Danmark halter bagefter i nyt AI-optimismebarometer

Mens Norge og Sverige indtager 1. og 2. pladsen, ligger Danmark nede på en 8. plads i et nyt barometer, der tager temperaturen på AI-optimismen i 12 lande verden over. USA er den absolutte bundskraber i målingen, som viser, at hverken økonomiske muskler eller størrelse har afgørende betydning for forventningerne til kunstig intelligens. It-modenhed er den udslagsgivende faktor.

”Der er en tydelig indikation af, at markedet er ved at blive splittet i to - i virksomhederne som har omfavnet kunstig intelligens og dem, der ikke har", fortæller Christian Pedersen. Foto: IFS

27.08.2024

SCM.dk

IFS har netop løftet sløret for et nyt AI-barometer, der tager temperaturen på forventningerne til kunstig intelligens (AI) i virksomhederne i 12 udvalgte lande. 1700 beslutningstagere har deltaget i målingen, som er foretaget i et bredt spekter af brancher fra produktion, telekom, byggeri og energi til service og forsvars- og luftfartsindustrien.

Det nye barometer byder på en række overraskelser, herunder at virksomhederne i verdens førende teknologination, USA, er mindst optimistiske i forhold til AI. Norge, Sverige og Frankrig indtager de tre øverste pladser i barometeret, mens England og Tyskland sammen med USA ligger lavest. Danmark og Finland befinder sig i den nederste halvdel som henholdsvis nummer 8 og 9 i barometeret. 

Læs også: Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

En anden overraskelse er, at virksomhedsstørrelse og økonomi tilsyneladende ikke har indflydelse på, hvor lyst virksomhederne ser på AI. Målingen viser således, at de allerstørste virksomheder med 500 millioner USD eller mere i omsætning har lavere forventninger til AI end virksomheder med en omsætning på 200 og 300 millioner USD, som er de mest optimistiske. 

I bunden af barometeret ligger de mindste virksomheder med en omsætning på 50-100 millioner USD. Placeringen skyldes, at de har færre ressourcer og kompetencer til at udnytte AI-teknologien i dag, og derfor planlægger med en længere tidshorisont. 

”Umiddelbart kan man få den tanke, at manglen på optimisme skyldes, at markedet har nået en AI-mæthed som følge af den massive hype, der har været omkring teknologien i de seneste 18 måneder. Det, barometeret i virkeligheden viser, er imidlertid, at der finder en form for udskillelsesløb sted. De virksomheder, der har etableret et stærkt datafundament, og som har investeret i kompetencer og har indarbejdet bæredygtighed i deres strategi - de er optimistiske, fordi de ret hurtigt kan se, at de opnår forretningsfordele med kunstig intelligens. Det er vigtigt, at beslutningstagerne ser kunstig intelligens som en strategi, og ikke et værktøj”, siger Chief Product Officer i IFS, Christian Pedersen.

Ifølge målingen er det især it-arkitekturen, der har indflydelse på AI-optimismen. Det indikerer, at virksomheder med et stærkt cloudbaseret fundament er kommet længere på AI-rejsen og har en klarere forventning om, at forretningsfordelene ved kunstig intelligens er tættere på at blive realiseret.

Læs også: Modenheden for kunstig intelligens i forsyningskæden er på kravlestadiet

”Der er en tydelig indikation af, at markedet er ved at blive splittet i to - i virksomhederne som har omfavnet kunstig intelligens og dem, der ikke har. Mange ledelser skubber på for at implementere kunstig intelligens, fordi de ser, at andre virksomheder gør det. Man er bange for at blive efterlade på bagperronen og ikke få del i de 4.4 billioner USD årlig profit, som McKinsey har fundet frem til, at kunstig intelligens kan bidrage med. Så der er opbygget et AI-pres i mange virksomheder, men uden en klar retning og strategi stagnerer mange AI-projekter, hvilket får resultaterne til at virke længere væk, end de behøver at være”, siger Christian Pedersen og supplerer:

”De høje forventninger til kunstig intelligens fører til fundamentale misforståelser af den værdi, teknologien kan give. Den virkelige værdi ligger i industriel AI, hvor al virksomhedens data struktureres i indbyrdes forbundne datasæt, som giver indsigt og hjælper med at optimere alle virksomhedens processer og forbinde den digitale og fysiske verden. Dér kan man hente værdiskabelse, og hvis virksomheder ikke selv har en strategi for at nå dertil, så bør de alliere sig med en partner, der kan hjælpe dem på vejen”, siger Christian Pedersen.

/Pbh

Optimismeplacering

LandOptimismeplacering
Norge1
Sverige2
Frankrig3
Australien4
Japan5
UAE6
Canada7
Danmark8
Finland9
Tyskland10
England11
USA12
Omsætning USDOptimismeplacering
300 mio - 499.999 mio1
200 mio - 299.999 mio2
500 mio eller mere3
100 mio - 199.999 mio4
50 mio - 99.99 mio5

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

18.11.2024SCM.dk

Bekymringen for cybertruslen er steget støt de senere år

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online