Aalborg Portland fornyer flåden med tre specialbyggede fragtskibe
Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre spritnye, specialbyggede fragtfartøjer, der skal distribuere godt én million ton cement om året til siloanlæg i havne i Danmark og det øvrige Nordeuropa samt USA.
Aalborg Portland, der årligt producerer godt 2,4 millioner tons grå og hvid cement, har travlt. Derfor fornyer og udvider cementproducenten nu sin flåde med tre nye skibe, mens to ældre sendes på pension.
Læs også: Maersk og DB Schenker samarbejder om at nedsætte CO2-udslippet
Det første nye skib, Aalborg White, har lagt til kaj ved Aalborg Portlands havn i den nordjyske handelsby. Aalborg White skal udelukkende sejle med selskabets hvide cement – deraf navnet.
”Vi har glædet os meget til, at det første af de nye skibe skulle anløbe vores havn, og vi ser frem til at få de øvrige to skibe sat i søen inden årets udgang. Med de nye skibe får vi en topmoderne flåde med en bedre brændstoføkonomi og en endnu større kapacitet”, fortæller direktør Michael Lundgaard Thomsen fra Aalborg Portland.
Specialbyggede nye skibe
Aalborg Portland har langtidsleaset de nye, specialbyggede skibe, der alle er selvlossende og støvfrie i forbindelse med både lastning og losning.
Med en kapacitet på godt 4.000 tons per skib forventes den nye flåde at fragte godt en million ton cement om året, og der vil derfor være næsten daglige anløb til Aalborg Portlands havn i Aalborg.
I 2018 blev omkring 71 procent af cementen fra fabrikken i Aalborg fragtet med skib. Og med den øgede flådekapacitet forventer Michael Lundgaard Thomsen at kunne fastholde andelen af skibstransporter uanset vækst- og eksportpotentiale.
Mindsker brændstofforbruget
Aalborg Portlands to nuværende skibe bruger cirka to tons skibsbrændstof om dagen per 1000 tons cement. De tre nye skibe kommer dagligt til at bruge under ét ton per skib. Det svarer til en besparelse på 55 procent i brændstofforbruget per ton fragtet cement.
”Med søsætningen af de moderne skibe får vi en flåde, der lever op til vores mål om at minimere energiforbruget ved transport, som er blandt hovedpunkterne på vores miljøledelsesdagsorden”, siger Michael Lundgaard Thomsen.
Læs også: Autonomt 'sejlskib uden sejl' skal fragte biler over Atlanten
De to øvrige skibe, som begge opkaldes efter tidligere Aalborg Portland-fartøjer, skal fragte den karakteristiske grå cement og forventes i drift i henholdsvis september og december 2019.
- SDN