29.07.2019  |  Branchenyt

Danmark råder over den femte største handelsflåde i verden

Danmark rykker et trin op ad listen over verdens største søfartsnationer målt på handelsskibe som opereres af danske rederier. Danmark indtager dermed en femteplads foran nationer som USA, Tyskland og Storbritannien.

Det er kun halvandet år siden, Danmark overhalede Tyskland og rykkede op på en sjetteplads på listen over verdens største handelsflåder målt på skibe, som opereres af danske rederier. Men allerede nu tager den danske handelsflåde et hop mere og vipper USA’s handelsflåde af pladsen som den femtestørste i verden.

Læs også: Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Danske rederier eksporterede sidste år for 188 milliarder kroner, og søfart er dermed et af Danmarks største eksporterhverv. Rykket til femtepladsen på listen over verdens største opererede handelsflåder viser at de seneste års kurs for dansk søfart har virket, ifølge adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.

”Det glæder mig meget, at Danmarks handelsflåde nu er den femtestørste i verden målt på de skibe, som opereres af danske rederier. Vi har set stor vækst i de skibe, som danske rederier driver, og samtidig er der flere skibe under dansk flag end nogensinde før”, siger Anne H. Steffensen.

Afgørende af være med på klimabølgen
”De næste 5-10 år er helt afgørende for at finde vejen frem mod det CO2-neutrale skib, som vil være forudsætning for fortsat vækst i skibsfarten. Den viden, der er påkrævet, skal komme gennem investering fra erhvervet, målrettet forskning, uddannelse og innovative startups, som kan fastholde og udvikle den danske handelsflådes position”, forklarer Anne H. Steffensen.

Erhvervsminister Simon Kollerup er enig i, at der fortsat skal være et stærkt fokus på forskning og innovation inden for søfart, ikke mindst når det gælder bæredygtighed:

”Danmark er et lille land, men der er alligevel ikke mange andre lande, som kan måle sig med os, når det gælder søfart. Det skyldes naturligvis, at vi er en nation med lange stolte traditioner til søs, men også at vi her i nyere tid er nogle af dem, som går forrest for at sikre en grøn omstilling af søfarten”.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Verdens lande er i FN’s søfartsorganisation, IMO, blevet enige om en målsætning om, at udledningen af drivhusgasser fra shipping i 2050 skal være reduceret med mindst 50 procent i forhold til niveauet i 2008. Mærsk går endnu længere og har sat sig et mål om at være helt CO2-neutrale i 2050.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere