Danmark halter bagefter i nyt AI-optimismebarometer
Mens Norge og Sverige indtager 1. og 2. pladsen, ligger Danmark nede på en 8. plads i et nyt barometer, der tager temperaturen på AI-optimismen i 12 lande verden over. USA er den absolutte bundskraber i målingen, som viser, at hverken økonomiske muskler eller størrelse har afgørende betydning for forventningerne til kunstig intelligens. It-modenhed er den udslagsgivende faktor.
IFS har netop løftet sløret for et nyt AI-barometer, der tager temperaturen på forventningerne til kunstig intelligens (AI) i virksomhederne i 12 udvalgte lande. 1700 beslutningstagere har deltaget i målingen, som er foretaget i et bredt spekter af brancher fra produktion, telekom, byggeri og energi til service og forsvars- og luftfartsindustrien.
Det nye barometer byder på en række overraskelser, herunder at virksomhederne i verdens førende teknologination, USA, er mindst optimistiske i forhold til AI. Norge, Sverige og Frankrig indtager de tre øverste pladser i barometeret, mens England og Tyskland sammen med USA ligger lavest. Danmark og Finland befinder sig i den nederste halvdel som henholdsvis nummer 8 og 9 i barometeret.
Læs også: Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder
En anden overraskelse er, at virksomhedsstørrelse og økonomi tilsyneladende ikke har indflydelse på, hvor lyst virksomhederne ser på AI. Målingen viser således, at de allerstørste virksomheder med 500 millioner USD eller mere i omsætning har lavere forventninger til AI end virksomheder med en omsætning på 200 og 300 millioner USD, som er de mest optimistiske.
I bunden af barometeret ligger de mindste virksomheder med en omsætning på 50-100 millioner USD. Placeringen skyldes, at de har færre ressourcer og kompetencer til at udnytte AI-teknologien i dag, og derfor planlægger med en længere tidshorisont.
”Umiddelbart kan man få den tanke, at manglen på optimisme skyldes, at markedet har nået en AI-mæthed som følge af den massive hype, der har været omkring teknologien i de seneste 18 måneder. Det, barometeret i virkeligheden viser, er imidlertid, at der finder en form for udskillelsesløb sted. De virksomheder, der har etableret et stærkt datafundament, og som har investeret i kompetencer og har indarbejdet bæredygtighed i deres strategi - de er optimistiske, fordi de ret hurtigt kan se, at de opnår forretningsfordele med kunstig intelligens. Det er vigtigt, at beslutningstagerne ser kunstig intelligens som en strategi, og ikke et værktøj”, siger Chief Product Officer i IFS, Christian Pedersen.
Ifølge målingen er det især it-arkitekturen, der har indflydelse på AI-optimismen. Det indikerer, at virksomheder med et stærkt cloudbaseret fundament er kommet længere på AI-rejsen og har en klarere forventning om, at forretningsfordelene ved kunstig intelligens er tættere på at blive realiseret.
Læs også: Modenheden for kunstig intelligens i forsyningskæden er på kravlestadiet
”Der er en tydelig indikation af, at markedet er ved at blive splittet i to - i virksomhederne som har omfavnet kunstig intelligens og dem, der ikke har. Mange ledelser skubber på for at implementere kunstig intelligens, fordi de ser, at andre virksomheder gør det. Man er bange for at blive efterlade på bagperronen og ikke få del i de 4.4 billioner USD årlig profit, som McKinsey har fundet frem til, at kunstig intelligens kan bidrage med. Så der er opbygget et AI-pres i mange virksomheder, men uden en klar retning og strategi stagnerer mange AI-projekter, hvilket får resultaterne til at virke længere væk, end de behøver at være”, siger Christian Pedersen og supplerer:
”De høje forventninger til kunstig intelligens fører til fundamentale misforståelser af den værdi, teknologien kan give. Den virkelige værdi ligger i industriel AI, hvor al virksomhedens data struktureres i indbyrdes forbundne datasæt, som giver indsigt og hjælper med at optimere alle virksomhedens processer og forbinde den digitale og fysiske verden. Dér kan man hente værdiskabelse, og hvis virksomheder ikke selv har en strategi for at nå dertil, så bør de alliere sig med en partner, der kan hjælpe dem på vejen”, siger Christian Pedersen.
/Pbh
Optimismeplacering
Land | Optimismeplacering |
Norge | 1 |
Sverige | 2 |
Frankrig | 3 |
Australien | 4 |
Japan | 5 |
UAE | 6 |
Canada | 7 |
Danmark | 8 |
Finland | 9 |
Tyskland | 10 |
England | 11 |
USA | 12 |
Omsætning USD | Optimismeplacering |
300 mio - 499.999 mio | 1 |
200 mio - 299.999 mio | 2 |
500 mio eller mere | 3 |
100 mio - 199.999 mio | 4 |
50 mio - 99.99 mio | 5 |