Både hårde og bløde værdier skal bringe Burd fremad

Startuppen Burd Delivery lader sine bude bringe pakker ud i egne biler og cykler om aftenen, når folk er hjemme og har tid. Det menneskelige aspekt og de lave priser skal udgøre grundlaget for den kommende tids vækst, fortæller CEO Jakob Kristiansen.

Burd Deliverys forretningsmodel lader private tage pakker med i deres egne biler eller cykler og levere til kunderne i deres overskudstid, ofte i aftentimerne. Foto: Burd Delivery.

05.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Lave priser er ikke det eneste, der skal få folk til at vælge leveringstjenesten Burd Delivery, når pakker skal hentes og bringes. Det menneskelige aspekt er nemlig også vigtigt for virksomheden, som har udviklet det, CEO og medstifter Jakob Kristiansen kalder fremtidens model.

Burd Delivery så dagens lys i 2014 under navnet Trunkbird, og kom med i den første sæson af investeringsprogrammet Løvens Hule på DR. Dengang var missionen at gøre fragt på tværs af landet mere folkeligt ved at lade private tage ting med på deres ture på tværs af landet og dermed tjene en skilling.

Selvom meget har ændret sig siden da, så er kernen i det koncept stadig til stede. Burd har i dag en fastansat stab på 50 bude, der bringer varer ud i deres egne biler eller på deres egne cykler, indtil videre på Østsjælland.

"Vores model tapper ind i den overskudskapacitet, der er til stede, og det er vi sikre på, gør den langtidsholdbar", siger CEO Jakob Kristiansen. Foto: Burd.

Burd sørger for at forbinde kunderne med buddet, der bringer varen ud om aftenen, ofte samme dag som den er bestilt. Modtageren får således en automatisk besked, når buddet er mellem 30 og 45 min. væk, hvilket sikrer selskabet en førstegangsleveringsrate på 97 procent.

Kombineret med de lave omkostninger giver det nogle glade kunder, der har ratet Burd til 9,8 ud af 10 på forbrugertjenesten Trustpilot, hvilket er Europas højeste rating for et transportselskab. Det er den model, man vil bygge videre på, forklarer Jakob Kristiansen.

Stort potentiale
”Vigtigheden af en god leveringsoplevelse kan ikke overvurderes, og det er der flere og flere, der begynder at forstå. Vores model tapper ind i den overskudskapacitet, der er til stede, og det er vi sikre på, gør den langtidsholdbar. Vi føler, at vi har potentialet til at skabe en stor dansk virksomhed, og vi vil gerne så langt ud, vi overhovedet kan komme”, siger han.

Konkret er planen at etablere en opsamlingsrute i Jylland til april, og inden udgangen i år er ambitionen at dække 50-60 procent af Danmarks befolkning - med fokus på byområderne Stor-Aarhus, Odense, Aalborg og måske Trekantområdet.

Den slags vækststrategier medfører selvsagt udfordringer, men det er man klar på, understreger Jakob Kristiansen.

”Markedet for pakkeudbringning er i voldsom vækst, der er mange ønsker og behov, og dermed også plads til mange aktører. Vi vil gerne slå et slag for deleøkonomien og vi ved, at mange ser os som et frisk pust. I forhold til at skalere op, så kræver det jo noget volumen at kunne fastholde de priser, vi har, men vores omkostninger er ret lave, fordi vi ikke ejer så meget materiel, som vores mere traditionelle konkurrenter, og derfor rammer vi ret hurtigt break-even”, forklarer han.

Om Jakob

Uddannelse:
Master i Strategy, Management og Organisation fra CBS, master i finans fra Warsaw School of Economics, bachelor i økonomi fra Kingston University London.

Erhvervskarriere:
CEO for Burd siden 2016, før det flere år som konsulent og udvikler i Danmark, Dubai og Schweiz.

Fritid:
Gåture, bagning, idé- og konceptudvikling, ofte med Burd som omdrejningspunkt.

Samme-dag bliver sværere, men tiltag på vej
I takt med at netværket udvides og nærmer sig det landsdækkende, medgiver Jakob Kristiansen også, at man er ”nødt til at være realistisk”, når det kommer til den høj andel af samme-dagsleveringer, som man foretager i dag, men som vil blive svær at opretholde, simpelthen på grund af de større afstande, der vil komme i spil. Men det er man klar på.

”Vi har en app på vej, så vi endnu bedre kan bruge det dataflow, vi har, og som vi allerede anvender til ruteplanlægning i dag. Vi har et koncept, der er nemt at integrere, vi har fat i den personlige side af sagen, og vi er også langt fremme på den grønne dagsorden. 20 procent af pakkerne bliver leveret på cykel, og det er vores ambition at blive CO2-neutrale på sigt. Så vi glæder os til fremtiden”, slutter Jakob Kristiansen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle