Covid-19: Jetbrændstof er nu så billigt at det bruges til skibe

Coronapandemien har fået efterspørgslen på lufttransport til at skrante, og nu er petroleum brugt til flybrændstof så billig, at den bliver brugt til skibe i stedet. Men flammepunktet for petroleum fra primær destillation er lavere end de brændstoffer normalt brugt ombord på skibe, hvilket kan udgøre en brandfare.

Jetpetroleumspriser i Singapore er gået fra 70 dollars for en tønde i januar til 20 dollars i maj. Arkivfoto. .

02.10.2020

SCM.dk

Normalt er det brændstof, som får passagerfly til at lette, blandt de dyreste olieprodukter, men coronavirussen har gjort det til en komponent i det typisk meget billigere skibsbrændstof.

Skiftet er sket, idet en lidende flyfartsindustri oplever en tidligere utænkelig lav efterspørgsel i 2020. Den Internationale Lufttransport Association, IATA, forventer ikke, at flyindustrien kommer tilbage til et præ-corona efterspørgselsniveau før 2024, hvilket får jetpetroleums prisen til at forblive i bund.

”Kun i situationer, hvor økonomien er i laser, ser vi som regel dyrere komponenter blive blandet i VLSFO-brændstoffet (som bruges til skibstransport red.)”, fortæller Eugene Lindell, senioranalytiker ved konsulentvirksomheden JBC Energy GmbH til Supply Chain Brain.

Læs også: ​Danske sværvægtere går sammen om gigantprojekt om bæredygtige brændstoffer

Jetpetroleumspriser i Singapore er eksempelvis gået fra 70 dollars for en tønde i januar til 20 dollars i maj. I dag er den steget til 41 dollars for en tønde.

Umiddelbart er de lavere priser en dejlig nyhed for skibstransportsindustrien. Men at bruge en for høj mængde petrouleum fra primær destillation kan sænke flammepunktet for brændstoffet, hvilket kan være en brandfare ombord på skibe.

”Som et meget brændbart petroleum produkt, kan jetpetroleum blive bruge i blanding til skibsbrændstof, så vi er ikke meget overrasket over at se denne praksis finde sted”, sagde Tim Wilson, primær specialist indenfor brændstoffer ved Lloyd’s Register tidligere på året. Ifølge ham kan brugen af jetpetroleum dog få skibsbrændstoffets flammepunkt, eller temperaturen hvor brændstoffer antænder, ned under, hvad der kræves af brændstof brugt til skibstransport.

Kilde: Supply Chain Brain 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025SCM.dk

Danmark gør klar til nye produktionseventyr

11.06.2025SCM.dk

Festool fejrer 100 år med blikket rettet mod fremtiden

10.06.2025SCM.dk

Dana Tank forbedrer både økonomi og arbejdsmiljø med automatisering

10.06.2025Global AGV

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst hos Fasterholt Maskinfabrik

10.06.2025SCM.dk

Dansk Metal ser kun begrænset effekt af amerikanske toldsatser på beskæftigelsen

06.06.2025SCM.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

04.06.2025SCM.dk

Virksomheder kæmper med indberetning af emballage

04.06.2025Global AGV

Sponseret

"Gør-det-selv" med Global AGV - Fuld fleksibilitet med få klik

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle