12.02.2018 | Strategi & ledelse
Bridgestone klar med ny bæredygtig supply chain-strategi
Menneskerettigheder, miljøhensyn, ansvarlige indkøb og produktkvalitet skal gå hånd i hånd i dækproducenten Bridgestones nye strategi for bæredygtighed i forsyningskæden.
Bridgestones nye bæredygtige indkøbsstrategi skal give både økonomiske, miljømæssige og sociale fordele for selskabet. Foto: Bridgestone Corp.
Verdens største producent af bildæk og lignende gummiprodukter, amerikansk-japanske Bridgestone, er klar til at udvide sin bæredygtighedsindsats i retning af ansvarlige indkøb og leverandører, gennemsigtighed i forsyningskæden og miljøvenlige materialer, foruden respekt for menneskerettigheder og klimaet.
Læs også: Flere typer magt kan give en ansvarlig forsyningskæde
Det fortæller selskabet i forbindelse med lanceringen af sin nye Global Sustainable Procurement Policy, der via et (endnu) bredere fokus på bæredygtighed i alle hjørner af koncernens supply chain-drift, skal ”realisere langsigtede økonomiske, miljømæssige og sociale fordele”, som det hedder.
”Vi anerkender vores evne til og ansvar for at understøtte forandring og forbedringer i den måde, industrien interagerer med miljøet og samfund verden over. Vi forventer at vores leverandører og partnere arbejder sammen med os i jagten på bæredygtige forsyningskæder; en indsats, der er uendelig og som kræver samarbejde mellem alle industriens aktører”, siger CEO og Representative Executive Officer for Bridgestone Corporation, Masaaki Tsuya.
Den nye bæredygtige indkøbsstrategi bygger oven på Bridgestones eksisterende CSR-program ”Our way to serve”, og underbygger den langsigtede målsætning om 100 procent bæredygtige materialer i 2050, hvilket man definerer som materialer, der kommer fra 1) garanteret holdbare kilder, 2) kan indgå i forretningen på langt sigt, og som 3) har et lavt miljømæssigt og socialt aftryk gennem hele sin livscyklus.
Bredt samarbejde bag strategi
Indkøbsstrategien samler en serie tidligere guidelines i et samlet dokument, der skal ’bidrage til en hurtigere realisering af bæredygtige forsyningskæder’, og bl.a. også beskriver Bridgestones forventninger til følsomme områder i den ’komplekse globale naturgummiforsyningskæde’.
Strategien har fire centrale fokusområder:
- Transparens – herunder sporbarhed og good governance;
- Compliance – efterlevelse af love og regler i de lande og regioner, hvor Bridgestone er aktiv
- Quality, Cost and Delivery (QCD) & Innovation – skal sikre materialer af høj kvalitet, som bliver leveret til tiden og til ordentlige priser. Samtidig vil man arbejde på innovative teknologier, der støtter forbedringer rundt om i verden
- Bæredygtig indkøbspolitik – der forener miljømæssigt ansvarlige indkøb, overholdelse af miljølovgivning, respekt for menneskerettigheder, vandforbrug, arealanvendelse og -bevaring, sundhed, sikkerhed, katastrofeforebyggelse og modstandsdygtighed.
I udviklingsarbejdet i forbindelse med den nye strategi har Bridgestone inddraget adskillige forskellige interessenter, bl.a. NGO’er, materialeleverandører, naturgummiproducenter og kernekunder for at sikre en politik, der er anvendelig for alle parter.
Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser
Konkret vil man på den baggrund over det næste 1½ år ’arbejde med sine leverandører og partnere for sikre sig at de har modtaget strategien og forstår den.’ Derefter vil leverandørerne modtage et spørgeskema til selvbedømmelse, ligesom Bridgestone er ved at udarbejde et yderligere vurderingssystem til sporing af naturgummi, og i øvrigt vil samarbejde med industrien for at understøtte monitorering af leverandørerne.
-AK
Strategi & ledelse

Ni tips til miljømærkning af dine produkter
Både de offentlige og private indkøbere stiller stadig større krav om, at produkterne er miljømærkede og certificerede. Det kan være en jungle at finde rundt i de mange mærker, og derfor er Dansk Erhverv klar med en miniguide, der kan hjælpe virksomhederne med at gøre deres hoser grønne hos indkøberne.
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Branchenyt

RELEX Solutions overtager Formulate for at styrke sin integrerede platform
Effektiv kampagneplanlægning er en stadig mere afgørende faktor detailhandlere skal tage i betragtning, men samtidig også notorisk vanskeligt og tidskrævende at administrere. RELEX vil styrke sin integrerede platformsløsning og opkøber analysevirksomheden Formulate.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Produktion

Vi hjemtager produktion for at skabe robusthed
Den globale forsyningskæde er blevet for kompleks og sårbar. PPC omplacerer derfor mere produktion fra lavomkostningslande til regionale kompetencecentre tættere på markederne. Det betyder for eksempel mere produktion i Præstø.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.