23.10.2020  |  Strategi & ledelse

Amazon dominerer også i Europa: En forretningsmulighed for danske e-handlere

I 2019 blev der omsat for 143 milliarder euro i europæisk cross-border-handel. Amazon snupper en stor del af kagen, og derfor skal danske e-handlere være opmærksomme på den mulighed, der ligger i Amazon, for at kickstarte et eksporteventyr.

Det er svært at sige e-handel uden at sige Amazon. Det gælder i særdeleshed også, når det gælder cross-border-handel.

Nye tal fra Cross-Border Commerce Europe viser, at omsætningen for cross-border-handel i Europa i 2019 var på 143 milliarder euro. 59 procent af omsætningen blev skabt på markedspladser, hvor Amazon hersker ganske suverænt. Den amerikanske gigant snuppede knap en fjerdedel (22 procent) af omsætningen – det er en stigning på 18 procent fra 2018, skriver Foreningen for Dansk Internethandel.

”Der er efterhånden en del gode eksempler på virksomheder, der har brugt eksempelvis Amazon til at kickstarte et eksporteventyr, og tallene understreger, at man som virksomhed i hvert fald skal være tage stilling til Amazon og andre markedspladser, hvis man skal ind på et nyt marked.”

Tallene bør ifølge Niels Ralund, adm. direktør, også vække opsigt hos både danske og europæiske politikere.

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

”Amazon sidder allerede på en enorm stor del af markedet, og derfor er det ekstra vigtigt, at politikerne er opmærksomme på, at Amazon ikke udnytter sin position til at nedkæmpe konkurrenterne.”

EU og flere medlemslande er i gang med at undersøge, om Amazon misbruger sin dominerende position, og behovet for politisk fokus bliver ikke mindre i de kommende år. Cross-Border Commerce Europe forventer, at en stadig større del af handlen vil flytte over på markedspladser. I 2025 vil 65 procent af omsætningen ske her.

”Så det er helt centralt, at vi sikrer, at markedspladserne overholder reglerne,” siger Niels Ralund og henviser til EU-lovgivningen, der blandt andet slår fast, hvilke rettigheder virksomheder, der sælger på markedspladser, har.

Kilde: Foreningen for Dansk Internethandel

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere