02.12.2019 | Strategi & ledelse
Amazon dropper smagsprøveprogram
Gratis produktprøver på varer, man formentlig god kan lide, lyder som et godt tilbud, men efter et års tids prøve dropper Amazon alligevel sit sampling-program. Nogle kunder fandt det machine learning-baserede koncept foruroligende og følte sig overvågede.
For nogle kunder har pakkerne fra Amazon måske indeholdt et ekstra produkt i form af en vareprøve i løbet af det sidste års tid. Næste år dropper selskabet imidlertid konceptet.
I starten af 2019 begyndte Amazon, lidt under radaren, at teste et nyt program, Amazon Product Sampling, hvor sitets kunder, som navnet antyder, kunne få tilsendt gratis vareprøver på produkter, de formentlig godt ville kunne lide.
Programmet brugte machine learning-værktøjer til at gennemgå de enkelte handlendes shoppingvaner og præferencer, for på den måde at kunne forudse, hvilke typer produkter og varer, vedkommende kunne tænkes at få glæde af.
På den baggrund fik kunderne derefter tilsendt prøver på eksempelvis kosmetik, energibarer eller dyrefoder. De små varer blev enten lagt i pakker med produkter, en kunde i forvejen havde købt, eller leveret separat.
Læs også: Kunstig intelligens ryster organisationen
I løbet af næste år trækker Amazon imidlertid stikket på programmet, beretter CNBC via Business Insider. ”Vi tester og lancerer konstant nye tilbud på vegne af kunderne. På dette tidspunkt har vi besluttet at afslutte sampling-programmet i 2020”, siger en talsperson for sitet til førstnævnte medie.
Webgiganten har selv sammenlignet konceptet med sit eksisterende anbefalingsværktøj, der fremhæver produkter overfor kunderne baseret på deres købshistorik, men sampling-programmet har ikke desto mindre skabt bekymring hos nogle kunder, der i stigende grad er trætte af dataudnyttelse og har følt sig overvågede.
Selvom nogle kunder altså mente, at programmet var ’creepy’, så var det ifølge Business Insider ikke desto mindre en effektiv metode, hvorpå producenter kunne få eksponeret deres varer for Amazons kunder for en mindre sum. De deltagende brands betalte således $2 (ca. 13 kroner) oveni i produktets værdi for at være med.
-AK
Strategi & ledelse

Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål
Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.
Branchenyt

EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet
Efter længere tids forhandlinger er EU-institutionerne i dag nået til enighed om indholdet af EU’s Vejpakke, der skal sikre mere ensartede regler mod fx social dumping, bedre håndhævelse og mere ensartede konkurrencevilkår.
Strategi & ledelse

Landstrømsekspert: ”Danmark er bagud, men vi har ikke tabt”
Danske PowerCon har inden længe 10 store landstrømsanlæg i drift, men ingen af dem er i Danmark. ”Der mangler måske noget medfinansiering”, siger medstifter Peter C. Knudsen om investeringerne i de fleksible anlæg, som kan gøre en stor forskel for ikke mindst krydstogtindustrien.
Strategi & ledelse

Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
En samarbejdsaftale mellem Iveco, FPT Industrial og Nikola skal gøre alle partere klogere på udviklingen af brændselscelle- og batteridrevne lastbiler. Samtidig skal det hjælpe Nikola med at klemme sig ind på det europæiske marked.
Lager & distribution

BMW Group melder sig ind i grønt samarbejde
BMW Group ønsker at gøre deres maritime transport mere bæredygtig, og i 2030 er målet udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe. Derfor har selskabet netop meldt sig ind i alliancen "Getting to Zero Coalition".
Branchenyt

PFA investerer i milliardstor logistikportefølje
I samarbejde med den sydkoreanske pensionskasse POBA og den paneuropæiske ejendomsinvestor Patrizia, foretager PFA en milliardinvestering i en portefølje af logistikejendomme i Europa.