02.10.2020  |  Produktion

Covid-19: Jetbrændstof er nu så billigt at det bruges til skibe

Coronapandemien har fået efterspørgslen på lufttransport til at skrante, og nu er petroleum brugt til flybrændstof så billig, at den bliver brugt til skibe i stedet. Men flammepunktet for petroleum fra primær destillation er lavere end de brændstoffer normalt brugt ombord på skibe, hvilket kan udgøre en brandfare.

Normalt er det brændstof, som får passagerfly til at lette, blandt de dyreste olieprodukter, men coronavirussen har gjort det til en komponent i det typisk meget billigere skibsbrændstof.

Skiftet er sket, idet en lidende flyfartsindustri oplever en tidligere utænkelig lav efterspørgsel i 2020. Den Internationale Lufttransport Association, IATA, forventer ikke, at flyindustrien kommer tilbage til et præ-corona efterspørgselsniveau før 2024, hvilket får jetpetroleums prisen til at forblive i bund.

”Kun i situationer, hvor økonomien er i laser, ser vi som regel dyrere komponenter blive blandet i VLSFO-brændstoffet (som bruges til skibstransport red.)”, fortæller Eugene Lindell, senioranalytiker ved konsulentvirksomheden JBC Energy GmbH til Supply Chain Brain.

Læs også: ​Danske sværvægtere går sammen om gigantprojekt om bæredygtige brændstoffer

Jetpetroleumspriser i Singapore er eksempelvis gået fra 70 dollars for en tønde i januar til 20 dollars i maj. I dag er den steget til 41 dollars for en tønde.

Umiddelbart er de lavere priser en dejlig nyhed for skibstransportsindustrien. Men at bruge en for høj mængde petrouleum fra primær destillation kan sænke flammepunktet for brændstoffet, hvilket kan være en brandfare ombord på skibe.

”Som et meget brændbart petroleum produkt, kan jetpetroleum blive bruge i blanding til skibsbrændstof, så vi er ikke meget overrasket over at se denne praksis finde sted”, sagde Tim Wilson, primær specialist indenfor brændstoffer ved Lloyd’s Register tidligere på året. Ifølge ham kan brugen af jetpetroleum dog få skibsbrændstoffets flammepunkt, eller temperaturen hvor brændstoffer antænder, ned under, hvad der kræves af brændstof brugt til skibstransport.

Kilde: Supply Chain Brain 

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere