08.07.2021  |  IT

Behind the scenes med Bentax

Indhold fra partner Hvad er dette?

"Det er fristende at tage nuværende forretningsprocesser og automatisere dem. Problemet med det er, at du også får alle de dårlige processer til at køre hurtigere." Se 3 facts der gjorde ERP implementeringen til en succes hos Bentax:

Behind the scenes hos Bentax

#1 Fastlæg alle processer

’Bare det sædvanlige, tak’
Njaaa, måske er det på tide at gentænke de interne arbejdsgange I har i organisationen. Flere af dem er sikkert opstået ved, at jeres forretningssystemer har haft begrænsninger. 

Det er essentielt at få identificeret og behandlet forretningskritiske problemer før en ERP-migrering. Hvis dine forretningsprocesser ikke er optimeret, vil selv det bedste ERP-system ikke kunne hjælpe dig.  

Det er fristende at tage nuværende forretningsprocesser og automatisere dem via et nyt ERP-system. Problemet med det er, at du også får alle de dårlige processer til at køre hurtigere.  

Derfor har Bentax arbejdet meget struktureret med de interne processer, både før under og efter implementeringen af de nye systemer.

’Når man arbejder struktureret med alle arbejdsprocesser, så giver det en umiddelbar værdi for virksomheden. Men først i det øjeblik, hvor processerne automatiseres og sættes ind i en kontekst, hvor de digitale systemer ikke kun opsamler data men også bearbejder data og opdager uregelmæssigheder – så er der tale om at digitalisering giver værdi,’ fortæller Jens Olesen Lund fra Lund Consulting, der har samarbejdet med en lang række virksomheder omkring værdiskabende digitalisering af arbejdsgange og som var med til at identificere den rette leverandør til Bentax forretningssystemer.

 

#2 Allokere interne ressourcer

Mange virksomheder overraskes af, hvor mange ressourcer, der skal anvendes internt til at føre forretningssystemerne trygt i mål men også til at arbejde med de uforudsete processer, der kommer frem i det strukturerede arbejde med forretningen.

De fleste virksomheder vrider sig, når de hører, at de skal dedikere vigtige ansatte på fuldtid til et ERP-projekt. Men det bliver svært at nå i mål med et godt resultat, hvis dine projektmedarbejdere skal ‘dobbeltjobbe’ og ikke kan dedikere deres fulde opmærksomhed og ressourcer til ERP-projektet, når det hele spidser til.

’Jeg er da glad for at vi har kunnet arbejde med så store implementeringer, imens der var knap så travlt med driften pga. Corona. Det tager bare mange flere ressourcer end først antaget, men det er godt givet ud at have været rundt om alle arbejdsprocesser og have skabt strukturen fra bunden og vi har haft allokeret kernemedarbejdere i hele processen,’ fortæller Søren Hansen CEO i Bentax.

 

#3 Få alle med

Enhver forandring i virksomheden, ikke mindst størrelsen på et nyt ERP-system, påvirker virksomhedskulturen og måden dine medarbejdere plejer at arbejde på. Indgriben i arbejdsrutiner vil typisk skabe modstand mod et ERP-projekt. 

Derfor skal du kunne forklare værdien af det nye ERP-system for medarbejderne – og hvorfor I er nødt til at bevæge jer videre fra det, I måske allerede har. Til nogle medarbejdere kan det også være nødvendigt at kunne forklare kort og præcist, hvad et ERP-system er, og hvorfor det er vigtigt for firmaet med et godt et af slagsen.

Det er en stor mundfuld, når Bentax har implementeret både ERP og Field Service i samme omgang. Det er en stor proces at få alle arbejdsgange smidigt ind i de nye systemer og få alle medarbejdere trygt igennem forandringen. Det har Bentax heldigvis haft god fokus på og har derfor god opbakning i organisationen.

’Jeg er glad for at se at selv vores mere analoge medarbejdere nu føler sig trygge ved de nye arbejdsgange,’ afslutter Søren Hansen.

Under og efter installation af de nye systemer, skal alle medarbejdere oplæres i de nye arbejdsgange og her har medarbejdere fra Bredana Solutions været installeret hos Bentax i en længere periode, for at smidiggøre den færdige implementering i organisationen. 

Hvordan griber I digitaliseringen an? Læs mere om branchens specifikke løsninger til en digital hverdag >

Mere fra Bredana Solutions A/S

Bredana Solutions A/S

https://www.bredanasolutions.dk/

Med over 30 års ekspertise fra branchen, optimerer og digitaliserer vi arbejdsgange og processer med Microsoft Dynamics 365 Business Central (NAV), Sales & Marketing (CRM) og Field Service. Kernen i vores virksomhed er, at vi forstår din forretning - og derfor er mange af vores konsulenter hentet fra industrien, hvor de selv har arbejdet med produktion, logistik eller…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere