Aarhus Havn reducerer CO2-udslip med 15 procent
Aarhus Havn har netop offentliggjort et reduceret CO2-udslip i 2019. Samtidig bidrager virksomheden til den grønne omstilling med flere andre bæredygtighedstiltag.
I en netop offentliggjort bæredygtighedsrapport har Aarhus Havn opgjort sin CO2-udledning. Rapporten viser, at virksomheden i løbet af 2019 har taget afgørende skridt i den grønne retning.
Læs også: Aarhus Havn arbejder for at etablere et landstrømsanlæg
Af rapporten fremgår det således, at selskabet har reduceret CO2-udslippet fra sin drift med 15 procent til 1.248 tons CO2 i 2019.
De største reduktioner er sket på bugserbådenes brændstof, på dieselbiler, der er udskiftet til el/benzin og på fyringsolie.
”Vi har sat os ambitiøse mål om CO2-neutralitet i 2030 og om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet. Men i 2019 har vi også arbejdet med bæredygtighed på en lang række områder, der ikke påvirker vores eget CO2-bidrag”, fortæller kundechef hos Aarhus Havn Nicolai Krøyer.
Som eksempel peger han på, at Aarhus Havn som den første havn i Danmark har besluttet at give rabat til skibe, der kan dokumentere deres bæredygtighedsniveau i forhold til det internationale Environmental Shipping Index.
”Hvis skibene reducerer deres udledninger af CO2, NOx og SOX og opnår minimum 30 point i forhold til indekset, giver vi rabat på deres anløb her i Aarhus”, siger Nicolai Krøyer.
I løbet af 2019 har Aarhus Havn også indgået en aftale med Molslinjen om en fælles investering i et landstrømsanlæg til rederiets færger, som således kan modtage landstrøm fra efteråret 2020, når Molslinjen flytter ud på den nye færgeterminal i Østhavnen.
En del af Det Blå Danmark
”Det er et eksempel på et bæredygtighedssamarbejde med en af virksomhederne på havnen. Og i 2019 har vi formaliseret det samarbejde, som nu omfatter en lang række virksomheder på havneområdet. Vi vil gerne motivere til samarbejde – for eksempel har vi igangsat et samarbejde om at se på muligheder for at producere grøn energi i fællesskab på havnen, ligesom nogle virksomheder har et behov for nedkøling, hvilket skaber overskudsvarme, som andre virksomheder kan udnytte”, fastslår Nicolai Krøyer.
Derudover blev Aarhus Havn i 2019 en del af regeringens klimapartnerskab Det Blå Danmark.
Her arbejder man for at sikre den nødvendige energiinfrastruktur på de danske erhvervshavne, indtil fremtidens mere miljøvenlige brændstoffer til skibene bliver implementeret, ligesom man arbejder for, at havnen får etableret fremtidens (endnu ukendte) energiinfrastruktur.
Endelig gør man en indsats for at få justeret love og regler, der forhindrer havnene i at etablere eller drive bæredygtig energiinfrastruktur.
Aarhus Havn blev også i 2019 en del af den danskstyrede Getting to Zero Coalition, som består af mere end 90 virksomheder inden for det maritime område, energisektoren, infrastrukturområdet og finanssektoren.
Læs også: Containere i coronakarantæner presser shippingbranchen
”Visionen for det partnerskab er udvikling af et emissionsfrit skib, som skal kunne tages i kommerciel anvendelse senest i 2030. Det er et yderst spændende projekt, som vi forventer os meget af”, siger Nicolai Krøyer.
- SMF