Big data-specialister i en ud af fire virksomheder
Ifølge en ny undersøgelse har hver fjerde virksomhed specialister, der arbejder med big data. Men især små og mellemstore virksomheder kan blive bedre til at udnytte big data, mener Dansk Erhverv.
Brugen af big data i danske virksomheder vinder frem, viser en ny undersøgelse fra it-analysehuset IDC.
Af undersøgelsen fremgår, at hver fjerde adspurgte virksomhedsleder har en eller flere specialister i big data på lønningslisten. Det skriver Berlingske Business.
Undersøgelsen viser, at big data absolut ikke er hype, men at danske virksomhedsledere har forstået, at der er et enormt potentiale i både interne og eksterne data, som kan udnyttes til at udvikle forretningen, siger Anders Elbak, senioranalytiker hos IDC, til Berlingske Business.
13 procent af virksomhedslederne tilkendegiver samtidig, at de har planer om at ansætte en specialist, mens 21 procent svarer, at de har behovet, men mangler midlerne.
Bedre udnyttelse af big data i SMVer
Ifølge chefkonsulent i Dansk Erhverv Louise Riisgaard er der især rum for forbedringer i SMVernes brug af big data.
Vi kan se, at teknologidrevne iværksættervirksomheder og videnstunge rådgivere og konsulenter allerede i dag bygger forretning på big data. Udfordringen er at udbrede viden og kompetencer om dataanalyse og strategisk brug af data til små og mellemstore virksomheder. Derfor er det vigtigt, at frie offentlige data bliver tilgængelige, så de også i praksis bliver lette at bruge for private virksomheder. Målet er, at langt flere små og mellemstore virksomheder får opbygget de analytiske- og ledelsesmæssige kompetencer, det kræver at forstå og udnytte data strategisk, siger Louise Riisgaard til Berlingske Business.
Læs også: Virksomhedsledere stoler ikke på big data
IDC-undersøgelsen er foretaget ved interview af 100 ledere i private virksomheder og offentlige organisationer med en repræsentativ fordeling af brancher.
- JKK