Biodiversitet er det næste CO2
Krise, klima, naturkatastrofer, voksende kompleksitet og uforudsigelige aftræksmønstre udfordrer forsyningskæderne. Nu skal vi også føje biodiversitet til listen.
Hvad har biodiversitet dog med forretning og SCM at gøre? En hel del, hvis du spørger professor i supply chain strategi Richard Wilding fra Cranfield University og undersøgelsen ”The Economics of Ecosystems and Biodiversity” (TEEB), der er en del af et stort globalt forskningsprojekt initieret af G8, FN og en række udviklingsøkonomier.
”Biodiversitet er mangfoldigheden af planter, der igen er forudsætningen for mangfoldigheden af insekter, fugle og pattedyr. Erhvervslivets aktiviteter har kæmpestor effekt på biodiversitet, og biodiversitet har kæmpestor effekt på naturens levevilkår i almindelighed, ja man kan sige, at biodiversitet er en direkte indikation på, hvor sund naturen er”, fortæller Richard Wilding og supplerer: ”Virksomheder påtager sig i stigende grad et ansvar for den sociale og miljømæssige omverden, og den effekt virksomheden skaber. CO2 står meget højt på de fleste virksomheders agenda, og eftersom verdens skove ifølge Stern-rapporten indeholder CO2-værdi for 3.8 trillioner US dollars, er der al mulig grund til at tage vare på biodiversiteten”.
Nyt stort punkt på CSR-agendaen
CO2, den globale opvarmning og klimatrusler løber i dag med hele opmærksomheden; men biodiversitet vil ifølge Richard Wilding og TEEB-rapporten på et tidspunkt blive det næste CO2 og blive en væsentlig del af virksomheders CSR- og samfundsansvarsindsats. Simpelthen fordi vores økosystemer er på vej til en efter en at bukke under og gradvis reducere biodiversiteten. Erhvervslivet har en stor aktie i denne udvikling og bliver derfor også nødt til at tage udviklingen alvorligt.
”De økonomiske konsekvenser af den faldende biodiversitet er betydelig, og der vil ske en acceleration i de kommende år, hvis vi fortsætter ”business as usual””, lyder det i forordet til TEEB-rapporten.
TEEB-rapporten fastslår fire tydelige tendenser:
- Der er entydige vidnesbyrd om en global nedtur for biodiversiteten.
- Den offentlige opmærksomhed på tabet af biodiversitet er stigende og påvirker forbrugerpræferencer og shoppingadfærd.
- De finansielle servicesystemer begynder at stille nærgående spørgsmål til biodiversitet og økosystemer.
- Offentlige og private virksomheder begynder at mærke truslen fra tab af biodiversitet.
Yderligere information
Hent mere information her:
• TEEB
• Video med Richard Wilding
Trusler – men også muligheder
”Der er gode grunde til at tage hensyn til biodiversitet seriøst og tage højde for det, når virksomheder udvikler forsyningskædestrategien. Der er mange trusselsbilleder, men husk på at der også er muligheder i perspektivet. Der kan være gode forretningsmuligheder i at tage højde for perspektivet, når virksomheder udvikler nye processer, forretningsmodeller, produkter og services”, fortæller Richard Wilding.
TEEB-rapporten opererer med begrebet ”økosystem services”, der er services med en direkte kobling til biodiversitet. Figur 2 viser eksempler på økosystem services og sammenhænge med både biodiversitet og eksempler på den økonomiske værdi, ydelserne repræsenterer. Figuren er et billede på, hvordan biodiversitet repræsenterer både trusler mod og muligheder for forretningsmæssig vækst.
Syv trin mod bedre biodiversitet
Richard Wilding anbefaler på basis af blandt andet TEEB-rapporten en handlingsplan med fire trin:
1. Kortlæg hvordan jeres forretning inklusive jeres leverandørnetværk påvirker biodiversiteten
2. Foretag en vurdering af trusler og muligheder for jeres forretning, der er faktisk masser af muligheder for, at en virksomhed kan bidrage til en styrket biodiversitet. Et eksempel: Lagerbygninger har store tagfalder, som kan opsamle regnvand og nære vådområder eller rekreative arealer.
3. Etabler målsætninger og målstyringssystemer til at måle indsatsen.
4. Integrer biodiversitet i virksomhedens risikostyring med det mål at undgå, minimere og/eller imødekomme risici. Cranfield University har udviklet et Biodiversity Risk Assesment Tool.
5. Se på mulighede for at udnytte økosystem services (Biodiversity and Ecosystem Services) i jeres forretning til at skabe effektiviseringer, nye produkter, nye markeder eller andet.
6. Integrer forretningsstrategi og evt. tiltag omkring økosystem services med virksomhedens bredere CSR-initiativer.
7. Etabler kontakter og samarbejder med interessefæller blandt kolleager, myndigheder, NGO’er og organisationer for at udvikle området.