Kunstig intelligens ryster organisationen
Indførelse af kunstig intelligens i en supply chain udfordrer organisationen. Et nyt svensk forskningsprojekt fokuserer på at skabe rammer for brug af nye teknologier.
Han lægger ud med at kaste en tegneserie på storskærmen, der viser en flok direktører eller bestyrelsesmedlemmer i et pænt mødelokale. Formanden for bordenden udtaler: ”Lad os løse problemet ved at anvende de big data, som ingen af os har den fjerneste idé om, hvad vi skal bruge til”.
Professor Joakim Wikner fra Linköping Universitet står på scenen på Optilon Supply Chain Conference 2019 i Stockholm, hvor han blandt andet introducerer begreberne:
- FATE: Fairness, Accountability, Transparency og Ethics i AI (kunstig intelligens).
- XAI: Explainable AI – forklaringer og begrundelser for beslutninger.
Han taler om Flow Thinking, kunden har altid ret, kundeværdi og dekoblingspunktet mellem prognose (forecast) og reel kundeordre i varens leveringsflow. Og han taler om hvordan forsyningsnetværk (forsyningskæder) på forskellig måde kan skabe merværdi for kunden og fungere som en differentiator i forretningsmodellen.
”Supply chain management bliver hurtigt en kompleks affære, hvor der er mange usikkerheder og ubekendte faktorer”, fortæller Joakim Wikner.
Kunstig intelligens og kompleksitet
Han peger på, at kunstig intelligens og machine learning kan være glimrende teknologier til at knække mange kompleksitetskoder i forsyningskæden; men at der også er store udfordringer med at indføre kunstig intelligens i supply chain organisationer.
Han og forskerkollega Annika Engström taler om den organisatoriske ”ambidextarity”, som betegner samspillet eller balancen mellem drift og udvikling i en organisation. De mener, det er helt nødvendigt nøje at granske, hvordan en organisation kan håndtere og bedst udnytte en radikal ny teknologi som kunstig intelligens.
Kunstig intelligens og beslutningstagen
Forskerne forventer på linje med alle andre eksperter, at kunstig intelligens (AI) kan overtage menneskelig intelligens (HI) på mange – men ikke alle - fronter, når det gælder at tage beslutninger om drift og processer i fremtidens forsyningskæde.
De deler i figur 1 beslutningstyper op i fire kategorier, og de forventer, som det fremgår af figuren, at AI vil spille en større rolle i fremtiden i to af de fire kategorier end det forekommer i dag.
AI og HI skal spille sammen
Men beslutningstagning er blot én ud af mange organisatoriske udfordringer forbundet med kunstig intelligens. Forskerne peger også på behovet for nye ansvarsplaceringer, rolle- og magtfordelinger, læringsforløb og ikke mindst motivation, præstationer samt jobtilfredshed.
”AI-teknologien har fart på, og der synes at være uanede muligheder for med fordel at anvende kunstig intelligens i forsyningskædens komplekse verden. Det er der helt sikkert også. Men hvis vi ikke giver mulighed for, at organisationer og mennesker kan følge med og spille sammen med AI på en balanceret måde, så vil gevinsterne udeblive”, forklarer de to forskere.
De har derfor taget hul på et storstilet forskningsprojekt, hvor et større forskerhold de næste år skal kortlægge, hvordan AI (artificial intelligence) og HI (human intelligence) kan supplere hinanden bedst mulig.