Dagligvarebutikker tager bæredygtigt ansvar
Konventionel produktion af palmeolie går ud over både regnskove og truede dyrearter. Det har fået Dansk Erhverv og en række dagligvarebutikker og grossister til at skride til handling for at sikre produkter med bæredygtigt produceret palmeolie i de danske butikker.
Dansk Erhverv og en række dagligvarekæder og grossister intensiverer nu kampen for bæredygtig produktion af palmeolie med et initiativ, som skal sikre, at kædernes egne produkter på sigt kun indeholder palmeolie, der er bæredygtigt produceret.
Problemet med konventionel produktion af palmeolie er, at den ofte medfører negative påvirkninger af mennesker, miljø og dyreliv i producentlandene. Denne situation skal vendes til en mere bæredygtig udvikling. Det er de danske dagligvarebutikker klar til at arbejde for, siger Louise Koch, der er CSR-chef i Dansk Erhverv.
Læs også: Dansk Supermarked åbner dørene for lokale producenter
Initiativtagerne til projektet er Dansk Erhverv, Dansk Supermarked, Coop og De Samvirkende Købmænd med Dagrofa og Reitan Distribution. Med initiativet sætter kæderne selv deres individuelle strategier for at omstille til bæredygtigt produceret palmeolie.
Dansk Erhverv skaber rammerne for projektet og faciliterer dialog og inspiration mellem virksomheder og andre samarbejdspartnere i værdikæden.
Dagligvarebutikkerne tager i første omgang fat i produkter af egne mærker inden for primært fødevarer, men hen ad vejen også andre varegrupper, hvor man vil sørge for, at producenterne på sigt anvender bæredygtig palmeolie, så forbrugerne med god samvittighed kan lægge produktet i indkøbskurven.
Læs også: Dansk Supermarked vrider armen rundt på leverandører
Dansk Erhverv vil som koordinator af initiativet gennemføre et årligt arrangement, som sætter fokus på initiativets resultater og skaber viden og inspiration for deltagerne om, hvordan man kan styrke indsatsen for mere anvendelse af bæredygtig palmeolie på tværs af værdikæden.