Blue Water offentliggør rekordresultat
2019 går over i historien for Blue Water, der kunne levere et overskud på knap 200 millioner kroner. Resultatet er nemlig koncernens højeste nogensinde. Fremgangen skyldes blandt andet logistikaftaler og optimering af forretningsaktiviteter.
Regnskabet for Blue Water Holdning, der omfatter transportselskabets samlede aktiviteter, endte i 2019 med et yderst flot overskud på 192 millioner kroner før skat. Sammenlignet med 2018 er dette en forbedring på godt 180 millioner kroner, hvor overskuddet var på 10 millioner kroner.
Læs også: Blue Water vil pakke sig grønnere
Omsætningen steg derudover med 840 millioner kroner, og gik dermed fra 5,6 milliarder kroner til 6,4 milliarder kroner. Det er en stigning på 15 procent.
”Vi er meget tilfredse med at kunne levere dette rekordresultat, som viser en meget markant fremgang på omsætning og bundlinje. Vi er især tilfredse med, at vi gennem en dedikeret indsats har formået at forbedre driften med optimering og effektivisering af vores forretning samtidig med, at vi har fastholdt høj kvalitet og kundeservice”, siger Blue Waters CEO, Søren Nørgaard Thomsen.
Solid kerneforretning
Ifølge Blue Water ligger den primære årsag til resultatet i Energy & Projects Division, der på nuværende tidspunkt er igang med gennemførelsen af flere større logistikkontrakter i forbindelse med udvidelsen af Tengiz-oliefeltet i Kazakhstan.
Aktiviteterne Reefer Sea, Port Services, Wind Logistics og Marine Logistics har ligeledes bridraget positivt til resultatet i 2019. Den generelle vej-, sø- og lufttransport fortsætter samtidig fremgangen gennem optimeringer og konsolideringer af operationen.
”Blue Water har en solid kerneforretning, og de enkelte divisioner udviklede sig alle positivt i 2019, hvilket er med til at understrege, at der er god efterspørgsel på vores transport og logistikydelser. Vi er kendt for løbende at udvikle vores løsninger, og det skal vi fortsat gøre fremover, da det er afgørende for at fastholde og styrke vores position i markedet”, siger Søren Nørgaard Thomsen.
Ukendt horisont
Derudover har koncernen udviklet en ny strategi, der blev implementeret i andet halvår af 2019. Strategien baserer på et fortsat kundefokus og forbedring af forretningsprocesser og optimering af operationen.
”Vi kom pænt ud af årets første kvartal, hvor vi var foran både budget og sidste år. Men i løbet af marts er aktivitetsniveauet faldet i dele af vores forretning, og da vi ikke kender tidshorisonten for en normalisering af verden, er vi mere forsigtige omkring dette års resultat, der ud over COVID-19 også kan blive påvirket negativt, hvis den lave oliepris fortsætter”, siger Søren Nørgaard Thomsen og uddyber:
Læs også: Det Blå Danmark er fortsat førende i dansk økonomi
“Vi står som virksomhed robust til at håndtere den nuværende krise og de muligheder, der måtte byde sig. Vi er dog afhængige af, hvor hurtigt og i hvilket omfang erhvervslivet kommer i gang igen, og det giver en vis usikkerhed om årets resultat, som dog forventes at blive på 60-140 millioner kroner”, slutter han.
- HCL