Containerskibe skal sejle på bæredygtig brændselscelleteknologi
ABB skal i samarbejde Hydrogéne de France fremstille større brændselscellesystemer, der er stærke nok til at kunne drive oceangående fartøjer. Teknologien vil spille en vigtig rolle i at hjælpe den maritime industri med at levere CO2-reduktioner, lyder det.
Gennem et aftalememorandum skal ingeniørvirksomheden ABB og Hydrogène de France (HDF), der specialiserer sig inden for brintteknologi, arbejde tæt sammen om at etablere et brændselscelle kraftværk til fremstilling af maritime applikationer.
Læs også: Rederi tester bæredygtig biobrændsel
Gennem et eksisterende partnerskab med Ballard Power Systems vil ABB og HDF optimere produktionen af brændselsceller til at kunne producere et såkaldt megawatt-scale kraftværk specifikt til maritime fartøjer.
Brændselsceller er i stand til at producere elektricitet fra brint gennem en elektrokemisk reaktion. Ved hjælp af vedvarende energi, der producerer brint, kan hele energikæden blive bæredygtig.
“Med den stigende efterspørgsel efter løsninger, der sikrer bæredygtig og ansvarlig shipping, er vi overbevidst om, at brændselsceller vil spille en vigtig rolle i at hjælpe den maritime industri med at levere CO2-reduktioner”, siger Juha Koskela, managing director hos ABB Marine & Ports, og fortsætter:
“Ved at underskrive aftalememorandumet med HDF er vi et skridt tættere på at gøre denne teknologi tilgængelig til drivning af oceangående fartøjer”.
Blandt alternative emissionsfrie teknologier er brændselsceller af de mest lovende løsninger til at reducere udledningen af klimaskadelige gasser.
Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner
Teknologien er på nuværende tidspunkt i stand til at drive skibe over kortere afstande, og understøtte de øvrige energibehov på større fartøjer.
- HCL