Dansand investerer stort i data og digitalisering

Dansand har i to årtier investeret stort i digitalisering og implementerer netop nu en cloudløsning fra Optipeople til indsamling af data på flere maskinlinjer. Målet er at optimere processer og imødegå manglen på hænder.

”En af vores største aktuelle udfordringer er at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Derfor investerer vi kontinuerligt i at digitalisere og automatisere produktionen, så manglen på arbejdskraft ikke skal stå i vejen for, at vi kan indfri vores ambitioner”, fortæller produktionschef hos Dansand, Søren Torp Madsen. Foto: Dansand..

10.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

For mere end 20 år siden traf man hos Dansand, som årligt producerer omtrent 380.000 tons forædlet kvartssand til industri, byggebranche og private forbrugere, en strategisk beslutning om at digitalisere så mange processer i virksomheden som muligt. Derfor har sandspecialisten løbende blandt andet implementeret fuldautomatiske sækkelinjer, ubemandede udlæsningsanlæg og digital styring af de produktionsanlæg, hvor kvartssand vaskes og tørres.

Læs også: Værdisæt og fragtpriser får dansk producent til at trække sin produktion hjem fra Kina

Nu er virksomheden kommet til næste store digitale skridt i den udvikling, idet man i øjeblikket er i gang med at implementere en cloudbaseret softwareløsning Opticloud fra Optipeople. Den skal benyttes til at indsamle og analysere produktionsdata med henblik på at optimere processer og effektivisere produktionen. Den skal også imødegå den aktuelle udfordring med mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Dansand har implementeret Opticloud på tre maskinlinjer, der håndterer omtrent 3,5 millioner sandsække årligt samt én maskinlinje, som håndterer bigbags. Foto: Dansand..

”En af vores største aktuelle udfordringer er at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Derfor investerer vi kontinuerligt i at digitalisere og automatisere produktionen, så manglen på arbejdskraft ikke skal stå i vejen for, at vi kan indfri vores ambitioner”, fortæller produktionschef hos Dansand, Søren Torp Madsen, og tilføjer:

”Og her ser vi et stort uforløst potentiale i at indsamle og måle på data for at se, hvordan vi kan forbedre produktionsflowet og udnytte vores kapacitet i højere grad. Af den grund har vi investeret i den cloudbaserede softwareløsning Opticloud. I første omgang har vi koblet den på tre maskinlinjer, der håndterer omkring 3,5 millioner sandsække om året samt én maskinlinje, der håndterer bigbags. På den måde håber vi på at kunne udnytte tiden endnu bedre, undgå dyre overarbejdstimer og i mindre grad have maskinerne til at køre i weekenden”.

Åbner op for flere muligheder
I forbindelse med implementeringen af Opticloud er maskinlinjerne blevet forsynet med sensorer, som registrerer stop i Opticloud-platformen, mens det er operatørerne ved maskinerne, der registrerer årsagerne til de enkelte stop.

Læs også: Danfoss Drives automatisererer sig ind i fremtiden

”Med Opticloud er det muligt at få både overblik og indblik i maskinlinjernes effektivitet. Når et stop registreres, og operatøren angiver en stopårsag, bliver det automatisk samlet i Opticloud-platformen, hvor Dansand derfor kan kigge ind i specifikke stopårsager. Herudover bliver der også automatisk genereret en rapport via værktøjet Power BI, som giver et mere overordnet billede af maskinernes performance og udnyttelse”, forklarer product manager hos Optipeople, Morten Pradsgaard.

Indtil nu har Dansand benyttet Opticloud til primært at måle på oppetiden, mens man nu er i gang med næste skridt, nemlig at registrere stopårsager, når maskinlinjerne går i stå.

”Det tager tid at få et digitaliseringsprojekt for alvor integreret i en virksomhed, og derfor har det for os også foregået over etaper. I øjeblikket arbejder vi derfor med at få medarbejdere sat godt ind i systemet, så vi får indhentet al den data, som vi kan. Det gør vi blandt andet ved at holde tavlemøder, hvor vi snakker om rapporterne fra Opticloud-platformen, og på den måde sikrer vi os også, at vi aktivt i dagligdagen bruger systemets data”, forklarer Søren Torp Madsen, som tilføjer:

”Næste skridt for os er at begynde at bruge data til løbende større forbedringer af processer, mens vi også vil benytte data til at træffe beslutninger om investeringer, når en maskine helt eller delvist skal udskiftes. Det er nemlig med til at sikre, at vi går med de rigtige investeringer”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om it og data 2021

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

14.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Faldsikring - sikkerhed i højden til professionelle fra Fyns Kran Udstyr

11.06.2024SCM.dk

5 fremtidstendenser for finmekanik

07.06.2024SCM.dk

Robotcelle forhindrer kaos-mikado i akustikpanelerne

06.06.2024Global AGV

Sponseret

Skån dine medarbejdere og boost arbejdsmiljøet med AGV

05.06.2024SCM.dk

Danske produktionsvirksomheder har kun lige kradset i overfladen af AI

04.06.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi vil beregne det præcise CO2-aftryk for hver eneste tandhjul”

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup