Amazon dominerer også i Europa: En forretningsmulighed for danske e-handlere

I 2019 blev der omsat for 143 milliarder euro i europæisk cross-border-handel. Amazon snupper en stor del af kagen, og derfor skal danske e-handlere være opmærksomme på den mulighed, der ligger i Amazon, for at kickstarte et eksporteventyr.

59 procent af omsætningen blev skabt på markedspladser, hvor Amazon hersker ganske suverænt. Arkivfoto..

23.10.2020

SCM.dk

Det er svært at sige e-handel uden at sige Amazon. Det gælder i særdeleshed også, når det gælder cross-border-handel.

Nye tal fra Cross-Border Commerce Europe viser, at omsætningen for cross-border-handel i Europa i 2019 var på 143 milliarder euro. 59 procent af omsætningen blev skabt på markedspladser, hvor Amazon hersker ganske suverænt. Den amerikanske gigant snuppede knap en fjerdedel (22 procent) af omsætningen – det er en stigning på 18 procent fra 2018, skriver Foreningen for Dansk Internethandel.

”Der er efterhånden en del gode eksempler på virksomheder, der har brugt eksempelvis Amazon til at kickstarte et eksporteventyr, og tallene understreger, at man som virksomhed i hvert fald skal være tage stilling til Amazon og andre markedspladser, hvis man skal ind på et nyt marked.”

Tallene bør ifølge Niels Ralund, adm. direktør, også vække opsigt hos både danske og europæiske politikere.

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

”Amazon sidder allerede på en enorm stor del af markedet, og derfor er det ekstra vigtigt, at politikerne er opmærksomme på, at Amazon ikke udnytter sin position til at nedkæmpe konkurrenterne.”

EU og flere medlemslande er i gang med at undersøge, om Amazon misbruger sin dominerende position, og behovet for politisk fokus bliver ikke mindre i de kommende år. Cross-Border Commerce Europe forventer, at en stadig større del af handlen vil flytte over på markedspladser. I 2025 vil 65 procent af omsætningen ske her.

”Så det er helt centralt, at vi sikrer, at markedspladserne overholder reglerne,” siger Niels Ralund og henviser til EU-lovgivningen, der blandt andet slår fast, hvilke rettigheder virksomheder, der sælger på markedspladser, har.

Kilde: Foreningen for Dansk Internethandel

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle