Dansk IT-værktøj effektiviserer coronaopsporingen
Spitze & Co. har skabt et værktøj, der gør viden om coronaopsporing effektivt og systematisk. Værktøjet virker på tværs af brancher og har vist sig uundværligt under de adskillige smittebølger.
Corona er blevet katalysator for et hidtil uset og akut behov for vidensdeling. I det offentlige er der brug for strømlining af den kollektive viden om virusset, og i både det private og det offentlige har ansatte skulle kunne arbejde lige så effektivt hjemmefra uden deres sædvanlige kilder til viden. Før kunne kolleger vidensdele hen over skrivebordet, men nye tider kaldte på nye løsninger.
Styrelsen for Patientsikkerhed blev sat til at identificere mulige smittekæder og hjælpe de smittede med kontaktopsporing. Behovet for en samlet vidensbank med al tilgængelig og legitim information var derfor alfa og omega for at Styrelsen kunne arbejde effektivt og ensrettet i smittesporingen.
Læs også: Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration
”Det var overordentligt vigtigt, at opsporingsenheden arbejdede hurtigt og effektivt, for at skabe en brugbar løsning”, siger Martine Koehler Andersen, som i fællesskab med en enhed af sygeplejersker, læger og andet kvalificeret sundhedspersonale implementerede den danske vidensplatform Responza. På den måde kom der struktur på, hvem der gør hvad hvornår ved hjælp af konstant opdateret information indsamlet fra blandt andet sundhedsmyndighederne, systemleverandører og processansvarlige.
Skabt i frustration
Bag Responza står det dansk iværksætterteam Jimmi Hansen og Martine Koehler Andersen fra Spitze & Co. De skabte systemet efter mange års frustrationer over, at de eksisterende CMS- og videndelingsprogrammer enten var dårligt udnyttede eller dårligt tilpasset det skandinaviske marked.
Målet var at lave et værktøj, der kunne kortlægge virksomheders kollektive vidensbank. Det lyder abstrakt, men ved at skabe en samlet pulje med den akkumulerede viden fra samtlige medarbejdere og faglige kilder, lykkedes det teamet at konstruere et værktøj, der øger produktiviteten og effektiviteten og sørger for, at viden ikke går tabt.
Læs også: Mikrovirksomheder er bedre til at sælge online bedre end små firmaer
”Viden, der ikke er orkestreret og brugt rigtigt, kan føre til misinformation og i værste fald gøre mere skade end gavn. Derfor har vi har skabt et centralnervesystem til den kollektive viden, der imødekommer de stigende krav om ensrettet kommunikation og øget hastighed fra blandt andet borgere, når de henvender sig til det offentlige”, siger Jimmi Hansen i en pressemeddelelse.
Ud fra deres erfaring forudsagde de to konsulenter, at manglerne i og vigtigheden af korrekt vidensforankring og -deling ville skabe problemer, når systemerne for alvor ville komme under pres. Da coronakrisen og lockdown vendte samfundet og de traditionelle arbejdsgange på hovedet, blev forudsigelsen til virkelighed.
Bedre stillet for fremtiden
Coronakrisen har gjort, at store dele af det offentlige og private Danmark har fået øjnene op for, hvor vigtig vidensdeling er, for at hjulene kører rundt, og det giver de to iværksættere fra Spitze & Co en tro på, at vores samfund er bedre rustet til at imødekomme den næste krise og reagere lynhurtigt og præcist i fremtiden.
”Under covid-19 har vi oplevet, at der har været en stor vilje blandt vores kunder til at imødekomme de nye udfordringer og til at arbejde mod mere effektive og varige løsninger, så det tegner godt for fremtiden”, siger Martine Koehler Andersen.
Responza benyttes i dag af flere store organisationer i hele Norden, heriblandt Bring, Semler, ATP, UdbetalingDanmark, Udlændingestyrelsen, Hofor, IST, Erhvervsstyrelsen og en lang række kommuner. Tal fra Spitze & Cos egne databaser viser, at brugen af de Responza-systemet fortsat er stor efter genåbningen.
- KCP