Coop vil stå skarpere og have fuld fokus på kerneforretningen
Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu fortsætte rejsen mod at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed.
Coop Danmark ønsker fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring.
”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger for, at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de cirka 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de cirka 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger administrerende direktør Thor Skov Jørgensen.
Læs også: COO vil industrialisere COOP’s processer
Coop sælger 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der foregår stadig forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsættelse af husleje en række steder over hele landet. Hvis ikke disse forhandlinger ender tilfredsstillende, kan der komme et yderligere antal lukninger.
”Vi har desværre for mange butikker, der giver underskud uden udsigt til, at udviklingen vender. Når vi enten sælger eller lukker disse butikker får vi råd til at investere yderligere i butikkerne i vores fire eksisterende kæder og på den måde sikre bedre kundeoplevelser og en mere lønsom forretning. Vi har stadigvæk mere end 900 butikker, og de får nu fuldt fokus. Både i forhold til at levere de varer kunderne efterspørger til at kunne tilbyde konkurrencedygtige priser og til at skabe butikker kunderne elsker at handle i”, siger Thor Skov Jørgensen.
Læs også: Månedens udfordring: 4 KPI’er skal skabe succes for COOP’s drift
For at sikre en stærk ledelse af de fire kæder Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount vil der fremover være én kædedirektør for SuperBrugsen og Kvickly, én for Brugsen og én for 365discount. Det betyder, at stillingen som koncerndirektør med ansvar for Kvickly, SuperBrugsen og Brugsen nedlægges. Koncerndirektør Allan Kristoffersen fratræder derfor.
"Jeg har stor respekt for Allans indsats i Coop gennem mange år. Men med den nye struktur er Allan og jeg blevet enige om, at det er den bedste løsning i den situation, Coop står i nu”, siger Thor Skov Jørgensen.
Fokusering på kerneforretningen – de fire kæder – betyder tillige, at onlinebutikken Coop.dk lukker i løbet af 2025. Coops ambitioner på det digitale område er fortsat høje – fremover med yderligere fokus på at give kunderne de bedste oplevelser i kombinationen mellem de fysiske butikker og de digitale løsninger. Det kommer konkret til at ske med fortsat videreudvikling af markedets førende og prisbelønnede app, Coop Appen, herunder blandt andet digital selvbetjening med Scan & Betal.
Som konsekvens af ovenstående samt en generel strukturel forenkling på hovedkontoret gennemføres der en række forandringer. Samlet set indebærer det, at cirka 170 stillinger nedlægges.
”Vi må desværre sige farvel til en række gode kollegaer, som jeg gerne vil sige en stor tak for indsatsen”, siger Thor Skov Jørgensen.
Læs også: Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger
Ydermere har Coop valgt at blive medlem af Dansk Erhverv fra 2025. Med Coop som medlem er alle de toneangivende dagligvarebutikker samlet i den samme interesseorganisation. Coop bliver medlem af det samme fællesskab som vores kolleger og konkurrenter, får de samme aftaler og samtidig mulighed for at udøve langt mere indflydelse på rammevilkårene for vores branche. Medlemskabet vil også sikre en forenkling af overenskomster, aftaler og foreninger internt i Coop.
"Vi ser frem til at blive en del af fællesskabet i Dansk Erhverv. Medlemskabet i Dansk Erhverv går fint i tråd med den grundlæggende vigtighed for Coop af at have ordnede forhold og overenskomster og være en god arbejdsplads”, siger Thor Skov Jørgensen.
Kilde: COOP Danmark
/ PiB