Britisk regering haster for at færdiggøre Brexit-grænseplaner
Med kun fire måneder tilbage inden Storbritannien endeligt forlader Den Europæiske Union, er de IT-systemer, der skal sikre import og eksport gnidningsfrit kan krydse grænsen, endnu ikke klar. Mens kritikken og bekymringerne lyder fra alle sider, knokler Boris Johnson-regeringens embedsfolk med at færdiggøre både planer og systemer.
Onsdag den 2. september krævede Road Haulage Association og en række andre lobbygrypper et møde med Michael Gove, den britiske kabinetminister med ansvar for Brexit-planlægningen. Ligeledes ønskede de finansministeren Rishi Sunaks og transportministeren Grant Shapps' tilstedeværelse. Årsagen til mødet var branchens dybe bekymringer for Brexits effekt på deres branche og på den britiske økonomi.
Indtil videre har den britiske regering forslået et Smart Freight System (Smart Fragt System - SFS): En webportal, der skal hjælpe vognmænd og transportvirksomheder med at have papirer og tolddeklarationer på plads, når de ønsker at køre ind i EU. Ligeledes skal der bygges tilpassede lastvognsparker, så lastbilschauffører med manglende papirer ikke blokerede vejen.
Formålet med SFS er at sikre, at trafikken og fragtflowet ikke forstyrres af det besvær, som de britiske vognmænd naturligvis vil møde i større eller mindre grad på den anden side af 31. december 2020.
Teknikken er endnu ikke klar
Bekymringerne i logistikbranchen er dog ikke afhjulpet af regeringens plan. Den er nemlig endnu ikke klar til eksekvering. Lastbilsparkerne er ikke bygget og adskillige af IT-systemerne er ikke færdigdesignet.
“Det faktum, at hele systemet – hele vores handelsflow over grænsen – er baseret på velfungerende IT-systemer, som endnu ikke er bygget, er en kæmpe risiko”, siger Shane Brennan, adm. direktør for Cold Chain Federation, der repræsenterer specialister i at flytte frosne og afkølede varer, til mediet Supply Chain Brain. ”Min største bekymring er, at der ikke er nok opmærksomhed i branchen omkring, hvor usikre tingene er", fortæller Shane Brennan.
Læs også: Brexit kan resultere i lavere vækst for DFDS i 2020
Logistikbranchen har advaret, at designet af SFS skal færdiggøres så hurtigt som muligt. Virksomheder skal gives nok tid til at træne deres personale, inden det går løs.
En repræsentant for den britiske regering anerkendte, at der er problemstillinger, som industrien har bragt på banen, som endnu skal løses. I en pressemeddelelse sagde det britiske Kabinetskontor, at det har arbejdet tæt sammen med sektoren i udviklingen af sine planer – og vil fortsat gøre det. Regeringen sagde også, at den vil investere yderligere i infrastruktur samt træne de mæglere, der er brug for for at håndtere de millioner af ekstra tolddeklarationer, der opstår den 1. januar 2021.
Dystre udsigter for Storbritannien
Frygten går på, at hele Storbritanniens import og eksport kan blive forstyrret og negativt påvirket, hvis ikke landets regering får implementeret en plan. Forsinkelser i behandlingen af det papirarbejde, som formentlig er uundgåeligt efter Brexit, kan kaste forsyningskæder ud i kaos, skabe trafikpropper i havnene og betyde yderligere økonomisk skade for et land, der endnu kommer sig over COVID-19.
Risikoen er nemlig, at hvis britiske vognmænd ikke har styr på deres dokumenter for at komme ind i EU forstyrres hele det cirkulære flow af fragt, som forsyner Storbritannien med blandt andet fire femtedele af de fødevarer, der sælges i landets supermarkeder.
“Disse voksende problemstillinger rejser mange spørgsmål”, siger Naomi Smith, adm. direktør for Best for Britain, en lobby gruppe, der fører kampagne for, at UK skal blive i EU. ”Hvis der ikke kommer styr på det – og styr på det straks – så går vi mad- og medicinforsyningsmangel i møde. Så skal Storbritannien indstille sig på en ekstrem dyster vinter”.
Kilde: Supply Chain Brain
- KCP