Både hårde og bløde værdier skal bringe Burd fremad
Startuppen Burd Delivery lader sine bude bringe pakker ud i egne biler og cykler om aftenen, når folk er hjemme og har tid. Det menneskelige aspekt og de lave priser skal udgøre grundlaget for den kommende tids vækst, fortæller CEO Jakob Kristiansen.
Lave priser er ikke det eneste, der skal få folk til at vælge leveringstjenesten Burd Delivery, når pakker skal hentes og bringes. Det menneskelige aspekt er nemlig også vigtigt for virksomheden, som har udviklet det, CEO og medstifter Jakob Kristiansen kalder fremtidens model.
Burd Delivery så dagens lys i 2014 under navnet Trunkbird, og kom med i den første sæson af investeringsprogrammet Løvens Hule på DR. Dengang var missionen at gøre fragt på tværs af landet mere folkeligt ved at lade private tage ting med på deres ture på tværs af landet og dermed tjene en skilling.
Selvom meget har ændret sig siden da, så er kernen i det koncept stadig til stede. Burd har i dag en fastansat stab på 50 bude, der bringer varer ud i deres egne biler eller på deres egne cykler, indtil videre på Østsjælland.
Burd sørger for at forbinde kunderne med buddet, der bringer varen ud om aftenen, ofte samme dag som den er bestilt. Modtageren får således en automatisk besked, når buddet er mellem 30 og 45 min. væk, hvilket sikrer selskabet en førstegangsleveringsrate på 97 procent.
Kombineret med de lave omkostninger giver det nogle glade kunder, der har ratet Burd til 9,8 ud af 10 på forbrugertjenesten Trustpilot, hvilket er Europas højeste rating for et transportselskab. Det er den model, man vil bygge videre på, forklarer Jakob Kristiansen.
Stort potentiale
”Vigtigheden af en god leveringsoplevelse kan ikke overvurderes, og det er der flere og flere, der begynder at forstå. Vores model tapper ind i den overskudskapacitet, der er til stede, og det er vi sikre på, gør den langtidsholdbar. Vi føler, at vi har potentialet til at skabe en stor dansk virksomhed, og vi vil gerne så langt ud, vi overhovedet kan komme”, siger han.
Konkret er planen at etablere en opsamlingsrute i Jylland til april, og inden udgangen i år er ambitionen at dække 50-60 procent af Danmarks befolkning - med fokus på byområderne Stor-Aarhus, Odense, Aalborg og måske Trekantområdet.
Den slags vækststrategier medfører selvsagt udfordringer, men det er man klar på, understreger Jakob Kristiansen.
”Markedet for pakkeudbringning er i voldsom vækst, der er mange ønsker og behov, og dermed også plads til mange aktører. Vi vil gerne slå et slag for deleøkonomien og vi ved, at mange ser os som et frisk pust. I forhold til at skalere op, så kræver det jo noget volumen at kunne fastholde de priser, vi har, men vores omkostninger er ret lave, fordi vi ikke ejer så meget materiel, som vores mere traditionelle konkurrenter, og derfor rammer vi ret hurtigt break-even”, forklarer han.
Om Jakob
Uddannelse:
Master i Strategy, Management og Organisation fra CBS, master i finans fra Warsaw School of Economics, bachelor i økonomi fra Kingston University London.
Erhvervskarriere:
CEO for Burd siden 2016, før det flere år som konsulent og udvikler i Danmark, Dubai og Schweiz.
Fritid:
Gåture, bagning, idé- og konceptudvikling, ofte med Burd som omdrejningspunkt.
Samme-dag bliver sværere, men tiltag på vej
I takt med at netværket udvides og nærmer sig det landsdækkende, medgiver Jakob Kristiansen også, at man er ”nødt til at være realistisk”, når det kommer til den høj andel af samme-dagsleveringer, som man foretager i dag, men som vil blive svær at opretholde, simpelthen på grund af de større afstande, der vil komme i spil. Men det er man klar på.
”Vi har en app på vej, så vi endnu bedre kan bruge det dataflow, vi har, og som vi allerede anvender til ruteplanlægning i dag. Vi har et koncept, der er nemt at integrere, vi har fat i den personlige side af sagen, og vi er også langt fremme på den grønne dagsorden. 20 procent af pakkerne bliver leveret på cykel, og det er vores ambition at blive CO2-neutrale på sigt. Så vi glæder os til fremtiden”, slutter Jakob Kristiansen.