BMW Group melder sig ind i grønt samarbejde
BMW Group ønsker at gøre deres maritime transport mere bæredygtig, og i 2030 er målet udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe. Derfor har selskabet netop meldt sig ind i alliancen "Getting to Zero Coalition".
BMW Group har udvidet forpligtelserne, når det kommer til at gøre deres transportlogistik mere bæredygtig. Forud for COP 25 i Madrid og som en del af virksomhedens plan om at nedsætte CO2-udledningen yderligere ned gennem hele værdikæden, har BMW meldt sig ind i alliancen ”Getting to Zero Coalition”.
Læs også: Verdens 25 stærkeste forsyningskæder
Målet med Getting to Zero-koalitionen, der er et partnerskab mellem Global Maritime Forum, Friends of Ocean Action og World Economic Forum, er udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe fra 2030.
”Maritim transport er afgørende for at forsyne BMW Groups internationale produktionsnetværk og for den globale distribution af køretøjer. Vi ser medlemskabet af Getting to Zero-koalitionen bestående af forskellige regeringer, virksomheder og andre interessenter på tværs af sektorerne som en unik mulighed for fortsat at minimere vores kulstofudledning – også i den maritime sektor”, siger Jürgen Maidl, senior vice president for logistik hos BMW og fortsætter:
”Vi er meget glade for at være den første bilproducent, der melder sig ind i alliancen, og dermed leder vejen mod mere bæredygtighed”.
Maritim transport udgør på nuværende tidspunkt 50 procent af BMW Groups transportkædes CO2-udledning. Globalt kommer omkring tre procent af den samlede drivhusgasudledning fra den maritime transport – og tendensen er kraftigt opadgående.
Klimavenlige fabrikker
Som en del af Getting to Zero-koalitionen vil BMW Group nu forsøge at opnå en fuldstændig eliminering af sin kulstofudledning ved at gøre brug af kulstoffrit brændstof og nye fremdriftssystemer samt en optimering af energieffektiviteten.
Læs også: Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
Via sine aktiviteter som en del af koalitionen vil BMW Group fortsætte med at fremme dekarbonisering i virksomheden inden for logistikområdet.
Som en tilføjelse til bæredygtighedsstrategien langs hele værdikæden inkluderer virksomhedens holistiske tilgang også ressourcevenlige produktionsmetoder i BMW-fabrikker og en videreudvikling af elektrisk mobilitet.
For eksempel har BMW Group succesfuldt reduceret brugen af ressourcer og CO2-udledningen per produceret køretøj med mere end 50 procent siden 2006.
Derudover vil alle fabrikker drevet af BMW Group og de tre joint venture BBA-fabrikker i Kina udelukkende blive forsynet med energi fra vedvarende energikilder fra starten af næste år.
BMW Groups europæiske fabrikker kører allerede på 100 procent grøn elektricitet. Det har de gjort siden 2017.
-SMP