Containerskibe skal sejle på bæredygtig brændselscelleteknologi

ABB skal i samarbejde Hydrogéne de France fremstille større brændselscellesystemer, der er stærke nok til at kunne drive oceangående fartøjer. Teknologien vil spille en vigtig rolle i at hjælpe den maritime industri med at levere CO2-reduktioner, lyder det.

Ved at benytte brændselsceller som drivkraft til skibe i shippingbranchen, vil industrien kunne reducere en større del af CO2-udledningen. Illustration: ABB..

15.04.2020

SCM.dk

Gennem et aftalememorandum skal ingeniørvirksomheden ABB og Hydrogène de France (HDF), der specialiserer sig inden for brintteknologi, arbejde tæt sammen om at etablere et brændselscelle kraftværk til fremstilling af maritime applikationer. 

Læs også: Rederi tester bæredygtig biobrændsel

Gennem et eksisterende partnerskab med Ballard Power Systems vil ABB og HDF optimere produktionen af brændselsceller til at kunne producere et såkaldt megawatt-scale kraftværk specifikt til maritime fartøjer. 

Brændselsceller er i stand til at producere elektricitet fra brint gennem en elektrokemisk reaktion. Ved hjælp af vedvarende energi, der producerer brint, kan hele energikæden blive bæredygtig. 

“Med den stigende efterspørgsel efter løsninger, der sikrer bæredygtig og ansvarlig shipping, er vi overbevidst om, at brændselsceller vil spille en vigtig rolle i at hjælpe den maritime industri med at levere CO2-reduktioner”, siger Juha Koskela, managing director hos ABB Marine & Ports, og fortsætter:

“Ved at underskrive aftalememorandumet med HDF er vi et skridt tættere på at gøre denne teknologi tilgængelig til drivning af oceangående fartøjer”. 

Blandt alternative emissionsfrie teknologier er brændselsceller af de mest lovende løsninger til at reducere udledningen af klimaskadelige gasser.

Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner

Teknologien er på nuværende tidspunkt i stand til at drive skibe over kortere afstande, og understøtte de øvrige energibehov på større fartøjer. 

- HCL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle