Bossard tænker logistik ind i alle kundeleverancer
Bossard har erkendt det for mange år siden. At logistikløsninger, der gør livet lettere, billigere og smartere for kunderne, er vejen frem. Hvis virksomheden vil fortsætte sin succes med at levere bolte, skruer og møtrikker til alverdens industrivirksomheder.
”Vi lever i en fascinerende verden. Vi er omgivet af fantastiske produkter, der alle er sat sammen med skruer, bolte og møtrikker”, lyder det på Bossards hjemmeside.
Læs også: Digital logistikløsning til C-parts forhindrer varemangel
Bossard er ikke overraskende en af markedets største leverandører af befæstelsesløsninger. Befæstelser i form af skruer, bolte og møtrikker bliver brugt i rigtig mange industriproduktioner, og det er varer, der hos de fleste industrivirksomheder nyder en begrænset opmærksomhed. De skal bare være til rådighed i rette mængde og kvalitet, når behovet er der.
Det er til gengæld også ultravigtigt, at de er tilgængelige, for ellers går alt eller det meste i stå. Industrivirksomheder bruger krudtet på strategiske A-varer og på leverandører af A-varer, der er kritiske for virksomhedens produktion. Befæstelser er for flertallet en ikke-kritisk standardvare eller C-vare, og Bossard må derfor indrette sit værditilbud efter de præmisser.
Fuld fokus på produktivitet
”Det har vi - med succes - gjort i flere årtier. Vores værditilbud til kunderne er at forbedre deres produktivitet. Det gør vi på tre måder: Først og fremmest leverer vi højkvalitetsprodukter. Dernæst hjælper vi med teknisk engineering-kompetence, så kunderne får bedst mulig udnyttelse af vores produkter. Og endelig ”pakker” vi vores produkter ind i smarte logistikløsninger, der gør livet lettere for vores kunder”, fortæller Marc Olsen, der er Executive Account Manager hos Bossard Denmark med særligt ansvar for det, Bossard kalder ”Smart Factory Logistics og C-parts management”.
”Smart Factory Logistics er fællesbetegnelsen for vores logistik-pakkeløsninger, som hjælper kunderne til at strømline deres logistikkæde på fabriksgulvet og i indkøbsprocessen. Det gør vi ved at tilbyde løsninger til vores kunders lagerstyring af både vores befæstelsesprodukter men også andre C-varer”, fortæller han.
85 % af omkostninger er skjulte
Han fortæller, at Bossard gennem mange år har gjort sig den erfaring, at der gælder en 85-15 regel for deres kunders totalomkostninger inden for befæstelser.
De bruger en isbjergmodel til at forklare 85-15 reglen, der i al enkelhed går ud på, at det kun er 15 procent af omkostningerne ved indkøb og håndtering af befæstelser, der er synlige omkostninger – altså den synlige del af isbjerget over vandoverfladen. De resterende 85 procent er usynlige omkostninger, der ligger under vandoverfladen. Det er udgifter til udvikling, indkøb, test, lagring, montage og logistik.
”Det vil sige, at de største omkostninger ikke kommer fra selve elementet, men fra dets omverden. Erfaringer i industrien har vist, at virksomheder kan opnå omkostningsbesparelser på 50 procent eller mere inden for logistik og teknik. Dette har en effekt på de samlede udgifter for slutproduktet. Hos Bossard tager vi højde for disse udfordringer. Alle løsninger, som vi udarbejder, har til formål at mindske omkostninger i henhold til 15-85 reglen inden for befæstelse”, fortæller Marc Olsen og tilføjer:
”Indkøbsprocessen for skruer er lige så dyr som indkøbsprocesser for andre varer, der måske i indkøbspris er meget tungere”.
Automatisk genopfyldning af varer
Helt konkret har Bossard siden 90’erne tilbudt kunderne en logistik-pakkeløsning, hvor befæstelserne bliver leveret i en lagerkasse, som ved hjælp af vægtsensorer er en vægtløsning, der sender et digitalt signal til Bossard, når kassen er på vej til at blive tømt.
Bossard sørger så for at levere en ny sending skruer og møtrikker, så kunden aldrig løber tør for varerne, der, selvom de er standard- eller C-varer, stadig er en vigtig komponent for produktionen. De fleste industriprodukter er sat sammen med skruer, bolte samt møtrikker og vil falde sammen uden befæstelserne.
”Det hele handler om kundens behov for at spare omkostninger og forbedre produktivitet”.
Executive Account Manager hos Bossard Denmark, Marc Olsen
”Vi har siden 90’erne udviklet flere andre mere digitale løsninger, så vi i dag har en vifte af forskellige løsningstyper til forskellige behov hos kunderne. Vi har stor succes med vores digitale hyldeforkanter, som er en semiautomatiseret løsning, hvor medarbejdere blot skal trykke på en knap for at bestille genopfyldning af en given vare. Vi har også andre helautomatiske løsninger, der kan implementeres helt ude ved de enkelte produktionslinjer, så varen er så tæt på forbruget som muligt; ligesom vi har vores egen softwareplatform og arbejder på at tilføre kunstig intelligens til løsningerne, så kunderne får styrkede muligheder for at kalkulere genopfyldningspunkter og optimale lagerniveauer”, fortæller Marc Olsen og supplerer:
”Det hele handler om kundens behov for at spare omkostninger og forbedre produktivitet. Vi rådgiver hver enkelt kunde om, hvordan vi bedst kan hjælpe med at etablere et smartere vareflow og en bedre logistik omkring vores befæstelser, men også for andre C-varer hvis det er relevant”.
Overvågning og data
Bossards logistikteam overvåger efter aftale løbende kundens forbrugsmønster og kommer på basis af overvågningen med rapporterer og anbefalinger til kunden.
Om virksomheden:
Bossard har hovedkvarter i Zug, Schweiz og er blandt markedslederne inden for befæstelsesteknologi i Europa, Amerika og Asien/Stillehavsområdet. Bossard er et globalt netværk af virksomheder med 2.500 ansatte fordelt på 77 kontorer i hele verden og nøje udvalgte partnere i alle regioner i verden. Virksomhedens satsning på ekspertise og innovation har medført en stigende vækst og succes på markedet i mere end 185 år.
Bossard deler sine kernekompetencer op i tre dele, nemlig: 1) Befæstelseselementer - den komplette serie af befæstelsesprodukter, såsom møtrikker, bolte, træskruer, skiver, stifter og meget mere. 2) Assembly Technology Expert til at optimere kundernes produktions- og monteringsproces, og 3) kundelogistikløsninger så kunderne slipper for administration af C-varer.
Marc Olsen beretter om, at Bossard tydeligt mærker, at også mellemstore og mindre danske virksomheder de sidste to år er begyndt at tage den digitale transformationsagenda meget alvorligt. De får mange henvendelser fra virksomheder, der gerne vil indføre digitale lagerstyringsløsninger. De mærker også, at virksomhederne har fået øje på værdien af data.
”Data er vores nye fokusområde, og mulighederne her er meget store. Vi kan hjælpe kunderne til at blive mere præcise på både varebehov og reelt vareforbrug per dag, uge eller måned; ligesom vi sammen med kunderne kan skabe gennemsigtighed i lagerbinding. Kunderne kan få global transparens i data, hvis de ønsker det”.
Bossard tilbyder også tilgang til løsningerne via smartphones og tablets, og det seneste tiltag hedder ”Last mile management”. Last mile management handler om at designe en løsning med kasser med C-varer som fx befæstelser fra Bossard helt ude på de enkelte produktionslinjer.
Her kan man så installere kasserne med enten vægtsensorer eller hyldeforkanter, der kan sende et internt signal til en runner eller opfyldelsesmedarbejder, der modtager både plukordrer og ruteforslag, så medarbejderens interne leveringsrute på fabriksgulvet bliver så ”lean” som mulig.
Logistik styrker konkurrenceevnen
Bossards motiv for at gøre livet lettere og smartere for deres kunder er naturligvis, at det styrker Bossards attraktivitet som leverandør.
Læs også: GEA indgår samarbejde med Bossard
”Der er er ingen tvivl om, at Smart Factory Logistics-tænkningen sammen med kvalitetsprodukter og målrettet teknisk support spiller en afgørende rolle for, at Bossard efter 185 års levetid fortsat er i sund vækst og har succes på sit marked”, fortæller Marc Olsen.