Bæredygtighed er vigtigt men også svært
Bæredygtighed er en topprioritet for små og mellemstore virksomheder og en nødvendighed for at skabe vækst, tiltrække kunder og sikre langsigtede investeringer. Det viser en ny undersøgelse - Global Sustainability Survey 2024 - fra logistikvirksomheden DHL Express.
Bæredygtighed er blevet strategisk afgørende for små og mellemstore virksomheder (SMV'er), da det i høj grad påvirker deres langsigtede værdi og troværdighed. Det viser en ny international undersøgelse fra DHL Express.
For bedre at forstå den stigende prioritering af bæredygtighed i forsyningskæden har DHL Express gennemført en dybdegående undersøgelse blandt 5.000 beslutningstagere i SMV'er på tværs af 11 markeder: Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Holland, Australien, Kina, Singapore, Japan, Mexico, Canada og Indien. De deltagende virksomheder repræsenterede ni sektorer: detailhandel, forbrugsvarer, forskellige professionelle services, ingeniørvirksomhed, mode, teknologi, kemikalier, life science & healthcare samt finansielle tjenester.
"Bæredygtighed står nu øverst på dagsordenen i mange virksomheder. Men udfordringen med at udvikle og implementere en bæredygtighedsstrategi kan ofte virke overvældende – og mange af undersøgelsens respondenter fremhæver, at de ikke ved, hvor de skal begynde rejsen. Ved at indgå partnerskab med en pålidelig partner som DHL Express, der er kendt for sin dedikerede portefølje af lavemissionsløsninger inden for shipping, kan SMV'er positionere sig til at forblive levedygtige, konkurrencedygtige og sikre langsigtet vækst”, siger Michiel Greeven, der er Executive Vice President Global Commercial hos DHL Express.
Mindst to tredjedele af SMV'erne i alle de undersøgte brancher angiver, at bæredygtighed enten er "meget vigtigt" eller "ekstremt vigtigt" for dem. Trods en udbredt forståelse for vigtigheden er de fleste SMV'er tilbageholdende med at afsætte budget til bæredygtige initiativer. Størstedelen (53 procent) er kun villige til at investere 1-3 procent af deres driftsbudget i bæredygtige tiltag. Kun 9 procent af SMV'erne vil investere mere end 5 procent, mens 16 procent slet ikke vil investere noget.
Mens det globale gennemsnit for kunder, der er villige til at betale mere for bæredygtige forsendelser, kun er 23 procent, er tilliden markant højere blandt SMV'er i Indien og Kina, hvor henholdsvis 51 og 47 procent mener, at deres kunder ville være villige til dette. Og adspurgt om udfordringerne med at nå deres bæredygtighedsmål er den største bekymring for de fleste SMV'er på tværs af alle markeder at sikre opbakning internt og fra kunderne. Dette er særligt udbredt i Tyskland, hvor 74 procent af SMV'erne anerkender denne udfordring.
Selvom modebranchen ofte er genstand for en betydelig granskning af forsyningskædens bæredygtighed, er de fleste mode-SMV'er stærke fortalere for bæredygtighed. 81 procent af respondenterne i branchen sagde, at det er "meget vigtigt" eller "ekstremt vigtigt" for deres forretning, og over tre ud af fire (78 procent) mener, at tilbud om bæredygtige leveringsmuligheder kunne forbedre virksomhedens image ("i nogen/høj/meget høj grad"). SMV'er i den finansielle sektor er mest tilbøjelige til at sige, at bæredygtighed er "ekstremt vigtigt" for deres forretning (43 procent). Denne sektor er mest villig til at afsætte driftsbudget til bæredygtige tiltag (88 procent) og mest tilbøjelig til at mene, at tilbud om bæredygtige leveringsmuligheder kan føre til øget forretningsmæssig succes (47 procent "i høj/meget høj grad").
Læs også: Forskere og praktikere vil accelerere innovation inden for logistik
DHL Express arbejder løbende på at forbedre bæredygtigheden i sine operationer og services og bidrager dermed til DHL Groups bæredygtighedsmål om at reducere de årlige drivhusgasemissioner til under 29 millioner ton, elektrificere 66 procent af sine last mile-leveringskøretøjer og øge andelen af bæredygtige brændstoffer til over 30 procent inden 2030.
Med GoGreen Plus-servicen kan DHL Express' kunder desuden tage skridt til at reducere deres scope 3-emissioner gennem brugen af SAF (Sustainable Aviation Fuel) i DHL Express' luftfragtsflåde. Baseret på "book and claim"-princippet videregives de opnåede besparelser (scope 3) til kunderne i form af certifikater.
Bæredygtighed kommer til at transformere branchen over de næste ti år. Som en af de førende globale virksomheder inden for logistikbranchen støtter DHL Express tusindvis af SMV'er verden over inden for en bred vifte af industrier og bestræber sig på at levere de rette værktøjer, strategier og indsigter til at hjælpe SMV'er med at excellere i deres bæredygtige praksis.
Kilde: DHL
/ PiB