Adfærd skal designe forsyningskæden

Menneskelig adfærd har langt større betydning for forsyningskædens succes, end virksomheder normalt ankerkender. Læs anbefalinger fra SCM-tænkeren John Gattorna.

Der er masser af forskning inden for sociologien og psykologien, som har håndgribeliggjort menneskelig adfærd, og den viden har John Gattorna i sin bog Living Supply Chains overført til supply chain-verden. Foto: P&O Ferrymasters..

08.05.2012

SCM.dk

Er følgende situationer bekendt for din virksomhed?

  • Vi over- og underservicerer forskellige kundegrupper uden, at vi ved hvem og kan gøre noget ved det.
  • Vi har for meget data om produktlønsomhed og for lidt om kundelønsomhed.
  • Global forsyning og indkøb øger virksomhedens sårbarhed.
  • Kompleksiteten øger hurtigere end ledelsens kompetenceniveau.
  • Vi mangler data om, hvad de reelle omkostninger forbundet med kundeservice og logistikaktiviteter egentlig er.
  • Forældede organisatoriske strukturer hæmmer eller dræber reaktionsevnen.
  • Vi leder stadig efter den magiske løsning.

Det er ifølge John Gattornas erfaringer alle sammen meget almindelige problemer for størsteparten af verdens virksomheder i dag: ”Alle disse barrierer hober sig op og bliver et kerneproblem for forretningen, mere end det er snævre temaer for logistik eller supply chain management funktionen. Supply chain management har alt for længe været drevet som en teknisk ingeniørfaglig disciplin; men vi kommer ingen vegne, før vi begynder at forstå kunden og kundens adfærd og dernæst forstå vores egen adfærd som platform for at kunne etablere systemadfærd, der matcher hinanden”.

Supply chain management er vokset ud af fabrikshallens dybt kontrollerende miljø, og det er ifølge John Gattorna en gigantisk hæmsko for reel udvikling af forsyningskæderne. Det er udgangspunktet for John Gattornas foreløbig tre bøger og talrige foredrag og workshops, som han turnerer rundt over hele verden med.

”Forsyningskæder er reelt hjertet i enhver forretning, hvilket de færreste har indset og erkendt, ligesom de færreste har erkendt, at den menneskelige adfærd er den altafgørende faktor for, hvor succesfuldt forsyningskæderne løser opgaverne”, lyder budskabet fra John Gattorna. Foto: Privat. .

Forsyningskæder er forretningen
En virksomheds forsyningskæde består ifølge Gattorna altid af tusindvis af kæder. ”En skål spaghetti er et udmærket billede på det komplekse og kaotiske netværk af forsyningskæder, man finder i virkelighedens verden, og der går altid mindst 50 % af virksomhedens samlede energi til at drive disse mange forsyningskæder. De er derfor reelt hjertet i enhver forretning, hvilket de færreste har indset og erkendt, ligesom de færreste har erkendt, at den menneskelige adfærd er den altafgørende faktor for, hvor succesfuld forsyningskæderne løser opgaverne”, skriver John Gattorna i Living Supply Chains.

Konkretiseringen af kultursnakken
En af årsagerne til at den menneskelige faktor ifølge Gattorna er så overset et område, som det er, er at logistikere har det svært med at tale om uhåndgribelige ting. Men de menneskelige faktorer i forsyningskæden behøver ikke at være uhåndgribelige, der er masser af forskning inden for sociologien og psykologien, som har håndgribeliggjort menneskelig adfærd, og den viden har John Gattorna i sin bog Living Supply Chains overført til supply chain-verden, hvor det vrimler med konkrete modeller, koncepter og værktøjer, som operationaliserer arbejdet med kultur og menneskelig adfærd.

Han præsenterer i både bøger og på konferencer en række konkrete modeller og koncepter, der synliggør hans forståelse af, hvilke mekanismer, der reelt skaber virkeligheden i virksomhederne. Han redegjorde for, hvordan ”alignment” af alle de forskellige mennesker, organisatoriske enheder og samarbejdspartneres kulturer har afgørende betydning for, at forretningen skaber konkurrencekraft. Han redegjorde blandt andet for, at kundeservice har forskellig betydning for forskellige kundesegmenter. Nogle kunder har behov for hurtig respons, andre har mere behov for overraskende løsninger og tiltag, andre igen har primært behov for stabilitet (og bestemt ikke overraskelser), mens en fjerde gruppe primært har behov for empati og forståelse. Gattorna argumenterede for, at det er kritisk at være i stand til at identificere og forstå disse forskellige behov for kundeservice – og ikke mindst at være i stand til at designe specifikke forsyningskæder, der kan matche kundernes aktuelle behov for kundeservice.

"De færreste har erkendt, at den menneskelige adfærd er den altafgørende faktor for, hvor succesfuldt forsyningskæderne løser opgaverne".

John Gattorna

Kortlægger adfærdsmønstre
John Gattornas rammemodel for adfærdsmønstre i forsyningskæden har sin rod i psykoanalytikeren Carl Jungs teori om psykologiske arketyper, der fastslår, at al bevidst mental aktivitet foregår inden for to opfattende processer: sansning og intuition samt to vurderende processer: tænkning og føling. De to ledelsesforskere Ichak Adizes og Gerard W. Faust har videreudviklet Jungs model og identificeret fire nøgletyper, der opsamler de dominerende adfærdsmønstre. Disse fire nøgletyper af menneskelig adfærd er tilstede i alle menneskelige interaktioner inklusive interaktionen mellem kundesegmenter og forsyningskæder, se figur 1.

Fire grundlæggende adfærdsmønstre
John Gattorna har oversat disse fire universelle adfærdstyper til fire adfærdstyper, som er relevant for forsyningskædekonteksten. Det giver de fire arketyper P, A, D og I:

  • P: Producenten: handlekraft, resultater, hastighed, fokus
  • A: Administratoren: Repræsenterer stabilitet, kontrol, pålidelighed, logik og effektivitet. Den modsatte kraft af Developer.
  • D: ”Developer”: Kreativitet, forandring, innovation og fleksibilitet
  • I: Integratoren: Samarbejde, sammenhæng, deltagelse og harmoni. Den modsatte kraft af Producenten.

Modellen giver fx en salgsafdeling et nyttigt redskab til at kortlægge, hvad køberens præferencer er. Sælgeren kan måse registrere en dominerende præference hos køberen for hastighed og resultater, hvilket er P-præferencer. Sælgeren registrerer endvidere sekundære præferencer for pålidelighed, konsistens og pris, hvilket er A-præferencer. Den hurtige opsummering af den pågældende køberadfærd kan blive repræsenteret ved koden Pa.

Pointen i Gattornas tænkning er, at alle kunder har hierarkier af værdier. Sælgeren stræber efter at afdække de mest dominerende køberværdier, fordi de i sidste ende styrer køberens adfærd og derfor også styrer de værdier, som sælgerens respons skal stemme overens med.

”Mit koncept om Dynamic Supply Chain Alignment forklarer for første gang, hvordan de blødere videnskaber om menneskelig adfærd kan kombineres med den mere håndgribelige – og generelt bedre forstået – verden af infrastruktur og teknologi”, fortæller John Gattorna. Foto: Siemens AG. .

Kortlægning af overensstemmelse
Gattornas model for dynamisk overensstemmelse eller ”alignment” består af forskellige niveauer af adfærdsmønstre. Det første niveau er kortlægning af køberadfærd, som vi netop har behandlet ovenfor. Det andet niveau er strategielementet, altså planen for forbindelsen og overensstemmelsen mellem den interne kultur eller adfærd og det eksterne marked. Hvis der er flere forskellige kundesegmenter, kræver det også flere forskellige ”subkulturer” i virksomheden, der er i stand til at spille sammen med de forskellige kundesegmenters adfærd og forventninger. Niveau 3 er der, hvor virksomheden får flere forskellige subkulturer og forsyningskæder til at fungere side om side. Det sidste og fjerde niveau er ledelsens evne til at forstå, rumme, lede og skabe overensstemmelse mellem de mange forskellige adfærdsmønstre, kundesegmenter og subkulturer. John Gattorna opererer med fire primære ledelsestyper: Den visionære, virksomhedsbaronen, traditionalisten og coachen.

Redskaber til overensstemmelse
”Kortlægningen af adfærdsmønstre hos kunderne og den måde, virksomheden skal respondere på kundernes adfærd og forventninger, er også et redskab for virksomheden, fordi kortlægningen præciserer, hvordan virksomheden kan skabe overensstemmelse mellem specifikke forsyningskæder og specifikke kundesegmenter. Det er årsagen til, at jeg mener, konceptet er et gennembrud for ledelsestænkning i almindelighed og for supply chain management i særdeleshed. Konceptet forklarer for første gang, hvordan de blødere videnskaber om menneskelig adfærd kan kombineres med den mere håndgribelige – og generelt bedre forstået – verden af infrastruktur og teknologi”, fortæller John Gattorna.

Værdien i konceptet ligger i dets evne til at afdække interaktionen mellem kundeønsker, hjælpe med at formulere relevante responsstrategier til disse kundeønsker og endelig udføre strategierne via udvikling af interne kulturelle egenskaber. Det sidste sker gennem relevant lederskab.

Læs mere på John Gattornas hjemmeside.  

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online