5 ting du som supply chain professionel bør vide om salg & marketing

Forskning og praktisk erfaring viser, at der er behov for både brede relationskompetencer og smalle dybdegående kompetencer i moderne virksomheder. Der er for eksempel stort behov for bredere forståelse og samspil mellem salg og operations. Her fremhæver en professor fem tendenser for moderne salg & markedsføring, som du som supply chain medarbejder eller leder med fordel kan få indsigt i.

”Supply chain ledere og medarbejdere skal i højere grad forstå salget, ligesom medarbejdere fra salg i højere grad skal forstå, hvad der sker i supply chain”, fortæller Per Vagn Freytag. Foto: SDU..

27.01.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Der er behov for, at medarbejdere fra supply chain og salg & markedsføring taler mere sammen. Supply chain ledere og medarbejdere skal i højere grad forstå salget, ligesom medarbejdere fra salg i højere grad skal forstå, hvad der sker i supply chain”, fortæller Per Vagn Freytag. Han er professor i business-to-business marketing ved Syddansk Universitet og arbejder blandt andet tæt sammen med sin kollega Jan Stentoft, der er professor i supply chain management ved samme universitet og samme institut.

Han fremhæver, at supply chain medarbejdere med fordel kan dykke lidt ned i de tendenser, der præger udviklingen inden for salg og markedsføring, og han peger på følgende fem overordnede tendenser for fagområdet.

1. Big data
”Virksomheder og salgs- & marketing afdelinger får adgang til meget store og voksende mængder data. Det er en stor udfordring at sortere og analysere i disse data for at konvertere dem til noget, der er brugbart”, fortæller Per Vagn Freytag og supplerer: ”Salgs- & marketing taler om marketing insights, som er vigtige indsigter, der danner grundlag for forretningsmæssige beslutninger og handlinger”.

Han understreger, at salg & marketing, fordi de sidder ”forrest i bussen” og er tættest på markedet og kunderne, har en vigtig opgave i at formidle disse marketing insights videre til operations, it, finans og andre dele af virksomheden.

”Den videreformidling kan for eksempel ske på de regelmæssige sales & operations planning-møder (S&OP) eller tilsvarende fora. Det er oplagt, at S&OP ikke kun indeholder hårde forecast-data men også mere strategiske udviklingstendenser”, fortæller han.

2. Salg & innovation
Salg handler ifølge Per Vagn Freytag ikke længere udelukkende om at sælge. Udvikling sammen med kunder i koncepter som co-creation og samskabelse spiller en større rolle, og det kræver helt nye kompetencer og skaber helt nye præmisser for salgsmedarbejdere.

Der er behov for, at medarbejdere fra supply chain og salg & markedsføring taler mere sammen.

Per Vagn Freytag

3. Mere tværfaglighed
”Samskabelse og innovation med kunder kræver, at sælgere skal tænke på en ny måde. Det kræver også mere tværfagligt samspil med udviklings- og supply chain folk i egen organisation. Salgsfolk er helt afhængige af tæt vidensudveksling med supply chain etc. og vice versa, hvis virksomheden skal have succes med for eksempel at udvikle nyt sammen med kunder”, fortæller han.

4. KPI’er skal afstemmes i den samlede værdikæde
Det er i dag ikke nok for salgs- & marketingmedarbejdere udelukkende at arbejde efter egne KPI’er. ”Salgsfolk har og skal selvfølgelig have en masse KPI’er på omsætning, nye kunder, fastholdelse af kunder etc., men det nytter ikke udelukkende at arbejde efter egne smalle KPI’er, hvis de salgsordrer, salg har indgået, ikke er mulige at opfylde i virkeligheden- eller viser at skabe negativ indtjening. Det er bydende nødvendigt at afstemme salgs-KPI’er med operations-KPI’er og andre KPI’er. Det kræver helhedsforståelse og bevidsthed om mere end egen dagsorden”, fortæller Per Vagn Freytag.

5. Digitalisering
Der sker i disse år en omfattende digitalisering af salgsarbejdet. ”Det personlige salg og fysiske messer spiller stadig en vigtig rolle, men sociale medier og smartphone-baserede interaktionsformer spiller en stadig stigende rolle. Det ændrer hele kunderejsen, som med de digitale kanaler bliver anderledes og kræver en anden tilgang til salgsarbejdet”, fortæller han og tilføjer: ”Alt i alt går sælgeren fra at være en lonely rider til i højere grad at være en del af et team, der også omfatter supply chain. Det kræver nye forståelser, og her kan efter- og videreuddannelser være en oplagt vej til at opnå en bredere tværfaglig indsigt”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle