Brexit får virksomheder til at flytte forsyningskæder og digitalisere processer

Brexit har ikke kun negative konsekvenser for virksomheder. Tradeshift fortæller således, at de allerede kan mærke en stigning i ordrer, fordi virksomheder flytter deres forsyningskæder og digitalisere deres processer.

Virksomheden Tradeshift kapitaliserer allerede nu på brexit. Arkivfoto..

11.10.2018

SCM.dk

Mange virksomheder frygter de negative konsekvenser, som Storbritanniens udtræden af EU vil få for dem, men de store forandringer, som virksomheder oplever i kølvandet på politiske forandringer som brexit, har i virkeligheden den positive afsmitning, at virksomhederne får stort fokus på, hvor hurtigt de kan flytte deres forsyningskæder og digitalisere deres processer.

Læs også: Transportorganisation: UK bør genoverveje brexit

Det synspunkt har Tradeshifts adm. direktør Christian Lanng, der er en af de virksomheder, der allerede har kapitaliseret på brexit, i hvert fald ifølge Børsen:

"Al den kaos og forandring, der har været omkring samhandel, har faktisk gjort, at vi har haft flere ordrer, end vi normalt har haft," siger han til avisen.

Det er især i England, at Tradeshift har høstet mange kunder, fordi der er så mange forsyningskæder, der flytter sig som resultat af, at engelske virksomheder har udsigt til at vinke farvel til EU's indre marked.

Toldkontrol skaber behov for effektivisering
En af kunderne er en engelsk bilproducent, der har en produktionsfabrik i det sydlige England, hvor de hele tiden får leveret bildele fra europæiske lande til lageret. Ifølge Christian Lanng betyder brexit for bilproducenten, at der kommer toldkontrol af deres lastbiler, som vil lægge 30-35 minutter til hver lastbils passage over den engelske kanal. Det er et problem, når bilproducenten bruger 20 minutter på at producere hver bil.

"Det marginen helt ud på at producere en bil i England, og derfor har de brug for at finde besparelser, hvor de kan," forklarer han til Børsen.

"De vil gerne blive i England, så ved at digitalisere alle processer forsøger de at tage omkostninger nok ud til, at de stadigvæk kan holde en ordentlig profitmargin," siger Christian Lanng videre.

Læs også: Manglende it koster EU's virksomheder milliarder

Dette synspunkt bakker digitaliseringspolitisk chef hos Dansk Industri (DI) Christian Hannibal op overfor Børsen.

"Får virksomhederne digitaliseret deres forsyningskæde, bliver de mere effektive, hurtigere og bedre, og de får måske en viden om deres kunder, fordi de får mere data på dem," siger han.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.04.2024SCM.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

02.04.2024SCM.dk

SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle