hovedet, blev forudsigelsen til virkelighed.

Bedre stillet for fremtiden

Coronakrisen har gjort, at store dele af det offentlige og private Danmark har fået øjnene op for, hvor vigtig vidensdeling er, for at hjulene kører rundt, og det giver de to iværksættere fra Spitze & Co en tro på, at vores samfund er bedre rustet til at imødekomme den næste krise og reagere lynhurtigt og præcist i fremtiden.

”Under covid-19 har vi oplevet, at der har været en stor vilje blandt vores kunder til at imødekomme de nye udfordringer og til at arbejde mod mere effektive og varige løsninger, så det tegner godt for fremtiden”, siger Martine Koehler Andersen.

Responza benyttes i dag af flere store organisationer i hele Norden, heriblandt Bring, Semler, ATP, UdbetalingDanmark, Udlændingestyrelsen, Hofor, IST, Erhvervsstyrelsen og en lang række kommuner. Tal fra Spitze & Cos egne databaser viser, at brugen af de Responza-systemet fortsat er stor efter genåbningen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup