Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry kan se den internationale containershippingbranche se frem til et samlet tab på op mod 35 mia. kr. i 2016. Fragtraterne og en generel overkapacitet er de afgørende faktorer.

Mærsk Lines Triple E-skibe er med til at forbedre omkostningsniveauet for det danske rederi, men for branchen er den slags tiltag ikke nok i sig selv til at undgå de milliardtab, den står over for. Det vurderer konsulentfirmaet Drewry i en ny rapport. Foto: Mærsk Gruppen.

11.01.2016

SCM.dk

Mindst 5 milliarder dollars (knap 34,5 mia. kr.). Det er det sammenlagte tab, den internationale containershippingindustri kan se frem til i løbet af 2016, ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants Ltd. Det skriver Wall Street Journal.

Læs også: Presset Mærsk overvejer opkøb

De to største faktorer bag den lettere deprimerende forudsigelse er dels fragtraterne, og dels et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel, der ikke matcher hinanden pt.

Priserne for containershipping faldt med op mod ni procent i 2015 (det er endnu ikke præcist opgjort), og det fald forudser Drewry vil fortsætte, om end i et lidt lavere tempo. Ved udgangen af 2015 lå spotraterne på store ruter som Asien til den amerikanske vest- og østkyst på det laveste niveau siden 2009, hvor finanskrisen havde slået bunden ud af markedet.

Det sker på trods af, at fragtmængderne mellem Asien og USA er voksende, og er ifølge Drewry et billede på det øgede kamp på markedet og det forventede ryk i gods fra vest til øst, når den udvidede Panamakanal åbner senere på året. Også på ruten mellem Asien og Nordeuropa har priserne været historisk lave.

Fragtraterne er faldet i et tempo der gør, at Drewry tror en ’ny og bekymrende trend’ er gået op for de oceangående shippingselskaber. Ifølge konsulentfirmaets seneste data er selskaberne nemlig ikke længere i stand til at minimere sine omkostninger hurtigt nok i forhold til de faldende fragtpriser. Kombineret med at man forventer, at den ligeledes faldende oliepris, der sidste uge ramte sit laveste niveau i 11 år og ellers har været med til at modvirke shippernes tab, har ramt bunden, vil det føre til yderligere økonomisk pres.

Kapacitet skal reduceres yderligere
I et forsøg på at modvirke de faldende rater har shippingvirksomhederne reduceret antallet af ture og dermed den samlede kapacitet på flere store øst-vest-ruter i de sidste tre måneder af 2015, men det har ifølge Drewry slet ikke været nok. Læsningsprocenten i begyndelsen af oktober 2015 var således kun på 85 procent sammenlignet med 94 på samme tidspunkt i 2014.

Branchens store udfordring i 2016 bliver derfor at tage flere initiativer for at stabilisere priserne, hvilket reelt vil sige at lægge flere skibe op, idet de forudsete konsolideringer på markedet (opkøb og fusioner) ikke vil kunne gøre det alene, ligesom indsættelsen af større fartøjer, såsom Mærsk Lines Triple E-skibe, heller ikke vil være nok i sig selv.

Læs også: Containerbranchen går trange tider i møde

I en udtalelse til sit firmas hjemmeside sammenligner director of container research hos Drewry, Neil Dekker, den nuværende situation med 2009, hvor en kapacitet på 1,3 mio. TEU blev taget ud af en betydeligt mindre flåde, primært fordi rederierne simpelthen løb tør for penge. Så galt står det ikke til endnu, men to-tre kvartaler mere med faldende indtægter kan få andelen af ’tørlagte’ skibe til at stige betragteligt. I slutningen af 2015 lå knap fem procent, svarende til ca. 1 mio. TEU, af den globale containershippingflåde stille.

Forecastingrapporten kan købes her.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online