Ammoniak-drevet container-skibsdesign har modtaget principgodkendelse
Et nyt design til et ammoniakdrevet containerskib med en kapacitet på 3.500 teu er blevet principgodkendt af to klasseselskaber. Designet er udviklet af en tværindustriel taskforce ledet af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
Det er klassifikationsselskaberne Lloyd´s Register og American Bureau of Shipping, der har principgodkendt designet, der er udviklet med bidrag fra A.P. Møller - Maersk, MAN Energy Solution, Deltamarin og Eltronic FuelTech.
Ammoniak er som bekendt giftigt og ikke mindst derfor principgodkendelsen vigtig i bestræbelserne på at etablere ammoniak som et levedygtigt alternativt skibsbrændstof også i større containerskibe.
"For at frigøre potentialet af bæredygtig ammoniak som et alternativt, lavemissions maritimt brændstof, skal vi nøje adressere sikkerhedsproblemerne ombord og sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø for vores søfolk og folk i havnene," sigere Claus W. Graugaard, Chief Technology Officer, Onboard Vessel Solutions ved Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
"Det faktum, at vi har både ABS og LR, der giver denne AiP parallelt, er et vidnesbyrd om designets robusthed og om den iterative risikovurdering og systematiske risikostyringsintelligens, der er blevet lagt i det,” tilføjer han ifølge gCaptain.
Det godkendte design beskriver en kommercielt levedygtig og sikker ammoniakdrevet 3.500 teu container feeder med fokus på at sikre besætningens sikkerhed og minimere tab af lastrumskapacitet.
Skibets ammoniaktankkapacitet på 4.000 m3 er nok til en fuld rundtur på relevante handelsruter.
-emte