Big data bag UPS’ højresving

Det amerikanske distributionsselskab UPS har en efterhånden berømt taktik omkring sine leveringer i byerne, der sigter efter så få venstresving, som muligt. Strategien er i høj grad datadrevet.

En UPS-lastbil lægger an til det, selskabets biler gør i 9 ud af 10 tilfælde, nemlig at svinge til højre. Big data viser, at det bedst kan betale sig, selv hvis det giver en lidt længere rute. Foto: UPS.

15.02.2017

SCM.dk

Turn right. Det vil oftest være beskeden fra bilens navigationssystem, når en UPS-chauffør nærmer sig et lyskryds et sted i de tusindvis af storbyer verden over, hvor den amerikanske distributionsgigant er aktiv. UPS har nemlig en efterhånden velkendt strategi, der med både brændstofbesparelse og sikkerhed for øje, sigter efter at lade sine vogne svinge til venstre så sjældent som muligt – også selvom det giver en (lidt) længere rute.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Selskabet er ikke i tvivl om gevinsten. Deres egne beregninger viser, at de sparer 40 mio. liter brændstof og CO2-udledninger på 20.000 ton om året. Som Mythbusters også har bevist, så handler det simpelthen om, at det koster mere tid i tomgang at skulle dreje til venstre, hvilket spilder mere benzin end at køre en mindre omvej.

Baggrunden for disse beregninger er de enorme mængder data, UPS’ over 100.000 køretøjer indsamler mens de leverer de 18,7 mio. pakker, selskabet håndterede dagligt i 2015. Oplysningerne bruges til at ruteoptimere så meget som muligt for både den enkelte chauffør og hele flåden i de forskellige områder, der bliver dækket. Det er selskabets egen, massive databehandlingskapacitet, der bliver udnyttet.

Taktikken er klar: venstresving forbudt (næsten). Foto: flickr/Andrew Bain.

Som senior VP Bob Stoffel har forklaret magasinet Fortune, så vil man ”aldrig lade en person dreje til venstre for at foretage en levering på den side. Vi vil hellere have en til at komme kørende af den vej og fortsætte til højre, netop for at undgå de venstresving, hvor du kommer til at side og vente på at komme på tværs igen”.

Kun 10 procent venstresving
Konkret betyder det, skriver IFLScience, at UPS har reduceret antallet af varevogne, man bruger med 1100, hvilket igen har skåret 28,5 mio. miles (knap 46 mio. km) af den samlede distance, man kører – selvom den enkelte bil altså nogen gange kører lidt længere, fordi man kun laver omkring 10 procent venstresving.

Det videnskabelige grundlag findes i det såkaldte Vehicle Routing Problem, som har udfordret transportselskaber, trafikforskere, byplanlæggere osv. i snart 60 år, siden det blev introduceret af matematikeren George Dantzig i 1959.

Læs også: Digitale øjne og data i forsyningskæden

Derudover viser data fra USA’s vejvæsen National Highway Traffic Safety Administration at over halvdelen (53,1 procent) af de uheld, der sker omkring krydsende trafik, involverer venstresving, sammenlignet med kun 5,7 procent højresving.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online