Brexit får virksomheder til at flytte forsyningskæder og digitalisere processer

Brexit har ikke kun negative konsekvenser for virksomheder. Tradeshift fortæller således, at de allerede kan mærke en stigning i ordrer, fordi virksomheder flytter deres forsyningskæder og digitalisere deres processer.

Virksomheden Tradeshift kapitaliserer allerede nu på brexit. Arkivfoto..

11.10.2018

SCM.dk

Mange virksomheder frygter de negative konsekvenser, som Storbritanniens udtræden af EU vil få for dem, men de store forandringer, som virksomheder oplever i kølvandet på politiske forandringer som brexit, har i virkeligheden den positive afsmitning, at virksomhederne får stort fokus på, hvor hurtigt de kan flytte deres forsyningskæder og digitalisere deres processer.

Læs også: Transportorganisation: UK bør genoverveje brexit

Det synspunkt har Tradeshifts adm. direktør Christian Lanng, der er en af de virksomheder, der allerede har kapitaliseret på brexit, i hvert fald ifølge Børsen:

"Al den kaos og forandring, der har været omkring samhandel, har faktisk gjort, at vi har haft flere ordrer, end vi normalt har haft," siger han til avisen.

Det er især i England, at Tradeshift har høstet mange kunder, fordi der er så mange forsyningskæder, der flytter sig som resultat af, at engelske virksomheder har udsigt til at vinke farvel til EU's indre marked.

Toldkontrol skaber behov for effektivisering
En af kunderne er en engelsk bilproducent, der har en produktionsfabrik i det sydlige England, hvor de hele tiden får leveret bildele fra europæiske lande til lageret. Ifølge Christian Lanng betyder brexit for bilproducenten, at der kommer toldkontrol af deres lastbiler, som vil lægge 30-35 minutter til hver lastbils passage over den engelske kanal. Det er et problem, når bilproducenten bruger 20 minutter på at producere hver bil.

"Det marginen helt ud på at producere en bil i England, og derfor har de brug for at finde besparelser, hvor de kan," forklarer han til Børsen.

"De vil gerne blive i England, så ved at digitalisere alle processer forsøger de at tage omkostninger nok ud til, at de stadigvæk kan holde en ordentlig profitmargin," siger Christian Lanng videre.

Læs også: Manglende it koster EU's virksomheder milliarder

Dette synspunkt bakker digitaliseringspolitisk chef hos Dansk Industri (DI) Christian Hannibal op overfor Børsen.

"Får virksomhederne digitaliseret deres forsyningskæde, bliver de mere effektive, hurtigere og bedre, og de får måske en viden om deres kunder, fordi de får mere data på dem," siger han.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle