Dansk IT-værktøj effektiviserer coronaopsporingen

Spitze & Co. har skabt et værktøj, der gør viden om coronaopsporing effektivt og systematisk. Værktøjet virker på tværs af brancher og har vist sig uundværligt under de adskillige smittebølger.

Før har kolleger kunne vidensdele hen over skrivebordet, men nye tider kaldte på nye løsninger, da coronakrisen og lockdown vendte samfundet og de traditionelle arbejdsgange på hovedet. Foto: Spitze & Co..

30.12.2021

SCM.dk

Corona er blevet katalysator for et hidtil uset og akut behov for vidensdeling. I det offentlige er der brug for strømlining af den kollektive viden om virusset, og i både det private og det offentlige har ansatte skulle kunne arbejde lige så effektivt hjemmefra uden deres sædvanlige kilder til viden. Før kunne kolleger vidensdele hen over skrivebordet, men nye tider kaldte på nye løsninger.

Styrelsen for Patientsikkerhed blev sat til at identificere mulige smittekæder og hjælpe de smittede med kontaktopsporing. Behovet for en samlet vidensbank med al tilgængelig og legitim information var derfor alfa og omega for at Styrelsen kunne arbejde effektivt og ensrettet i smittesporingen.

Læs også: Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

”Det var overordentligt vigtigt, at opsporingsenheden arbejdede hurtigt og effektivt, for at skabe en brugbar løsning”, siger Martine Koehler Andersen, som i fællesskab med en enhed af sygeplejersker, læger og andet kvalificeret sundhedspersonale implementerede den danske vidensplatform Responza. På den måde kom der struktur på, hvem der gør hvad hvornår ved hjælp af konstant opdateret information indsamlet fra blandt andet sundhedsmyndighederne, systemleverandører og processansvarlige.

Skabt i frustration

Bag Responza står det dansk iværksætterteam Jimmi Hansen og Martine Koehler Andersen fra Spitze & Co. De skabte systemet efter mange års frustrationer over, at de eksisterende CMS- og videndelingsprogrammer enten var dårligt udnyttede eller dårligt tilpasset det skandinaviske marked.

Målet var at lave et værktøj, der kunne kortlægge virksomheders kollektive vidensbank. Det lyder abstrakt, men ved at skabe en samlet pulje med den akkumulerede viden fra samtlige medarbejdere og faglige kilder, lykkedes det teamet at konstruere et værktøj, der øger produktiviteten og effektiviteten og sørger for, at viden ikke går tabt.

Læs også: Mikrovirksomheder er bedre til at sælge online bedre end små firmaer

”Viden, der ikke er orkestreret og brugt rigtigt, kan føre til misinformation og i værste fald gøre mere skade end gavn. Derfor har vi har skabt et centralnervesystem til den kollektive viden, der imødekommer de stigende krav om ensrettet kommunikation og øget hastighed fra blandt andet borgere, når de henvender sig til det offentlige”, siger Jimmi Hansen i en pressemeddelelse.

Ud fra deres erfaring forudsagde de to konsulenter, at manglerne i og vigtigheden af korrekt vidensforankring og -deling ville skabe problemer, når systemerne for alvor ville komme under pres. Da coronakrisen og lockdown vendte samfundet og de traditionelle arbejdsgange på hovedet, blev forudsigelsen til virkelighed.

Bedre stillet for fremtiden

Coronakrisen har gjort, at store dele af det offentlige og private Danmark har fået øjnene op for, hvor vigtig vidensdeling er, for at hjulene kører rundt, og det giver de to iværksættere fra Spitze & Co en tro på, at vores samfund er bedre rustet til at imødekomme den næste krise og reagere lynhurtigt og præcist i fremtiden.

”Under covid-19 har vi oplevet, at der har været en stor vilje blandt vores kunder til at imødekomme de nye udfordringer og til at arbejde mod mere effektive og varige løsninger, så det tegner godt for fremtiden”, siger Martine Koehler Andersen.

Responza benyttes i dag af flere store organisationer i hele Norden, heriblandt Bring, Semler, ATP, UdbetalingDanmark, Udlændingestyrelsen, Hofor, IST, Erhvervsstyrelsen og en lang række kommuner. Tal fra Spitze & Cos egne databaser viser, at brugen af de Responza-systemet fortsat er stor efter genåbningen.

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online