Aalborg Portland fornyer flåden med tre specialbyggede fragtskibe

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre spritnye, specialbyggede fragtfartøjer, der skal distribuere godt én million ton cement om året til siloanlæg i havne i Danmark og det øvrige Nordeuropa samt USA.

Det første af Aalborg Portlands tre nye skibe, Aalborg White, ligger til kaj ved Aalborg Havn. Skibet skal udelukkende sejle med selskabets hvide cement. Foto: Aalborg Portland..

18.06.2019

SCM.dk

Det første nye skib, Aalborg White, har lagt til kaj ved Aalborg Portlands havn i den nordjyske handelsby. Aalborg White skal udelukkende sejle med selskabets hvide cement – deraf navnet.

”Vi har glædet os meget til, at det første af de nye skibe skulle anløbe vores havn, og vi ser frem til at få de øvrige to skibe sat i søen inden årets udgang. Med de nye skibe får vi en topmoderne flåde med en bedre brændstoføkonomi og en endnu større kapacitet”, fortæller direktør Michael Lundgaard Thomsen fra Aalborg Portland.

Aalborg White er allerede i drift, mens hendes to søsterskibe følger efter mod i september og december. Foto: Aalborg Portland.

Specialbyggede nye skibe
Aalborg Portland har langtidsleaset de nye, specialbyggede skibe, der alle er selvlossende og støvfrie i forbindelse med både lastning og losning.

Med en kapacitet på godt 4.000 tons per skib forventes den nye flåde at fragte godt en million ton cement om året, og der vil derfor være næsten daglige anløb til Aalborg Portlands havn i Aalborg.

I 2018 blev omkring 71 procent af cementen fra fabrikken i Aalborg fragtet med skib. Og med den øgede flådekapacitet forventer Michael Lundgaard Thomsen at kunne fastholde andelen af skibstransporter uanset vækst- og eksportpotentiale.

Mindsker brændstofforbruget
Aalborg Portlands to nuværende skibe bruger cirka to tons skibsbrændstof om dagen per 1000 tons cement. De tre nye skibe kommer dagligt til at bruge under ét ton per skib. Det svarer til en besparelse på 55 procent i brændstofforbruget per ton fragtet cement.

”Med søsætningen af de moderne skibe får vi en flåde, der lever op til vores mål om at minimere energiforbruget ved transport, som er blandt hovedpunkterne på vores miljøledelsesdagsorden”, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Læs også: Autonomt 'sejlskib uden sejl' skal fragte biler over Atlanten

De to øvrige skibe, som begge opkaldes efter tidligere Aalborg Portland-fartøjer, skal fragte den karakteristiske grå cement og forventes i drift i henholdsvis september og december 2019.

- SDN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle