40 risici og fejltagelser ved outsourcing

For flere år siden udarbejdede en række branchefolk en liste over 40 risici og potentielle fejltagelser, når virksomheder outsourcer produktion og forsyningskædeprocesser. Nu har Supplychaindigest opdateret den.

06.04.2010

SCM.dk

Listen over 40 risici og fejltagelser ved outsourcing er som følger:

1. At outsource ikke-efterspurgte funktioner versus dem, der giver størst konkurrencemæssig fordel.
2. Ikke at have klart definerede mål og målsætninger, før outsourcing-processen startes.
3. At undlade at skabe en effektiv intern målsætning til at veje udbydere op imod.
4. Outsourcing på det internationale marked uden nogle former for international erfaring.
5. Utilstrækkelig virksomheds-case-udvikling før outsourcingafgørelsen.
6. At træffe beslutningen om at outsource uden komplette oplysninger om interne omkostninger og processer.
7. At undlade at overveje konsekvenser af outsourcing på risikobetonede områder, såsom miljø- og lovgivningsmæssige faktorer.
8. Manglende forståelse af menneskelige relationer, ansættelsesforhold og –krav tilknyttet outsourcingen.
9. At annoncere, at man outsourcer, inden alle detaljer er på plads.
10. Mangel på risikoanalyse og risikovurderingsplanlægning.
11. Ikke at inkludere tilstrækkelige ressourcer til effektivt at håndtere leverandør-udvælgelsesprocessen.
12. Ikke at have de rette interne færdigheder til effektivt at forvalte udvælgelsesprocessen.
13. Ikke at forstå eller udnytte de fordele, RFI (request for information) kan have i indskrænkningen af potentielle leverandører, inden RFP-processen (request for proposal) begyndes.
14. Ikke at søge potentielle udbydere af service bredt nok og dermed gå glip af gode kandidater.
15. Ikke at involvere en række forskellige perspektiver i udvælgelsesprocessen.
16. Dårligt udviklet og dårligt dokumenteret service- eller produktspecifikationer.
17. Unøjagtige beregninger af aktiver, som derved bliver overført til udbyderen.
18. Ikke at lave forretnings- og finansmæssige forhandlinger med potentielle leverandører.
19. Utilstrækkelig viden om serviceyderens kapacitetsbegrænsninger.
20. At gøre udvælgelsesprocessen til en personlig snarere end en kommerciel beslutning.
21. At undlade at skabe et outsourcing-forhold, der har tilstrækkelig fleksibilitet til at håndtere markedsudsving.
22. At indgå en aftale med en serviceyder, der begrænser fleksibilitet i fremtiden.
23. At have en urealistisk tidsplan for trinene i outsourcingprocessen.
24. Dårlig implementeringsplanlægning med hensyn til tidspunktet for overgangen til udbyderen og krav til organisationen.
25. At undervurdere den nødvendige tid til at forhandle en serviceaftale.
26. Uklar eller mangelfuld definition af en medarbejder-overgangsplan.
27. Ikke at få de operationelle spørgsmål løst i serviceaftalen, før man rykker videre til de juridiske aspekter af aftalen.
28. Utilstrækkelig planlægning vedrørende informationssystemer og kommunikation med tjenesteyderen.
29. Utilstrækkelig teknologiudvikling inden gennemførelsen.
30. Ikke at uddanne serviceyderen i kritiske elementer i selskabets produktsortiment eller serviceforventninger.
31. Ikke at overveje den fulde betydning af en outsourcingaftale på selskabets finansielle situation.
32. Mangel på intern kommunikation.
33. Manglende incitamenter til løbende udbyderforbedringer.
34. Ikke at oprette flere berøringspunkter mellem virksomheden og leverandøren.
35. Mangel på en beredskabsplan ved større problemer med tjenesteudbyderen.
36. Ikke at sætte en komplet kommunikationsplan i kraft, herunder optrapningsprocesser, regelmæssige møder, evalueringer og medarbejderkommunikation.
37. At gøre et dårligt stykke arbejde i håndteringen af forventninger omkring ”go-live”.
38. At forvente for meget fra en leverandør i de første måneder efter ”go-live”.
39. At forsømme at være fleksibel i outsourcingforholdet, efterhånden som outsourcingen udvikler sig.
40. Mangel på en formel ”hvad-har-vi lært”-rundbordssamtale om outsourcing generelt og specifikt om de etablerede outsourcingforhold.
-JR

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bredana Axcite A/S
Webinar
Verdens måske stærkeste WMS løsning

I dette webinar får du en grundig demo af WMS-løsningen i Dynamics 365 Supply Chain Management. Løsningen er rost for effektiv styring af både simple og komplekse lager- og distributionsprocesser.

Dato

13.05.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus