Californien vinker farvel til diesellastbilen
Fra 2024 skal fabrikanter af lastbiler og varevogne i Californien begynde omstillingen væk fra diesel og over til elektriske nuludledningskøretøjer. Reglen er den første af sin slags i verden, og EU bør gå i samme retning, mener NGO’en Transport & Environment.
Den amerikanske stillehavsstat Californien – verdens femtestørste økonomi – vil af med dieseldrevne lastbiler. Derfor har statens styrelse for luftkvalitet, California Air Resources Board (CARB), vedtaget en regel, der skal få fabrikanterne til at omstille til elektricitet.
Læs også: Mere elektrisk levering undervejs
Fra 2024 forpligter det nye regelprogram således alle producenter af lastbiler og varevogne i staten til at starte en omstilling væk fra diesel og over til elektriske nuludledningskøretøjer. I 20245 skal alle nye lastbiler, der bliver solgt i Californien, være udledningsfrie.
”Californien er en innovationsspydspids som nu bliver elektrisk. Vi viser verden at vi kan flytte varer, vækste vores økonomi og samtidig droppe den beskidte diesel”, siger statens miljøminister, Jared Blumenfeld.
Den nye regel tager fat om roden på et stort helbreds- og forureningsproblem og udstikker retningen, der skal give Californien en totalt udledningsfri flåde af kortdistance-køretøjer i statens havne- og jernbaneområder i 2035 og ditto elektriske last mile-leveringslastbiler og varevogne i 2040.
”I årtier er personbilen blevet renere og mere effektiv, mens den halvdel af vores transportsystem dårligt nok har rykket sig på den front. Dieselkøretøjer er økonomiens muldyr og vi har brug for dem som en del af løsningen på de lommer af dårlig luft, der hænger ved i nogle af de mest udsatte områder i vores samfund”, siger forperson for CARB, Mary D. Nichols.
Ifølge CARB vil reglen medføre teknologisk udvikling og investeringer, når den tilgængelige nuludledningsteknologi skal indfases fra 2024. Det sender et klart signal til fabrikanter, ejere og infrastrukturudbydere om, at tiden er inde til at investere i nuludledningssektoren.
EU skal steppe op
Nogle af de fabrikanter, der bliver påvirket af de nye regler, er også aktive på den anden side af Atlanterhavet. Volvo, Daimler og Paccar (med mærket DAF) står for 60 procent af salget i EU, påpeger NGO’en Transport & Environment, der derfor mener, at Europa bør gå i samme retning.
For mens mellem 5 og 9 procent (afhængig af vægtkategori) af salget af nye lastbiler vil blive udgjort af udledningsfri modeller i 2024 i Californien, så er der i Europa pt. kun et frivilligt benchmark på sølle 2 procent i 2030, uden kontrol eller mulighed for bøder eller lignende, hvis det ikke nås.
EU bør derfor bede sine lastbilfabrikanter om at omstille sig på samme måde som i Californien, mener T&E, og peger på den koalition af virksomheder, bl.a. Nestlé, ABInBev og Unilever, der i november sidste år bad Europa-Kommissionen om netop sådan et mål, på baggrund af en bekymring over manglen på udledningsfri leveringskøretøjer.
”Europa vågner til nyheden om at de fossile brændstoffers dage i Californiens lastbiler er talte. Og hvad lastbilfabrikanterne kan gøre på den anden side af havet, kan de også gøre her. EU er nødt til hurtigt at steppe op og annoncere bindende salgsmål, når den nye lov om lastbiler og CO2 skal revideres i 2022, og med tanke på klimamålene for 2030”, siger Pauline Fournols, der er clean freight policy officer hos T&E.
Læs også: Nu vil Carlsberg også benytte elektrisk levering
For de enkelte landes vedkommende peger T&E på, at de i deres genopretningsplaner ovenpå coronakrisen, som skal leveres til Kommissionen til efteråret, bør promovere udledningsfri lastbiler og infrastruktur, og annoncere tidslinjer for udfasningen af lastbiler med fossile brændstoffer.
-AK