Alle skal med på de nye metoder

Efter to år som logistikchef i kemivirksomheden Haldor Topsøe er Anne Mette Torsbjerg Møller netop skiftet til en stilling med ansvaret for S&OP og forecasting. En af de første udfordringer her bliver at skabe grundlaget for en forandringsproces og nogle nye måder at gøre tingene på.

Efter to år som logistikchef i kemivirksomheden Haldor Topsøe er Anne Mette Torsbjerg Møller netop skiftet til en stilling med ansvaret for S&OP og forecasting. Foto: Haldor Topsøe..

17.12.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Med en ny position som ansvarlig for Executive Sales and Operations Planning i Haldor Topsøe har Anne Mette Torsbjerg Møller opgaver nok foran sig. Nye mennesker og arbejdsgange skal læres at kende, det samme skal organisationen i afdelingen, og på længere sigt skal kemivirksomheden have sat gang i en større digitaliseringsindsats.

Læs også: S&OP: Det er som at få briller på

Om Anne Mette Torsbjerg Møller:

Uddannelse:
Master i Business Administration og Technology fra DTU

Erhvervskarriere:
Head of forecasting i Haldor Topsøe siden 1/11-2018. Inden da head of logistics samme sted siden februar 2017. Tidligere knap syv år som afdelingsleder i DSB samt analytiker for Epson Europe og projektleder i Impac.

Fritid:
Børn, badminton, krimier og skolebestyrelsen

”Det er et vigtigt område at få styr på, og et felt, hvor vi hele tiden arbejder med optimering og at blive bedre. Der kommer rigtig meget information ind fra sælgerne, som jeg skal samle til et forecast og en operationsplan; data fra quotations, ordrer, historik, regioner etc., der skal behandles”, forklarer hun.

Selvom jobbet er nyt, så er virksomheden det ikke. Anne Mette Torsbjerg Møller kommer således fra en position som head of logistics i Haldor Topsøe gennem knap to år, og det er noget, hun kan bruge i det nye hverv.

”Jeg trækker meget på min interne erfaring fra logistikken i forhold til eksempelvis produktion og lageropbygning, og det er meget nyttigt, specielt her i starten, hvor jeg skal forstå salgsmekanismer osv.”, siger hun og fortsætter:

”En af de første udfordringer i den forbindelse bliver at få alle med i en forandringsproces, hvor vi skal til at gøre nogle ting på en anden måde end før. Det er vigtigt at alle køber ind på nogle anderledes metoder, så de er klar til det, der kommer”.

Automatisering venter, store fordele at hente
Haldor Topsøe har besluttet at implementere Executive S&OP for at skabe en integreret Demand, Supply og Finance-plan. S&OP linker strategien og forretningsplanerne i en detaljeret proces, som resulterer i nogle datasæt, der giver et vindue ind i fremtiden, som ledelsen kan tage beslutninger på baggrund af.

”Vi står kun lige foran at tage hul på automatisering, og jeg regner helt bestemt med, at det er noget, der kan give os nogle store fordele, fordi det kan bruges overalt”, siger Anne Mette Torsbjerg Møller. Foto: Haldor Topsøe.

”Derfor er en anden kritisk udfordring her i implementeringsfasen at få rettet stamdata til og at få lavet et system-set up, der gør os i stand til hurtigt at få planerne genereret og på den måde muliggøre hurtige beslutninger, der gør os agile i forhold til kundernes behov”, forklarer Anne Mette Torsbjerg Møller.

De mange data, Anne Mette Torsbjerg Møller nævner, skal generelt udnyttes mere effektivt på sigt. En stor opgave er således at bygge ovenpå den megen information for at kunne forecaste endnu bedre fremover. Her er automation en mulighed, der venter på at blive åbnet op.

”Vi står kun lige foran at tage hul på automatisering, og vi ved måske ikke helt, hvad vi forventer som virksomhed, men jeg regner helt bestemt med, at det er noget, der kan give os nogle store fordele, fordi det kan bruges overalt. Bedre databehandling gør fx, at vi kan tage ordentlige faktuelle beslutninger omkring indkøb og lignende”, siger hun.

Læs også: Indspark: S&OP-processen: Lær af dem, der lykkes  

Anne Mette Torsbjerg Møller understreger dog, at man først skal til at tage de første skridt i den kommende tid. Lige nu gælder det bare om at gøre alle klar til at agere anderledes.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online