Bæredygtighed åbner døre for B2B samarbejde

Halvdelen af virksomheder svarer i en ny analyse, at de stiller krav om bæredygtighed til deres leverandører. Dansk Erhverv forventer, at endnu flere virksomheder vil stille krav de kommende år.

Halvdelen af virksomheder svarer i en ny analyse, at de stiller krav om bæredygtighed til deres leverandører. Dansk Erhverv forventer, at endnu flere virksomheder vil stille krav de kommende år. Foto: 123rf.com..

03.05.2023

SCM.dk

Mens bæredygtighed kæmper en brav kamp for at slå igennem hos de private forbrugere, ser det anderledes ud hos virksomhederne. 
I Dansk Erhvervs seneste B2B E-handelsanalyse svarer knap halvdelen af virksomhederne, at de stiller krav til deres leverandører om bæredygtighed. Der er tale om en lille stigning fra 2021.

”Det er et ret højt tal, og vi nærmer os efterhånden et niveau, hvor vi kan konkludere, at bæredygtighed er blevet license to operate; Kan du ikke tilbyde det, så er der storrisiko for, at du bliver valgt fra”, siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv og blandt andet arbejder med bæredygtighed og B2B inden for e-handel og fortsætter: ”Den holdning ved jeg også, at mange virksomheder har, for der er stort fokus på netop bæredygtighed, når vi taler med dem”.

Større krav i fremtiden
Andreas Børresen vurderer, at andelen af virksomheder, der stiller krav til deres leverandører om bæredygtighed vil vokse i de kommende år. Han henviser blandt andet til, at det betyder mere for de yngre medarbejdere – 71 procent af de 18-29-årige svarer, at deres virksomhed stiller krav til bæredygtighed.
Samtidig bliver der politisk indført flere krav om bæredygtighedsrapportering til i første omgang de største virksomheder. 

Læs også: Omfattende samarbejde om bæredygtighed

”Lovgivningen vil også nå de mindre virksomheder, men allerede nu drypper det på dem, fordi de skal leve op til flere krav for at kunne sælge til de store virksomheder”, uddyber Andreas Børresen.

Krav fra det offentlige
Analysen viser også, at indkøberne i det offentlige kun bliver overgået af indkøberne i bygge- og anlægsbranchen, når det handler om at stille krav til bæredygtighed.

”Vi ved, at der er en ambition hos det offentlige om flere ”grønne indkøb”, så kravene vil formentlig vokse. Hvis man som virksomhed vil sælge til det offentlige, så er der altså al mulig grund til at kigge på bæredygtighed”, siger Andreas Børresen.

Hvilke krav stilles?
Generelt stilles der oftest krav til leverandørerne om forhold, der er logistik- og produktrelaterede. Krav til menneskerettigheder og arbejdsforhold er mindre udbredte, og der stilles knap så ofte krav om, at leverandørens webshop tydeligt har markeret bæredygtige produkter. 

Virksomheder med mindst 100 ansatte stiller flest krav og langt hyppigere også krav i forhold til menneskerettigheder og arbejdsforhold. At webshoppen har gjort det enkelt at identificere bæredygtige produkter er et krav, som findes lidt oftere i forhold til offentlige arbejdspladser.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup