Big data bag UPS’ højresving

Det amerikanske distributionsselskab UPS har en efterhånden berømt taktik omkring sine leveringer i byerne, der sigter efter så få venstresving, som muligt. Strategien er i høj grad datadrevet.

En UPS-lastbil lægger an til det, selskabets biler gør i 9 ud af 10 tilfælde, nemlig at svinge til højre. Big data viser, at det bedst kan betale sig, selv hvis det giver en lidt længere rute. Foto: UPS.

15.02.2017

SCM.dk

Turn right. Det vil oftest være beskeden fra bilens navigationssystem, når en UPS-chauffør nærmer sig et lyskryds et sted i de tusindvis af storbyer verden over, hvor den amerikanske distributionsgigant er aktiv. UPS har nemlig en efterhånden velkendt strategi, der med både brændstofbesparelse og sikkerhed for øje, sigter efter at lade sine vogne svinge til venstre så sjældent som muligt – også selvom det giver en (lidt) længere rute.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Selskabet er ikke i tvivl om gevinsten. Deres egne beregninger viser, at de sparer 40 mio. liter brændstof og CO2-udledninger på 20.000 ton om året. Som Mythbusters også har bevist, så handler det simpelthen om, at det koster mere tid i tomgang at skulle dreje til venstre, hvilket spilder mere benzin end at køre en mindre omvej.

Baggrunden for disse beregninger er de enorme mængder data, UPS’ over 100.000 køretøjer indsamler mens de leverer de 18,7 mio. pakker, selskabet håndterede dagligt i 2015. Oplysningerne bruges til at ruteoptimere så meget som muligt for både den enkelte chauffør og hele flåden i de forskellige områder, der bliver dækket. Det er selskabets egen, massive databehandlingskapacitet, der bliver udnyttet.

Taktikken er klar: venstresving forbudt (næsten). Foto: flickr/Andrew Bain.

Som senior VP Bob Stoffel har forklaret magasinet Fortune, så vil man ”aldrig lade en person dreje til venstre for at foretage en levering på den side. Vi vil hellere have en til at komme kørende af den vej og fortsætte til højre, netop for at undgå de venstresving, hvor du kommer til at side og vente på at komme på tværs igen”.

Kun 10 procent venstresving
Konkret betyder det, skriver IFLScience, at UPS har reduceret antallet af varevogne, man bruger med 1100, hvilket igen har skåret 28,5 mio. miles (knap 46 mio. km) af den samlede distance, man kører – selvom den enkelte bil altså nogen gange kører lidt længere, fordi man kun laver omkring 10 procent venstresving.

Det videnskabelige grundlag findes i det såkaldte Vehicle Routing Problem, som har udfordret transportselskaber, trafikforskere, byplanlæggere osv. i snart 60 år, siden det blev introduceret af matematikeren George Dantzig i 1959.

Læs også: Digitale øjne og data i forsyningskæden

Derudover viser data fra USA’s vejvæsen National Highway Traffic Safety Administration at over halvdelen (53,1 procent) af de uheld, der sker omkring krydsende trafik, involverer venstresving, sammenlignet med kun 5,7 procent højresving.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense