Brands bruger blockchain til at promovere bæredygtige produkter
Et stigende antal store producenter på flere forskellige markeder inddrager blockchain-teknologien til at spore råvarer og materialer i deres forsyningskæder, og på den måde skabe mere bæredygtige produkter.
I jagten på mere transparens og bæredygtighed i forsyningskæderne, tager flere og flere virksomheder blockchain til sig som værktøj. Teknologien, der nok bedst er kendt som grundlaget for den virtuelle valuta Bitcoin, bliver inddraget for at skabe en fælles elektronisk log, der kan spore et produkt hele vejen fra råvare over produktion til butik, skriver Digiday.
Læs også: Alle vil med på blockchain-vognen
Blandt de nyeste eksempler nævnes mediet eksempelvis Walmart, der – som også omtalt her på sitet – gennem noget tid har brugt blockchain til at spore diverse madvarers oprindelse, efter succesfulde forsøg med bl.a. svinekød i Kina og skiveskårne mangoer i USA for to år siden.
Diamantproducenten De Beers udrullede i maj et blockchain-værktøj ved navn Tracr, der skal følge de ædle stenes vej fra mine til slibning og polering for at kunne dokumentere, at de ikke har været involveret i vold eller andre ulovligheder.
Og i modebranchen søsatte den danske designer Martine Jarlgaard allerede i maj sidste år, i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, et pilotprogram sammen med startuppen Provenance, der bruger en digital platform til at spore tøjets vej fra råmaterialer til forbruger.
Stadig udfordringer for teknologien
De forskellige brands peger ifølge Digiday på, at blockchain kan opfylde forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtighed og sikkerhed, hvilket producenterne samtidig kan bruge til at markedsføre produkterne. Via det fælles overblik, som gør alle transaktioner synlige, kan producenterne forsikre kunderne om, at deres varer er sourcet og fremstillet sikkert, lovligt og etisk korrekt.
Walmart bruger for tiden blockchain til at spore 25 forskellige fødevarer, og ifølge selskabets chef for fødevaresikkerhed og sundhed, Frank Yiannas, så kan man mærke, at ”Forbrugernes forventninger forandrer sig – de vil vide mere om, hvor deres mad kommer fra, hvordan den bliver dyrket, om den er økologisk”, som han ifølge Digiday sagde til en konference i sidste uge.
På trods af potentialet på flere fronter, peger Digiday dog på, at blockchain ’stadig er i sin vorden’, med knaster omkring datakvalitet, som både brands og udbydere arbejder med, fx i forhold til at bygge teknologi, som kan finde fejl.
Læs også: Maersk og IBM sætter navn og deltagere på blockchain-platform
Derudover er der også udfordringer omkring det at forene sporingsteknologi med fysiske produkter i stor skala.
”Når du tager sporing og putter det ind i den fysiske verden på tværs af en meget kompleks og multinational forsyningskæde, så bliver tingene komplicerede; hvordan får du eksempelvis placeret en chip i en luksustaske, og hvordan sikrer du dig, at den chip er sikker?”, siger Josh Ong, der er chef for global brandstrategi i Blockchain Wave Lab, til Digiday.
-AK